«بر اساس آمارهای منتشر شده در حال حاضر ۹۰ درصد مرجانهای خلیج فارس از بین رفته اند و ذخایر ماهی های آن نیز به سرعت در حال کاهش است و خطر انقراض چندین گونه دریایی در این منطقه وجود دارد».
کد خبر: ۶۲۷۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴ 06 July 2018

به گزارش تابناک هرمزگان،سرپرست مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس ضمن عنوان کردن این مطلب گفت:آلودگی های مختلف دریاها و اقیانوسها در جهان در حال افزایش است، آبهای اطراف ایران نیز به دلیل عدم توجه صنایع، گردشگران و مردم محلی به محیط زیست دریاها و کنوانسیونهای بین المللی زیست محیطی با سرعت بیشتری تخریب می گردد.

دکتر حمزه ئی اظهار داشت: در سال جاری یونسکو روز جهانی دریاها و اقیانوسها را با شعار مبارزه با آلودگیهای پلاستیک در اقیانوسها و یافتن راه حلی برای داشتن دریاها و اقیانوسهای سالم نامگذاری کرد.

وی افزود: داشتن دریاها و اقیانوسهای سالم به عنوان یک ثروت بین نسلی و بین المللی حق مسلم نسل فعلی و نسلهای آینده است.

سرپرست مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس  تصریح کرد:از این رو تمام فعالیتهای ما در دریاها و اقیانوسها باید به گونه ای باشد که ضمن بهرمندی از مزایا بیشمار آن به ساختار کلی و ماهیت آن لطمه ای وارد نکند.

 دکتر حمزه ئی خاطر نشان کرد: آلودگیهای پلاستیک به عنوان یک معضل بزرگ اقیانوسها حیات عمده موجودات دریایی را به خطر انداخته است.

وی تصریح کرد: برآورد می شود حدود ۲۵ تریلیون قطعه پلاستیک در دریاها و اقیانوسها وجود دارد و روزانه ۸ میلیون قطعه به آن اضافه می شود بر این اساس تا سال ۲۰۲۵ مقدار پلاستیک به سه برابر فعلی افزایش خواهد یافت که باعث انقراض بسیاری از کونه های دریایی به ویژه پستانداران خواهد شد.

سرپرست مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس در خصوص خلیج فارس نیز گفت: که هر چند آمار دقیقی از میزان پلاستیک در این پهنه آبی نداریم اما مشاهدات نشان می دهد مرگ و میر انواع لاکپشتها و  آبزیان دیگر در اثر مصرف پلاستیک به جای غذا و یا گیر افتادن در تورهای پلاستیکی سرگردان به چشم می خورد.

همچنین در بدن بسیاری از آبزیان میکروپلاستیک مشاهده شده است که برای سلامتی انسان مضر می باشد.

میکروپلاستیکها یا ریز پلاستیکها قطعات کوچک پلاستیک یا مواد حاوی پلاستیک است که در آبهای ساحلی خلیج فارس بیشتر از طریق روان آبها و پساب فاضلاب وارد دریا می شود.

 در ادامه دکتر احسان کامرانی استاد محیط زیست دریا و عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان: ۷۰ درصد آلودگیهای ساحل بندرعباس آلودگی پلاستیک است.

دکتر کامرانی در این خصوص گفت: بر اساس مطالعه ای که در ساحل بندرعباس انجام شده است آلودگی پلاستیک در ساحل بندرعباس بزرگترین منبع آلودگی است و ساحل ولایت در پشت فرودگاه بندرعباس بیشترین میزان آلودگی پلاستیک در بندرعباس را دارد.

وی افزود:باید برای رفع این مشکل فرهنگ سازی مناسب در سطح جامعه صورت گیرد تا مردم هم پلاستیک کمتری مصرف کنند و هم کمتر در ساحل زباله رها شود.

به صورت فصلی در زمستان و اوایل بهار میزان زباله در ساحل بندرعباس افزایش می یابد که به دلیل تراکم بیشتر جمعیت و ورود مهمانان نوروزی به بندرعباس است

در پایان دکتر محمد صدیق مرتضوی رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت: در بخشهایی از سواحل خلیج فارس و دریای عمان شواهدی از آلودگیهای فلزات سنگین مشاهده شده است.

برخی استانداردهای زیست محیطی بر اساس شرایط آبهای حساس و کم عمق خلیج فارس نوشته نشده است و نیاز است بر این اساس استانداردهای محلی تدوین شود.

نیاز است دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی دریایی در استان با همکاری سازمان محیط زیست و  استاندارد استانداردهای مناسب دریایی را تدوین کنند.

 

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار