کارشناسان کشاورزی تعیین دیرهنگام نرخ خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در سال زراعی جاری و بی توجهی به مصوبه مجلس درباره چگونگی اعمال افزایش سالانه را زنگ خطری برای افزایش سطح زیر کشت این محصول در مازندران ارزیابی می کنند .
کد خبر: ۶۰۲۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴ 08 May 2018

به گزارش تابناک : شورای اقتصاد سرانجام دو هفته پس از آن که محصول کلزا در مناطقی از مازندران به مرحله برداشت رسید و کشاورزان بخشی از تولیدشان را با قیمت علی الحساب سال گذشته تحویل مراکز خرید داده اند ، نرخ خرید تضمینی را اعلام کرده است.
کارشناسان کشاورزی اعلام دیرهنگام نرخ جدید با افزایش کمتر از پنج درصدی را علاوه بر بی توجهی به مصوبه مجلس در باره ضرورت افزایش سالانه بر اساس نرخ تورم ، سبب بی انگیزگی کشاورزان و احتمال عقب گرد دوباره سطح زیر کشت این محصول پس از چند سال رونق می دانند . 
این کارشناسان معتقدند اشتباهی مشابه در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 سبب شده بود تا سطح زیر کشت کلزا در مازندران از 40 هزار هکتار به یک دهم کاهش یابد ، ولی با نگاه ویژه دولت یازدهم ، کشاورزان دوباره انگیزه یافته و سطح زیر کشت را چندین برابر افزایش داده اند.
شورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا را امسال بتازگی 2 هزار و 866 تومان اعلام کرد که نسبت به سال گذشته 103 تومان افزایش دارد .
کارشناسان و مسئولان کشاورزی معتقدند به لحاظ وابستگی 90 درصدی کارخانجات روغن کشی کشورمان به دانه های روغنی وارداتی ، نباید فعالیت های آموزشی و ترویجی و همکاری های کشاورزان به خاطر رقم ناچیز افزایش قیمت خرید تضمینی کلزا به مخاطره بیفتد.
کشاورزان مازندران در سال زراعی جاری 19 هزار و 300 هکتار از اراضی خود را زیر کشت کلزا بردند این در حالی که سطح زیر کشت سال زارعی گذشته 12 هزار هکتار بود.
کشت کلزا در مازندران پس از یک دوره چند ساله روند کاهشی ، از سال 93 با سیاست های ویژه دولت تدبیر و امید افزایشی شد به گونه ای که از کمتر از چهار هزار هکتار در سال 92 امسال به بیش از 19 هزار هکتار رسید. 
پیش بینی شده است که امسال بیش از 33 هزار تن کلزا از کشتزارهای مازندران برداشت شود .

** تکرار یک اشتباه 
تعلل در تعیین نرخ تضمینی در دهه 80 مهم ترین دلیلی بود که سبب شد کلزاکاری در مازندران از دستور کار کشاورزان خارج شود و از 40 هزار هکتار در اواخر دهه 70 به کمتر از چهار هزار هکتار در اواسط دهه 80 برسد.
اعلام بموقع نرخ خرید تضمینی ، پرداخت بموقع مطالبات کشاورزان ، تخصیص تسهیلات بلاعوض و یارانه ای برای تهیه نهاده های کشاورزی بویژه بذر و علف کش و همچنین توجه به کشت مکانیزه از جمله بسته های حمایتی دولت تدبیر و امید بوده است که به کلزاکاران ارائه شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : وزارت جهاد کشاورزی پیش از آغاز کشت کلزا ، از شورای اقتصاد خواست تا با اعلام قیمت خرید تضمین این محصول استراتژیک ، رغبت و انگیزه کشاورزان را افزایش بدهد.
دلاور حیدر پور با بیان اینکه قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی به ازای هر کیلو گرم کلزا سه هزار تومان بوده است، اضافه کرد: رقم پیشنهادی حدود 250 تومان نسبت به سال قبل دارای افزایش بوده که در مقابل نرخ تورم بسیار ناچیز بود .
وی با بیان اینکه برداشت دانه روغنی کلزا در استان مازندران پیش از نهایی شدن نرخ خرید تضمینی آغاز شد ، گفت : مراکز خرید ، کلزای کشاورزان را تا پیش از تعیین نرخ با قیمت علی الحساب خریداری می کردند و آنان انتظار داشتند که دستکم افزایش قیمت با نرخ تورم برابری کند.
حیدرپور تعیین نرخ خرید تضمینی پیش از شروع کشت محصول را بهترین عامل انگیزشی برای کشاورزان دانست و افزود : نگران بودیم که اگر تا پایان برداشت ، نرخ تضمینی اعلام نشود ، انگیزه کشاورزان به توسعه کشت این محصول از بین برود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : با توجه به رویکرد حمایتی دولت و وزارت جهاد کشاورزی از افزایش سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا ، خرید تضمینی ، قیمت مناسب و مورد رضایت کشاورزان و پرداخت به موقع مورد تاکید است. 
حیدر پور به مقوله کم آبی 2 سال اخیر در استان مازندران اشاره کرد و بیان داشت : در سه سال اخیر کشت کلزا به عنوان یک محصول مناسب کشت دوم پس از برنج بویژه به کشاورزان شرق استان معرفی شد. 

** جبران مافات با بسته های حمایتی 
مجری طرح خودکفایی دانه های روغنی کشور هم به خبرنگار ایرنا گفت : هر چند قیمت خرید تضمینی کلزا در سال جاری با افزایش حدود 103 تومان در هر کیلو گرم نسبت به سال قبل از 2هزار و 783 به 2هزارو 886تومان از سوی شورای اقتصاد تعیین شده است، اما مورد رضایت کشاورزان نیست.
علیرضا مهاجر با بیان اینکه امسال تنها محصول خرید تضمینی که قیمت آن نسبت به سال پیش افزایش پیدا کرده ،کلزا است، اضافه کرد : دولت به دلیل تنگناهای مالی حتی نرخ خرید تضمینی گندم را به عنوان مهم ترین محصول استراتژیک کشور بالا نبرده است.
وی گفت : هر چند دولت موظف است بر اساس قانون نرخ خرید تضمینی را برابر با نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی افزایش بدهد، اما شرائط اقتصادی کشور این اجازه را به دولت در سال جاری نداده است.
او افزود : قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی خرید تضمینی سه هزار تومانی دانه روغنی کلزا بود ، اما محقق نشد.
مجری طرح خودکفایی دانه های روغنی در عین حال از کشاورزان خواست انگیزه و رغبت خودشان را در توسعه کشت کلزا از دست ندهند و تاکید کرد : بسته های حمایتی دولت در نهاده های کشاورزی از جمله بذر و کود های یارانه ای و همچنین تسهیلات در خرید تجهیزات و ماشین آلات بیشتر خواهد شد.

** 2 برابر شدن تولید دانه روغنی کلزا کشور در سال جاری
مجری طرح خودکفایی دانه های روغنی همچنین پیش بینی کرد که تولید کلزا در سال جاری به حدود 350 هزار تن برسد که این رقم 2 برابر تولید سال پیش است.
مهاجر با بیان اینکه این مقدار تولید هفت برابر سال 1394 است ، گفت : شورای اقتصاد نباید با تعلل در اعلام قیمت خرید تضمینی ، فرایند کاهش وابستگی کشور به واردات دانه های روغنی را کند کند.
وی با بیان اینکه وابستگی کشور به واردات دانه های روغنی در سه سال اخیر از 96 درصد به 82 درصد کاهش یافته است ، گفت : با پیش بینی تولید 350 هزار تنی دانه روغنی کلزا در سال جاری ، حدود 400 میلیون دلار صرفه جویی ارزی خواهیم داشت.
مهاجر به نیاز روز افزون بازار داخل به دانه‌های روغنی اشاره کرد و افزود : نیاز کشور حدود یک میلیون و 500 هزار تن بر اساس مصرف سرانه 19 کیلوگرم است ، بنا بر این افزایش تولید و سطح زیر کشت دانه‌های روغنی و توجه به کاهش نیاز به واردات امری ضروری است.
وی گفت : از سال 71 تا سال گذشته در مجموع 38 میلیارد و 200 میلیون دلار برای واردات روغن ، کنجاله و دانه روغنی از کشور ارز خارج شد و سالانه چهار میلیارد دلار ارز هم برای واردات روغن از کشور خارج می‌شود که با احتساب افزایش جمعیت و افزایش میزان مصرف پیش‌بینی می‌شود سالانه 6 تا هفت میلیارد دلار به واردات روغن نیاز باشد.
مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود : این میزان واردات معادل 149 هزار میلیارد تومان است .
کلزا از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی 40 تا 45 درصد روغن و 25 تا 35 درصد پروتئین است.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار