کد خبر: ۶۳۷۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹ 31 July 2018

 

تابناک هرمزگان- در خبرها شنیدیم که پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره استاندار هرمزگان به دنبال انتصاب و جابجایی برخی فرمانداران ، حکم سرپرستی روابط عمومی استانداری را نیز صادر کرد.

هر چند در اتفاقی میمون شاهد انتصاب جناب نفیسی که از چهره های برجسته سیاسی استان به شمار می‌رود و همواره در تمامی عرصه ها ، سیاست تعادل را در پیش داشته است ، به عنوان مدیرکل سیاسی ، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری هرمزگان بودیم ، که مایه بسی خوشحالی است ، اما انتظار می‌رفت همچنین ناظر تغییرات اساسی در پست های حساس مدیریتی استان هم شاهد باشیم نه اینکه یکی از جاسک برود میناب و یکی از بستک برود سیریک و یکی دیگر هم از پارسیان راهی جاسک شود.!!در کل شاهد یک مدیریت چرخشی هستیم!!

 

-این نوع بازی کردن در فضای سیاسی و اقتصادی کنونی که نیاز به آگاهی کامل از منازعات سیاسی و شرایط حاکم دارد اندکی عجیب به نظر می رسد و اصلأ آنگونه که باید و شاید هیجان سیاسی را به دنبال نداشته است !! و ممکن است در نهایت منجر به حاصل جمعی نیز نگردد.

اگر در شرایط کنونی خواهان تغییرات اساسی و یکپارچگی در سیستم مدیریتی استان هستیم، لازمه اش درک سیاسی از نیاز به نیروهای با سابقه و مدبر ، خارج از هر گونه سلایق سیاسی است که به مثابه بازوان قدرتمند ، به کمک تیم مدیریتی استان آمده و به توسعه و رشد استان کمک کنند.

تا زمانی که این باید چپ باشد و یا راست باشد و یا بر عکس ، هیچ مشکلی در استان حل نخواهد شد.
همه به خوبی واقفند که دغدغه های کنونی مردم از یکسو و وجود برخی مدیران کم کار از سویی دیگر ، انتظار تغییرات اساسی را در استان را قوت می‌بخشد.
با وجود اینکه چند صباحی از خداحافظی جناب جادری از استان نمی‌گذرد ، به دلیل وجود مشکلات فراوان ، بسیاری از صاحب نظران و روشنفکران توقع انقلابی دیگر در بدنه مدیریتی استان داشتند اما ظاهراً همچنان از شیوه مدیریتی زمان گذشته استفاده می شود ، که ممکن است تحرک اساسی در امور مدیریت راهبردی استان را به دنبال نداشته باشد.

هم اکنون برخی از فرمانداری های استان مانند حاجی آباد علیرغم محدودیت های اعتباری و مسایل گوناگون و عدم دسترسی به اهرم های توسعه پایدار و ایده آل در برخی زمینه ها ، توانسته اند ضمن پایبندی به اصول اساسی نظام ، با ایجاد تعادل و تعامل در بین اقشار مختلف ، احترام به توقعات مردم ، بسط و گسترش فرهنگ اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار دهند و افکار عمومی منطقه را به خوبی مدیریت نمایند که نشان از درایت و توانمندی مسوولان مربوطه است.

حال چرا در برخی مناطق هیچ اتفاقی رخ نمیدهد ؟ این را باید در سیستم نامتوازن چینش مدیران جستجو کرد.
صرف نظر از دیدگاه مثبت برخی دولتمردان نسبت به توسعه متوازن هرمزگان و خارج شدن نام هرمزگان از لیست استان های کمتر توسعه یافته ، انتظار می‌رفت دولت محترم در اجرای اصل 48 قانون اساسی نیز توجه ویژه ای به هرمزگان داشته باشد که متأسفانه چنین اتفاقی تا کنون رخ نداده و توقعات حداقلی مردم نیز برآورده نشده است.

بیشتر شبیه این است که بگویند لطفاً بدون بیل و کلنگ زمین را حفر کنید. تردید نداریم در بسیاری از بحران ها و در این گیر و دار و سختی های موجود وجود مدیران توانمند همواره راهگشا بوده و نقطه عطفی در تاریخ مدیریتی استان رقم خواهد خورد ، به شرط اینکه انتصابات عجولانه نبوده و در گزینش افراد صلاحیت‌های بسیاری نیز مد نظر قرار گیرد که از جمله میتوان به اعتماد داشتن اقشار مختلف به برخی مدیران اشاره کرد.

صرف جابجایی یک مدیر نه تنها ممکن است دردی را از یک مجموعه مدیریتی دوا نکند بلکه ممکن است موجب بحران مدیریتی نیز بشود، و مطمئن باشید مردم خود نسبت به امور کاملا آگاه بوده و در آینده به خوبی قضاوت خواهند کرد.

مطبوعات استان به عنوان نماینده افکار عمومی نیز در این برهه خطیر که روز به روز بر مشکلاتشان افزوده می‌شود انتظارات بیشتری از استاندار محترم دارند و بلا استثنا اگر تغییری انجام می شود خواهان همیاری و همدلی و کمک به سیستم مدیریتی استان هستند و اگر در جایی متذکر یک نکته می شوند یا انتقادی می کنند ، صرفا جهت دلسوزی است و گر نه هر مدیری در هر جایگاهی مختار است هر گونه که تشخیص داد و دلش خواست عمل کند به شرط اینکه افکار عمومی نیز دید مثبتی نسبت به امور جاری داشته و از عملکرد مدیران نیز رضایت داشته باشند.

در شرایط حال که مطبوعات استان ، تنفس آرام ، بدون دغدغه و ایجاد همدلی را جزو نیازهای اساسی خود می دانند ممکن است به فراخور زمان انتظارات به حقی نیز از سیستم مدیریتی استان داشته باشند و امیدوار باشند که استاندار محترم در گزینش مدیر روابط عمومی ، مداقه کنند و گوشه چشمی هم به نظرات این قشر محجورداشته باشند.

هدف از بیان این جملات خدای ناکرده زیر سوال بردن توانمندی سرپرست کنونی روابط عمومی نیست ، چرا که ایشان پرونده ای بسیار درخشان در حوزه خود دارند ، اما به نظر می رسد در شرایط بحرانی فعلی یک فرد مطبوعاتی و معتدل که مورد وثوق تمامی تشکل‌های صنفی مطبوعاتی و افکار عمومی است بهتر می تواند نسبت به ایجاد تعامل و تعادل در بین اهالی مطبوعات به عنوان نمایندگان افکار عمومی تلاش کند، که این موضوع نیز بارها و بارها در محافل گوناگون از طریق اصناف مطبوعاتی به سمع و نظر استاندار محترم رسیده است.

این نکته را باید بدانیم که هیچ مدیری از استماع مشاوره و صدای قشر مطبوعاتی که همواره پشتیبان و همراه نظام بوده اند ضرر نکرده است ، قشری که در شرایط گوناگون ثابت کرده هم حامی مردم ، هم حامی دولت و هم حامی حکومت بوده است.

امیدواریم انتخاب هر فرد صرفاً در راستای ساختن یک رزومه ی کاری نباشد، هر چند شک نداریم انتخاب استاندار محترم قطعاً از روی تدبیر و امید خواهد بود.

حال باید منتظر بود هنگامی که کلید روابط عمومی استانداری به فرد اصلح سپرده می شود کلید در کدام جهت می چرخد؟ آیا چرخیدن کلید منجر به باز شدن درب روابط عمومی میشود؟یا ...نه... شاهد قفل ماندن درب روابط عمومی خواهیم بود؟!!

 

 

انتهای پیام / کامبیز حسین پور (عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات ، بازرس انجمن صنفی کارفرمایی روزنامه نگاران)

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار