سخنگوی سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به صدور ۲۴۱ رای برای ناشران متخلف در این دوره گفت: بر این اساس ۹۵ ناشر از حضور در نمایشگاه کتاب تهران در سال ۱۳۹۸ محروم شدند.
کد خبر: ۶۰۴۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸ 12 May 2018

سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

سخنگوی سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به صدور ۲۴۱ رای برای ناشران متخلف در این دوره گفت: بر این اساس ۹۵ ناشر از حضور در نمایشگاه کتاب تهران در سال ۱۳۹۸ محروم شدند.

به گزارش مهر، همایون امیرزاده این خبر را ظهر امروز شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه و در آخرین روز فعالیت نمایشگاه سی و یکم و در جلسه ای که به میزبانی رئیس نمایشگاه کتاب با حضور خبرنگاران تشکیل شده بود، اعلام کرد.

وی در ابتدای سخنانش تعیین پست سخنگو برای نمایشگاه کتاب تهران را به معنای انسداد خبری در این رویداد ندانست و تاکید کرد: امکان دسترسی خبری به مسئولان بخشهای مختلف نمایشگاه برای اصحاب رسانه در هر موضوعی، کاملا میسر بود و اساسا این یکی از سیاست های رسانه ای این دوره از نمایشگاه کتاب تهران بود.

سخنگوی نمایشگاه کتاب سپس با تاکید بر این نکته که رسانه ها امسال به کمک نمایشگاه آمدند، گفت: با توجه به مسائلی که هم از حیث افزایش جمعیت بازدیدکننده و هم از حیث مسائل جوی و احتمال بروز مشکل برای نمایشگاه کتاب پدید می آمد، در عین حال رسانه ها با نگاه های منصفانه و مشفقانه و البته نقادانه خود نمایشگاه را یاری کردند و من از این بابت از همه رسانه ها متشکرم.

رئیس هیات رسیدگی به تخلفات نمایشگاه امسال با بیان اینکه این هیات در ۹ روز اول این رویداد ۲۰ جلسه برگزار کرده است، در عین حال گفت: ما باید بپذیریم مسائلی که به عنوان تخلف در نمایشگاه کتاب صورت می گیرد، بستری غیر از خود نمایشگاه دارد و البته برخوردهایی هم که با این تخلفات انجام می دهیم، هدفی را دنبال می کنند.

وی در توضیح بیشتر گفت: تخلفات انجام شده در نمایشگاه کتاب، سرریز مسائل و مشکلات موجود در حوزه نشر است؛ پربسامدترین تخلف در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران و دوره های گذشته، ارائه و فروش کتاب های سایر ناشران بوده است که این مشکل به مسائلی از قبیل کمبود کتابفروشی ها و مشکلات شبکه توزیع کتاب برمی گردد که البته در نمایشگاه کتاب به صورت سرریز، خود را نشان می دهد.

وی ضمن تاکید بر لزوم صیانت از حقوق ناشرانی که به صورت حرفه ای فعالیت می کنند و با بیان این نکته که حدود ۹۰ درصد از کسانی که به عنوان ناظر با کارگروه های مختلف هیات رسیدگی به تخلفات ناشران فعالیت می کنند، از اعضای صنف نشر هستند، اعلام کرد: در ۹ روز نخست نمایشگاه کتاب این عزیزان ۳۷۱ گزارش را مورد بررسی قرار دادند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل فرصت اندک، برخی از گزارش های واصله به هیات رسیدگی به تخلفات ناشران برای بررسی و تعیین تکلیف به بعد از نمایشگاه کتاب (حدود دوهفته بعد)، موکول شده است گفت: تا پایان روز نهم و بر اساس ۳۷۱ گزارش مورد اشاره، هیات رسیدگی به تخلفات ناشران ۲۴۱ رای صادر کرد که بر اساس این آراء ۹۵ ناشر متخلف از حضور در نمایشگاه کتاب تهران در سال ۱۳۹۸ محروم شدند.

رئیس هیات رسیدگی به تخلفات ناشران در عین حال تاکید کرد: مسیر تجدیدنظر خواهی برای این متخلفان باز است و هیات تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات ناشران، به شکایت و اعتراضات واصله رسیدگی خواهد کرد.

وی نقد کردن بن کتاب در برخی غرفه ها را از دیگر تخلفات پربسامد این دوره برشمرد و گفت: برای حل این معضل ما در حال فکر کردن به مدل هایی هستیم که بتواند مسئله تزریق یارانه را به نمایشگاه کتاب، به حداقل برساند.

امیرزاده با بیان اینکه به عنوان مثال حتی یک مورد تخلف در زمینه شارژ کردن بن کتاب دانشجویی روی ۳۵ هزار کارت هوشمند ملی گزارش نشده است، این تجربه جدید را در تزریق یارانه به نمایشگاه کتاب، موفقیت آمیز خواند.

در این نشست همچنین محسن جوادی رئیس نمایشگاه کتاب تهران با ابراز رضایت و قدردانی از پوشش خبری سی و یکمین دوره این رویداد، از افزایش جمعیت بازدیدکننده و همچنین میزان فروش کتاب در این دوره به عنوان اخباری خوب نام برد و با اشاره به فعالیت ها و برنامه های انجام شده در نمایشگاه امسال، در عین حال به برخی کاستی های این دوره از جمله فشردگی ناشران عمومی تنها در یک سالن که مشکلاتی را برای آنها و مراجعه کنندگان به غرفه هایشان به وجود آورده بود، پرداخت.

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد همچنین تاکید کرد که نباید نمایشگاه کتاب تهران به گونه ای برگزار شود که دو ماه مانده به آغاز آن، کشور یا شهر مهمان ویژه به طور قطعی مشخص نشده باشد. اگر چنین باشد، این یک ایراد جدی در زمینه مدیریت نمایشگاه است.

جوادی با اشاره به مهمانان داخلی و خارجی بازدیدکننده از نمایشگاه امسال به تنوع فکری و جناحی این بازدیدکنندگان اشاره و آن را امری مثبت ارزیابی کرد.

وی در پایان سخنانش تشریف فرمایی مقام معظم رهبری را در آخرین روزهای نمایشگاه کتاب تهران موجب افزایش حُسن و اعتبار این نمایشگاه توصیف و ابراز امیدواری کرد در دوره های بعدی نمایشگاه، موفقیت های بیشتری حاصل شود.

همچنین در این نشست یحیی دهقانی معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران ضمن تقدیر از خبرنگاران حوزه کتاب به مشکلات صنعت چاپ و نشر و لزوم همکاری بیشتر نهادهای مسئول در این زمینه پرداخت و حل آنها را در گرو همراهی رسانه ها توصیف کرد.

وی با قدردانی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور فرهنگی او، اذعان کرد که عباس صالحی سال گذشته و حدود یک ماه بعد از خاتمه نمایشگاه سی ام به وی و سایر اعضای صنف نشر پیشنهاد عهده دار شدن مسئولیت بخش های بیشتری از نمایشگاه کتاب را داده بود اما صنف نشر، همراهی لازم را در این زمینه انجام نداد.

دهقانی در مجموع نمایشگاه سی و یکم را از حیث میزان فروش کتاب و افزایش بازدیدکنندگان، موفق تر از دو دوره قبل ارزیابی کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار