کد خبر: ۶۳۲۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۲ 19 July 2018

مشاور فرهنگی و هنری استاندار سابق گفت: مدیر فرهنگی نقش باغبان در جامعه را ایفاء میکند و فرهنگ شاکله اصلی برای هویت ملتهاست و باید یک مدیر فرهنگی این پتانسیل را داشته باشد تا که بتواند یک وضعیت مطلوبی را در جامعه هدف به وجود بیاورد.

 

 محمد سایبانی در گفتگو اختصاصی با مدیر مسئول تابناک هرمزگان افزود: مدیریت فرهنگی باید شاکله های لازم فرهنگی را داشته باشد و نخستین حاجت اصلی ، نیاز فرهنگی هرمزگان محسوب میشود قانون‌مداری بوده و متولی فرهنگ و هنر قبل از هر چیز در قدم اول باید وظیفه دستگاه خود را بشناسد.

 

وی تاکید کرد: بدیهی‌ترین مشکلی که سالیان سال است که فرهنگ و هنر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند ، یک مدیر بایستی وظایف خود را در بخش مدیریتی به اسم سازمان‌های وجود غیر رسمی بداند که شامل ارتباطات و مناسبات غیر اداری یک دستگاه است.

 

سایبانی از پایه گذاران فرش خاکی جزیره هرمز بيان مي‌کند: دشواری کار در اینجاست که بخش سازمان غیر رسمی خیلی گسترده بوده و از نظر اداری هم فرمانبردار و تابع مدیر فرهنگی نیستند این شامل اقشار مختلفی مثل هنرمندان ، مطبوعاتی ها و روحانیون میشود.

 

وی افزود: مدیر فرهنگ و هنر باید این توانایی را داشته باشد که بتواند تعامل دوطرفه برقرار کند با اقشار مختلف و دیدگاههای گوناگون و برای این مسئله نیاز به یک زبان مشترک دارد که قبلاً تعریف شده و آن قانون است.

 

سایبانی افزود: قانون واجبی است که اگر یک مدیر فرهنگی به آن تکیه کند آسیب پذیری فرهنگ و هنر در مقابل افراد نامربوط به این حوزه که عمدتاً صاحبان قدرت هستند که نابهنجاری ها را به وجود میآورند که باعث تنش و اغتشاشات در فرهنگ و هنر است با تکیه بر قانون از رشد رادیکالیسم فرهنگی جلوگیری کند.

 

وی با تاکید بر اینکه مشکل جامعه ما این است در سیستم آموزشی در زمینه فرهنگ و هنر آموزش ندیده ایم گفت: با این معضل روبرو هستیم  هر فردی تعریف شخصی خود را از فرهنگ و هنر دارد و این تعریف عموماً «متناقض و من درآوردی بوده» از فرهنگ و هنر که همین کار مدیر فرهنگی را بسیار دشوار می کند.

 

در ادامه گفتگو با این کنشگر هنری میخوانیم: یک مدیر فرهنگی لازم است که فی الذاته انسانی باشد با آستانه تحمل بالا و نقدپذیر ، زیرا جامعه هنری چه اصحاب رسانه و هنرمندان ذاتاً منتقد هستند و در واقع اگر منتقد نباشند باید به هنرمند بودن یا روزنامه نگار بودن آنها شک کرد.

در این لحظه هایی که صندلی مدیرکلی ارشاد هرمزگان خالی است ، سایبانی که از پایه گذاران تیاتر تی تووک هست در ادامه گفتگوی اختصاصی با تابناک هرمزگان مي‌گويد: یک آسیب به طور معمول متوجه حوزه مدیریت فرهنگی در هر جامعه ای است آنهم با این عرف غلط که بایستی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از بین متخصصین مدیریت فرهنگی انتخاب شود که نمیشود بلکه مبنای این انتخاب به واسطه چانه‌زنی گروه‌های سیاسی است که تعیین کننده هستند حالا آسیب اینجاست وقتی یک فرد با پیشینه از گروه‌های سیاسی مسئولیت مدیریت فرهنگی و هنری را بر عهده می‌گیرد دیگر گروه‌های سیاسی تلاش بر آسیب رسانی دارند ، همین مسئله به شکل کاملاً مستند ، نزدیک به دو دهه است که داریم آنرا در استان هرمزگان تجربه میکنیم با این فرمول؛ که گروه سیاسی مخالف برای فشار آوردن به مدیر فرهنگی از جناح روبه‌رو معمولاً دیواری کوتاه‌تر از هنرمندان و آثار هنری و همچنین مطبوعات دم دست خود نمی‌بیند......

وی ادامه می‌دهد: بعد از چندی که مدیری انتخاب شد توقعات جناح موافق خود را هم نمی‌تواند برآورده کند زیرا که اصلاً در شرح وظایف قانونی اش وجود ندارد آن جناح موافق که ایشان را بر مسند نشانده هم شروع می‌کند به فشار آوردن آن‌ها هم دیواری کوتاه‌تر از هنرمندان و مطبوعات سراغ ندارند و این وسط فقط هنرمندان و رشد فرهنگی جامعه ضربه می‌خورد که در واقع رشد جامعه و زندگی های هنرمندان قربانی می‌گردد.

 

 

 انتهای پیام/حسن عباسی

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار