اواخر سال گذشته سرمایه‌گذاران چینی قرارداد ساخت نیروگاه ۶۰ مگاواتی در تویسرکان را منعقد کردند، اما برخی شنیده‌ها مبنی بر عدم ادامه کار از سوی آن‌ها عنوان شد که البته پیگیری‌ها نشان از آن دارد که چشم‌بادامی‌ها در انتظار ثبات نرخ ارز در کشور هستند و سرمایه‌گذاری خود را انجام خواهند داد.
کد خبر: ۶۳۲۷۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲ 21 July 2018
اواخر سال گذشته سرمایه‌گذاران چینی قرارداد ساخت نیروگاه ۶۰ مگاواتی در تویسرکان را منعقد کردند، اما برخی شنیده‌ها مبنی بر عدم ادامه کار از سوی آن‌ها عنوان شد که البته پیگیری‌ها نشان از آن دارد که چشم‌بادامی‌ها در انتظار ثبات نرخ ارز در کشور هستند و سرمایه‌گذاری خود را انجام خواهند داد.

به گزارش فارس، اواخر سال گذشته بود که خبر سرمایه‌گذاری خارجی برای ایجاد نیروگاه خورشیدی در تویسرکان منتشر شد و مقرر شد نیروگاه ۶۰ مگاواتی با ۳۵۰ میلیارد تومان در شهرک صنعتی شماره ۲ تویسرکان ایجاد شود.

در شرایطی که این روز‌ها شاهد افزایش مصرف آب و برق هستیم و مسوولان از مردم می‌خواهند رعایت الگوی صحیح مصرف آب و برق را به صورت جدی و دغدغه‌مند در برنامه روزمره خود بگنجانند، ایجاد و توسعه نیروگاه‌های خورشیدی برق در مناطقی مانند تویسرکان که به اذعان کارشناسان و مسوولان مستعد بهره‌وری از این فناوری است نه فقط یک مزیت بلکه یک ضرورت به حساب می‌آید.

ایجاد نیروگاه خورشیدی تولید برق از سوی مسوولان تویسرکان با حضور هیأ‌تی از شرکت چینی سازنده این گونه نیروگاه‌ها رسانه‌ای شد و مردم تویسرکان از زبان فرماندار و استاندار همدان این خبر خوش را شنیدند.

با گذشت چند ماه از انتشار این خبر، هنوز خبری از راه‌اندازی و بهره‌برداری نیروگاه خورشیدی تولید برق در این شهر نیست، البته شنیده‌ها حاکی از این بود که شرکت چینی طرف قرارداد این نیروگاه خورشیدی از ادامه کار منصرف شده است.

اما این شایعه با صحبت‌های مسؤولان شهرستان رنگ باخت و متوجه شدیم هنوز شرکت چینی پای کار است و مراحل اجرایی در حال انجام.

پیگیری سرمایه‌گذار چینی برای ایجاد نیروگاه ۶۰ مگاواتی در تویسرکان

رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی تویسرکان در این خصوص اظهار کرد: در خصوص نیروگاه خورشیدی تویسرکان لازم به توضیح است که زمین مورد نظر نیروگاه در شهرک صنعتی تویسرکان ۲ تخصیص یافته و قرارداد منعقد شده است.

کولیوند بیان کرد: علت تأخیر در اجرای طرح، مراحل صدور مجوز اتصال به شبکه سراسری است و سرمایه‌گذار در حال پیگیری است و امیدواریم به زودی اجرایی شود.

زمین نیروگاه ۶۰ مگاواتی تویسرکان به سرمایه‌گذار واگذار شده است

مدیر توزیع برق تویسرکان نیز در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: این نیروگاه قبل از سال جدید زمین آن تهیه و در اختیار متقاضی قرار گرفته و مجوز نیز ابتدای سال گرفته شده، اما هنوز کار اجرایی شروع نشده است.

رضا جلیلوند با بیان اینکه دلیل عدم آغاز کار اجرایی این نیروگاه تاکنون را اطلاع ندارم، گفت: یک شرکت ایرانی رابط این قرارداد با شرکت چینی است که پیگیر این پروژه است.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود زمین به موقع در اختیار آن‌ها گذاشته نشده است، گفت: این گونه نیست و زمین قبل از عید نوروز واگذار شده است.

سرمایه‌گذار چینی پا پس نکشیده و در حال اخذ مجوز از دولت چین است

سهامدار شرکت پادرا نیرو و مدیر عملیات اجرایی این شرکت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن رد این موضوع که شرکت چینی انصراف داده است، اظهار کرد: زمین این منطقه را با هزینه ۴ میلیارد تومان خریداری کردیم و مراحل مطالعاتی کار انجام شده است.

هادی صادقی‌شجاع با اشاره به اینکه این شرکت خارجی از ابتدای قرارداد تاکنون چهار مرحله منطقه را بازدید کرده است، افزود: این طرح را با شرکت‌ها و کشور‌های دیگر مقایسه کرده‌اند و نظرشان مثبت است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه ترامپ بعد از سخنرانی باعث شد برخی شرکت‌ها از سرمایه‌گذاری در ایران پا پس کشیدند، اما سرمایه‌گذار چینی بعد از دیدار رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور چین در اجلاس شانگ‌های همچنان سر قول خود هست و قبول کرد تا سقف ۸۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کند.

سهامدار شرکت پادرا نیرو و مدیر عملیات اجرایی این شرکت با بیان اینکه این سرمایه‌گذار از باب تأمین سرمایه لازم برای این طرح هیچ مشکلی ندارد، گفت: کسانی که از طولانی شدن فرایند اجرای کار حرف می‌زنند از گرفتن مجوز و تمدید مجوز انرژی‌های تجدیدپذیر اطلاعی ندارند.

وی با بیان اینکه نیروگاه‌های خورشیدی در همدان هفت مگاواتی است و بزرگتر از هفت مگاوات نداشتیم، گفت: حجم سرمایه‌گذاری نیروگاه هفت مگاواتی اگر مبنا یک میلیون دلار برای هر مگاوات گرفته شود، ۷ میلیون دلار می‌شود، اما حجم سرمایه‌گذاری نیروگاه ۶۰ مگاواتی، چون نیازمند احداث پست است، حدود ۷۵ میلیون دلار است.

صادقی‌شجاع خاطرنشان کرد: این طرح، طرحی بزرگ است و طرح بزرگ نیز نیازمند زمان مناسب برای اجرایی شدن است.

وی با تأکید بر اینکه هیچ شرکت چینی انصراف نداده است، بیان کرد: چندین بار مذاکره کرده‌ایم که هر بار سرمایه‌گذار چینی گفته مشکلی برای سرمایه‌گذاری در ایران نیست.

سهامدار شرکت پادرا نیرو و مدیر عملیات اجرایی این شرکت با بیان اینکه شرکت چینی به دنبال این است که وضعیت نرخ ارز در کشور ما به ثبات برسد، افزود: اینکه دلار آن‌ها با قیمت‌های متفاوتی در ایران تبدیل به ریال شود، محاسبات چینی‌ها و توجیه طرح را به هم می‌زند.

وی با اشاره به اینکه شرکت چینی در حال اخذ مجوز‌های لازم از سازمان خود در شانگ‌های است، اضافه کرد: این طرح پروانه احداث دارد و در آستانه عقد قرارداد هستیم و اگر تاکنون اجرایی نشده، حضور چینی‌ها برای اخذ مصوبه و مجوز از دولت چین بوده و هیچ خلل و پشیمانی در کار نیست.

مردم تویسرکان از مسوولان انتظار دارند تا روند پیگیری‌ها برای اجرایی شدن هر چه سریعتر ایجاد نیروگاه خورشیدی تولید برق در شهرستان تویسرکان شتاب و جدیت بیشتری به خود بگیرد تا در کمترین زمان ممکن تویسرکان نیز به جمع شهرستان‌های برخوردار از فناوری تولید برق از نیروگاه خورشیدی بپیوندد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار