مولوی عبدالحمید طی سخنانی در مراسم نماز جمعه اهل سنت زاهدان، به میثاق‌هایی که انسان‌ها باید آنها را مدنظر قرار دهند اشاره کرد و گفت: یکی میثاق اسلامی است که تمام مسلمانان باید آن را رعایت کنند و از دستورات شریعت اسلام و قرآن و سنت پیروی کنند.
کد خبر: ۶۰۱۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳ 06 May 2018

 به گزارش تابناک سیستان و وبلوچستان مولوی عبدالحمید طی سخنانی در مراسم نماز جمعه اهل سنت زاهدان، به میثاق‌هایی که انسان‌ها باید آنها را مدنظر قرار دهند اشاره کرد و گفت: یکی میثاق اسلامی است که تمام مسلمانان باید آن را رعایت کنند و از دستورات شریعت اسلام و قرآن و سنت پیروی کنند. دیگری میثاق بین‌المللی است که کشورهای جهان با یکدیگر پیمان‌ها و معاهده‌هایی دارند، ازجملۀ  آنها رعایت حقوق بشر، آزادی‌های دینی و مذهبی و سایر حقوق بین‌المللی است که کشورهای دنیا ملزم به رعایت آنها هستند.

خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه به بیان و تشریح میثاق ملی پرداخت و گفت: میثاق ملی همان قانون اساسی است که تمام ملت ایران اعم از اقوام، مذاهب و تمام اقشار و گرایش‌ها آن را قبول کردند و ملزم به رعایت آن هستند و باید به آن پایبند باشند.

وی مسئولین، نهادها و ارگان‌ها را به رعایت قانون اساسی توصیه کرد و گفت: همه در برابر قانون برابر هستند و در قانون اساسی هیچ‌کسی مستثنا نشده است. تمام نهادها، ارگان‌ها، مسئولین و مدیران کشور باید پایبند قانون اساسی باشند و آن را رعایت کنند.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان به تاکید قانون اساسی بر رعایت آزادی‌ها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: بر اساس قانون اساسی آزادی‌های دینی، مذهبی، فردی، سیاسی، اجتماعی و انواع آزادی‌های مشروع باید حفاظت و رعایت بشوند، همینطور حق شهروندی یکی از مواردی است که باید رعایت شود.

وی افزود: قانون اساسی بر آزادی اعتقادی‌ تاکید دارد. بر اساس قانون هیچ‌کسی حق ندارد در مورد عقیده‌ فردی دیگر را زیر سؤال ببرد، زیرا قانون در مسائل اعتقادی به افراد آزادی داده است.

مولوی عبدالحمید در ادامه هرگونه اِعمال سلیقه را مغایر با قانون اساسی دانست و گفت: اینکه یک فرد یا مسئول به‌خاطر قدرتی که دارد بخواهد از طریق اِعمال سلیقه آزادی‌های دیگران را سلب کند، این بر خلاف قانون اساسی و میثاق ملی است. هیچ فردی اعم از مسئولین نهادها و ارگان‌ها و سایر افراد جامعه این اجازه را ندارد که آزادی دیگران را سلب کند.

مولوی عبدالحمید افزود: اگر یک شیعه یا سنی و حتی یک یهودی و مسیحی و زرتشتی به سیستان‌وبلوچستان بیاید، ما قدمش را بر چشمان‌مان می‌گذاریم و او را اکرام می‌کنیم. اگر یک شیعه بخواهد در منزل ما نماز بخواند ما درب منزل را برایش باز می‌کنیم و می‌گذاریم که عبادتش را انجام دهد. نه شیعه اهل‌بیت را عبادت می‌کند و نه سُنی صحابه را؛ بلکه همه خدای واحد را عبادت می‌کنند.

شیخ‌الاسلام مولوی عبدالحمید خاطرنشان کرد: نباید تنگ‌نظری در کشور وجود داشته باشد. نهادها و ارگان‌ها باید دایرۀ فکرشان را وسیع بکنند. جمهوری اسلامی باید در تمام زمینه‌ها اعم از آزادی‌های دینی، مذهبی، اجتماعی، سیاسی و... نمونه و الگو باشد.

وی آزادی‌ها را از مهمترین اهداف انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: ملت ایران انقلاب کرد تا از تنگناهای رژیم گذشته خلاصی حاصل کند و به «آزادی» و «استقلال» برسد. بنده اطمینان می‌دهم که اعطای آزادی‌های قانونی و مشروع هرگز تهدید نیستند، بلکه زمانی ما با خطر و تهدید مواجه می‌شویم که آزادی‌های مشروع را از ملت سلب کنیم.

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کرد: ما خیرخواه حاکم و رعیت هستیم؛ ما به چیزی جز خیرخواهی نمی‌اندیشیم و کسی هم نمی‌تواند این اندیشه را از ما بگیرد، زیرا این سیاست ما نیست، بلکه عقیدۀ ما است و عقیده تغییر پیدا نمی‌کند.

مولوی عبدالحمید تصریح کرد: هر اقدامی که در چارچوب قانون اساسی انجام بگیرد ما آن را قبول داریم، اما اقدامات مغایر با قانون اساسی را هرگز نمی‌پذیریم و معتقدیم باید اصلاح و برداشته شوند. ما خواهان اجرای قانون اساسی هستیم. همان‌گونه که قانون اساسی تفاوتی بین ملت ایران قایل نیست، تمام نهادها و ارگان‌ها نیز ملزم هستند که بین ملت ایران تفاوتی قایل نباشند. باید هرگونه «اِعمال سلیقه» در کشور به پایان برسد و قانون اساسی که یک میثاق ملی است به‌عنوان معیار قرار بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار