روزنامه آرمان: سیده‌فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون زنان مجلس از دلایل اتهام‌زنی‌ها به «مینو فرشچی» و واکنش فراکسیون زنان مجلس به انتخاب یک زن به‌ عنوان سفیر ایران در یک کشور اروپایی می گوید.
کد خبر: ۶۳۳۱۹۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶ 22 July 2018

روزنامه آرمان: سیده‌فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون زنان مجلس از دلایل اتهام‌زنی‌ها به «مینو فرشچی» و واکنش فراکسیون زنان مجلس به انتخاب یک زن به‌ عنوان سفیر ایران در یک کشور اروپایی می گوید.

ذوالقدر: دلواپسان برای ادعای خود مدرکی ندارند

بخشی از این گفتگو را بخوانید:

دلیل هجمه‌های دلواپسان علیه انتخاب خانم فرشچی سفیر ایران در فنلاند و دو تابعیتی خواندن او چیست و آیا این هجمه‌ها نگاه جنسیتی است و یا دلواپسان عادت به حاشیه سازی دارند؟

برای سفیر شدن و یا بر عهده گرفتن مسئولیت، افراد باید پروسه‌هایی را طی کنند و از فیلترهایی عبور نمایند به قطع برای دیپلمات شدن و سفیر جمهوری اسلامی در یک کشوری انتخاب شدن یکی از شروط اصلی و بدون بحث، نداشتن تابعیت مضاعف است. این یک امر واضح و مشخصی است که آقایان خودشان هم به خوبی از این امر آگاه هستند.

نه تنها برای سفیر شدن بلکه برای انتخاب کاردار، رایزن فرهنگی و یا هر پست دیپلماتیک دیگری باید افراد تابعیت ایرانی داشته باشند ولاغیر. حتی همسر اشخاص هم نباید در چنین پست‌هایی تابعیت مضاعف داشته باشند؛ این نشان دهنده حساسیت موضوع است. این مورد مهم در اساسنامه‌ها و آیین‌نامه‌های وزارت امورخارجه گنجانده شده و از آن مهم‌تر یک قانون است.

در این مورد خاص خانم فرشچی پاسخ دادند که بحث دو تابعیتی بودنشان کذب است. واقعا نمی‌دانم دلواپسان از این هجمه‌ها و اظهارات به دنبال چه چیزی هستند. آنها هر از چند گاهی با نیات سیاسی جوسازی‌هایی را علیه دولت و انتصاب‌ها و انتخاب‌های آن انجام می‌دهند. بحث جنسیتی هم مطرح نمی‌کنند فقط به جوسازی می‌پردازند. خوب اگر واقعا سندی مبنی بر دوتابعیتی بودن خانم فرشچی و یا هرکس دیگری دارند ارائه بدهند. اگر مدارکی دارند به دستگاه‌های ذی‌ربط ارائه دهند، صرف حرف زدن و اتهام افکنی که ملاک نیست.

مجلس یا فراکسیون زنان در جریان انتخاب خانم پروین فرشچی به عنوان سفیر ایران در فنلاند قرار داشت و با وزارت خارجه در این باره نشست‌های مشورتی انجام داده بود؟

انتخاب سفرا پروسه‌ای طولانی را طی می‌کند. مورد خانم فرشچی را بیش از پنج ماه است در حال پیگیری هستیم. شش ماه پیش که با آقای ظریف جلسه‌ای که داشتیم ایشان گزینه‌های مطرح را عنوان کرده‌ بودند که یکی از آنها خانم فرشچی بود. بالاخره طی این مدت دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت اطلاعات روی پرونده ایشان کار کرده‌اند و قطعا موردی را مبنی بر دوتابعیتی بودن یا هر چیز دیگری نیافته‌اند.

موضع شما به عنوان یک نماینده زن در مجلس نسبت به این انتخاب چیست؟

خوشحالیم از اینکه یک خانم به عنوان سفیر ایران در یک کشور اروپایی انتخاب شده است که ایشان اکنون دومین سفیر زن در دستگاه دیپلماسی کشور محسوب می‌شوند که نشان دهنده توجه به مطالبات فراکسیون زنان از وزیر امورخارجه است. جلساتی که با ایشان داشتیم موضوع سفرای زن و یا دیپلمات‌های زن را مطرح کردیم. اما به دلیل اینکه برای سفیر شدن ویژگی‌ها و نکات خاصی مطرح است در بین زنان کارمند در وزارت خارجه کمی با محدودیت رو‌به‌رو هستند.

بنابراین در این مورد بیرون از وزارت خارجه سفیر خانم انتخاب شد. خانم فرشچی معاون خانم دکتر ابتکار در سازمان حفاظت محیط زیست و در سطح معاون وزیر بود. سابقه، تحصیلات و تجربه کاری ایشان و سطح حضورشان در دستگاه‌های دولتی ویژگی‌های یک سفیر را داشت. ما هم برای ایشان در این جایگاه جدید آرزوی موفقیت داریم.

در مورد برخورد و پاسخگویی به شانتاژها و جوسازی‌های نمایندگان طیف پایداری، اعضای فراکسیون امید و طیف اصلاح‌طلبان در مجلس چه کاری انجام می‌دهند تا به نوعی میدان به دلواپسان واگذار نشود.

به هرحال ما هم بیکار نمی‌نشینیم و در قالب نطق، تذکر و امضای بیانیه در قبال رفتارهای این عده عکس‌العمل نشان می‌دهیم. برای مثال در بحث احساسی رفتار کردن نماینده‌ها در صحن علنی مجلس اعضای فراکسیون امید واکنش نشان دادند و سخنانی بر علیه اقدامات احساسی بیان شد و این رفتارها را محکوم کرد. قطعا طیف اصلاحات در مجلس بر علیه این تندروی‌ها و جوسازی‌ها واکنش نشان داده و می‌دهد. ما خواهان این هستیم که اظهارات آقایان همراه با سند و مدرک و دلیل باشد و با اتهام افکنی و تهمت‌زدن جو سیاسی کشور را بر هم نزنند.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار