هنرمندان در مهجوریت به سر می‌برند و حتئ به جرأت می توان گفت مسئولین نیز آنها را نمی شناسند به اسم و رسم !!؟؟امروز روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نامگذاری شده بر همه عزیزان مبارک باشد.
کد خبر: ۶۲۸۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵ 09 July 2018

به گزارش تابناک هرمزگان، ۱۸ تیر ماه سالروز فوت مهدی آذر یزدی نویسنده کودک گرامی باد،مهدی آذر یزدی (زادهٔ ۲۷ اسفند ۱۳۰۰ در یزد - ۱۸ تیر ۱۳۸۸) نویسندهٔ کودک و نوجوان بود. وی هرگز ازدواج نکرد و هیچ‌گاه به کار دولتی مشغول نشد.در واقع، تنها لذت زندگی‌اش، کتاب خواندن بود معروف‌ترین اثر او مجموعهٔ «قصه های خوب برای بچه های خوب» نام دارد. او جایزهٔ یونسکو و نیز جایزهٔ سلطنتی کتاب سال را پیش از انقلاب 1357 دریافت کرده بود و سه کتاب او توسط شورای کتاب کودک به‌عنوان کتاب برگزیدهٔ سال انتخاب شده بود.

شمار آثار مهدی آذر یزدی به نظم و نثر به بیش از ۳۰ اثر می‌رسد که آن‌ها را می‌توان چنین نام برد: دوره هشت جلدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» شامل دفترهای «قصه‌های کلیله و دمنه»، «قصه‌های مرزبان نامه»، «قصه‌های سندباد نامه و قابوس نامه»، «قصه‌های مثنوی مولوی»، «قصه‌های قرآن»، «قصه‌های شیخ عطار»، «قصه‌های گلستان و ملستان» و «قصه‌های چهارده معصوم»؛ دوره ده جلدی «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن» شامل دفترهای «خیر و شر»، «حق و ناحق»، «ده حکایت»، «بچه آدم»، «پنج افسانه»، «مرد و نامرد»، «قصه‌ها و مثل‌ها»، «هشت بهشت»، «بافنده داننده» و «اصل موضوع»؛ «گربه ناقلا»؛ «شعر قند و عسل»؛ «مثنوی بچه خوب»؛ «قصه‌های ساده برای نوآموزان»؛ «تصحیح مثنوی مولوی»؛ «گربه تنبل»؛ «خودآموز مقدماتی شطرنج»؛ «خودآموز عکاسی برای همه»؛ «قصه‌های پیامبران»؛ «یاد عاشورا»؛ «تذکره شعرای معاصر ایران»؛ «لبخند»؛ «چهل کلمه قصار حضرت امیر (ع)»؛ «دستور طباخی و تدبیر منزل»؛ «خاله گوهر» و آثاری دیگر که هنوز به چاپ نرسیده‌است.

مجموعه انیمیشنی ۲۶ قسمتی با نام «قصه‌های خوب، برای بچه‌های خوب» به تهیه کنندگی مرکز پویانمایی صیا تولید و هم‌اکنون در کنداکتور پخش شبکه پویا قرار گرفته‌است. به گزارش رادیوکودک تمام ۲۶ قسمت این مجموعه برگرفته از کتاب‌های مرحوم مهدی آذری یزدی است. یکی از نکات جالب حضور مرحوم آذر یزدی به عنوان راوی در این مجموعه، به نوعی تجلیل از مقام شامخ این نویسنده است. پخش انیمیشن «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» از روز جمعه ۵ مهر ماه ساعت ۱۹:۱۰ از شبکه پویا شروع می‌شود.

وی که پدر ادبیات کودک و نوجوان است هنوز مقبره ندارد، بد نبود بنای بر یادبود ایشان ساخته می شد متاسفانه وعده مسئولان و متولیان امر در زمان حیات این نویسنده به ایشان داده میشود هرگز جامه عمل به خود نپوشید بعد از فوت ایشان هم نرسید به مرحله عمل.....

قبر آذریزدی نه تنها هیچ مقبره به یادمانی ندارد ، بلکه درمکانی متروکه دربسته که اصلأ در خور شأن نویسنده ای بنیانگذار ادبیات کودک و نوجوان می‌باشد نیست, قرارگرفته فضای سالروز بزرگداشتی آیا برای ایشان در نظرگرفته شده ؟ آیا مسئولین اصلأ ایشان را میشناسند؟!!!

 

 

 

انتهای پیام/حسن عباسی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار