مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان گفت: با توجه به تداوم 2 دهه خشکسالی، کاهش میزان بارش ها و نیز شرایط بی آبی و کم آبی از 74 دشت این استان حدود 95 درصد (54 دشت) ممنوعه شد.
کد خبر: ۶۰۳۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳ 10 May 2018

به گزارش تابناک : هوشنگ ملایی روز پنجشنبه افزود: بقیه دشت های آبی هرمزگان نیز از لحاظ ظرفیت آب زیرزمینی ضعیف بوده و به علت شوری آب، بدون استفاده هستند.
وی بیان داشت: حفر چاه های جدید، توسعه منابع آبی و افزایش برداشت آب از چاه های بهره برداری در دشت های دارای بیلان منفی و ممنوعه، مجاز نیست.
مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان اظهار کرد: در دوره اندازه گیری دشت های کردی شیرازی، فارغان و سرزه خاروک به ترتیب با میزان 39/48، 37/70 و 20 متر در طول 20 سال خشکسالی بیشترین افت سطح آب را داشتند.
ملایی گفت: بحران خشکسالی، کاهش 80 درصدی نزولات جوی و هم چنین کاهش 95 درصدی رواناب ها نسبت به سال گذشته در استان نه تنها منجر به کمبود آب از نظر کمی شده بلکه بر کیفیت آب نیز تاثیرات منفی نهاده است.

**حجم مفید سدهای هرمزگان به زیر 5 درصد رسیده است
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان هم چنین به وضعیت ذخیره سدهای استان اشاره کرد و گفت: هم اکنون ذخیر سدهای اصلی استان به زیر پنج درصد رسیده است.
ملایی اضافه کرد: در حال حاضر میزان حجم مفید سد استقلال میناب با ذخیره ظرفیت کل 240 میلیون متر مکعب آب به 2 درصد رسیده که تا خرداد ماه امسال وارد حجم مرده می شود.
وی اضافه کرد: هم چنین سدهای شمیل و نیان نیز با ظرفیت کل 100 میلیون متر مکعب آب دارای 5 درصد حجم مفید است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان ادامه داد: در طول 2 دهه خشکسالی و کاهش میزان بارندگی، سدهای این استان هم اکنون با چالش بسیار جدی مواجه هستند.
ملایی گفت: تامین آب هرمزگان از منابع آب سطحی و زیرزمینی، یک میلیارد و500میلیون متر مکعب در مصرف شرب، صنعتی و کشاورزی می باشد که کاهش 20 درصدی در بخش شرب، صنعت و سطح زیرکشت در بخش زراعی در دستور کار است.

**بزرگ ترین دغدغه هرمزگان، تامین آب شرب بندرعباس و بندر خمیر است
وی ادامه داد: بزرگ ترین دغدغه هرمزگان تامین آب شرب شهرها و روستاهای استان بویژه شهرهای بندرعباس و بندرخمیر با جمعیت حدود 700 هزار نفر است.
ملایی یاد آورشد: کف شکنی و جابجایی 400 حلقه چاه جهت تامین آب شرب روستاها و شهرهای هرمزگان با هماهنگی صورت گرفته در شورای حفاظت منابع آب، در دستور کار داریم.
خشکسالی به عنوان بی سرو صدا ترین بلایای طبیعی در 2 دهه اخیر علاوه بر خسارت های آشکار به محصولات کشاورزی، فضای سبز و دامپروری، باعث وقوع بحران کم آبی در استان هرمزگان شده است.
اقلیم هرمزگان گرم و خشک است و پراکنش بارندگی و توزیع زمان و مکان ریزش نزولات آسمانی به گونه ای بوده که بارندگی ناچیز است. 
شاخص های بحران آب در هرمزگان به مراتب نامطلوب تر از متوسط شاخص کشوری است.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار