محمد اسلامی، استاندار مازندران می گوید برقراری تعرفه تجارت ترجیحی بین کشورها که معمولا با کاهش تعرفه واردات و حقوق گمرکی همراه است یکی از روش های مهم برای گسترش مبادلات تجاری و رونق اقتصادی محسوب می شود.
کد خبر: ۵۹۹۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸ 01 May 2018

به گزارش تابناک : نشست بررسی مشکلات اقتصادی واحدهای تولیدی و صنعتی استان مازندران با حضور اعضا مجمع نمایندگان، مدیران دستگاه های اجرایی و اعضا اتاق بازرگانی استان برگزار شد.
استاندار مازندران در این نشست از متولیان صادرات در بخش خصوصی خواست تا برنامه های خود برای صدور کالاهای تولیدی استان را به اتحادیه اقتصادی اوراسیا پس از اعمال تعرفه های ترجیحی برای جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک آماده کنند .توافق کلی بر روی محصولات صادراتی مشمول تعرفه ترجیحی انجام شده است.
محمد اسلامی افزود: برقراری تعرفه تجارت ترجیحی بین کشورها که معمولا با کاهش تعرفه واردات و حقوق گمرکی همراه است، یکی از روش های مهم گسترش مبادلات تجاری و رونق اقتصادی محسوب می شود. در این روش براساس توافق بین دولت ها تعدادی از کالاهای مهم از کاهش و یا تخفیف عوارض گمرکی برخوردار می شوند. این اقدام باعث عرضه کالا با قیمت مناسبتر به بازار هدف و قدرت رقابت پذیری آن می شود.
وی افزود: ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا سال گذشته در خصوص 530 قلم کالای صنعتی که شامل تعرفه ترجیحی یا سود بازرگانی صفر برای واردات می شود در ایروان پایتخت ارمنستان به توافق رسیدند که پیش نویس این توافق به امضا" مجتبی خسروتاج " قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و ورونیکا نیکیشینا " وزیر تجارت اتحادیه اوراسیا رسید.
اسلامی خاطرنشان کرد: اتحادیه اقتصادی اوراسیا (Eurasian Economic Union ) در سال 2015 با امضای بلاروس، قزاقستان و روسیه آغاز به کار کرد. قرقیزستان و ارمنستان هم اندکی بعد در همین سال به عضویت کامل این اتحادیه درآمدند. مذاکره ایران برای عضویت در این اتحادیه نیز از 2 سال پیش با تمرکز بر اعمال تعرفه های ترجیحی شروع و اوایل امسال به این اتحادیه خواهد پیوست.
استاندار افزود: نشست اعضا اتحادیه قرار است بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته اردیبهشت ماه جاری در قزاقستان برگزار شود. یکی از برنامه های کاری اجلاس نخست وزیران کشورهای عضو، موضوع موافقتنامه تعرفه ترجیحی ایران و اوراسیا است که باید به امضا نهایی برسد.
اسلامی گفت: اجرایی شدن عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تاثیر بسزایی در روان سازی تجارت منطقه ای بر جای می گذارد و با کاهش تعرفه های گمرکی به توسعه مبادلات تجاری بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا کمک زیادی می کند.
استاندار مازندران بر ضرورت برنامه ریزی همه جانبه برای تحقق هدفگیری سه میلیارد دلاری صادرات استان با نگاه به بازار اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکید کرد و گفت: با برداشتن تعرفه ترجیحی از محصولات صادراتی ایران به کشورهای حاشیه دریای خزر، روند صادرات کالاهای ایرانی به این کشورها به خصوص تجار مازنی باید افزایش یابد.
وی افزود: نبود تعرفه ترجیحی برای صادرات محصولات ایرانی به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، قیمت کالاهای تولیدی ما را برای صادرات به این کشور گران تر و قدرت رقابت با سایر کشورهای صادرکننده به روسیه و اوراسیا کاهش می داد. با برداشته شدن تعرفه ترجیحی راه برای صادرات محصولات ایرانی به روسیه وکشورهای ارواسیا باز می شود.
اسلامی با بیان اینکه مازندران در سال گذشته 360 میلیون دلار کالا به کشورهای هدف صادر کرد، افزود: محور اصلی صادرات در استان ها، اتاق بازرگانی است. این اتاق باید برای تحقق هدف صادراتی استان برنامه داشته و دستگاههای اجرایی نیز در اجرای این برنامه کمک کنند.
استاندار مازندران مهم ترین مشکل در صادرات شمال کشور را نبود شرکت های بزرگ صادراتی، خرد بودن صادرات و اتکا آن به پول نقد اعلام کرد. برای رفع مشکل نقدینگی در صادرات به خصوص مبادلات بانکی، باید تجار ایرانی خط اعتباری با سایر تجار هدف صادراتی تشکیل دهند.
وی جایگزین شدن پول ملی کشورهای ترکیه، ایران و روسیه را در زمینه صادرات از مهم ترین توافق نشست اخیر روسای این سه کشور اعلام کرد وگفت : باید این طرح برای عراق به عنوان دیگر شریک صادراتی ایران به خصوص برای تجار مازندران عملیاتی شود.
بالا بودن سود بانکی ، مهمترین مشکل صادرات 
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران هم در این نشست بالا بودن نرخ سود بانکی و مالیات بر ارزش افزوده را مهم ترین مشکل پیش روی صادرات استان اعلام کرد.
عبداله مهاجر دارابی گفت: در شرایطی که نرخ تورم در کشور از سوی بانک مرکزی 10 درصد تخمین زده می شود، دریافت نرخ سود 18 درصدی باعث گرانتر شدن محصولات تولیدی ایرانی و کم شدن قدرت رقابت آنها می شود. با توجه به شعار سال 97 در حمایت از کالای ایرانی، خواهان تجدیدنظر در زمینه نرخ سود بانکی و ارزش افزوده هستیم.
در ادامه عبداله رضیان، رئیس مجمع نمایندگان مازندران با تاکید بر مدیریت منابع آب در اراضی استان گفت: با ساخت سد و سدهای پلاستیکی در رودخانه‌ها مشکل کم آبی استان کم می شود. تداوم این نشست و هم اندیشی نیز می‌تواند مسیر توسعه را در استان تقویت کند.
نماینده مردم قائمشهر و سوادکوه در مجلس گفت: مازندران دارای تنوع محصولات تولیدی در بخش‌های کشاورزی و باغی است که باید برای برندسازی اقدام کرد و در زمینه کسب وکار نوپا و فناورانه جهت توانمندی استفاده کنیم.
رضیان تصریح کرد: محورهایی مانند تاثیر اقتصاد مقاومتی در استان، تسهیل مقررات و قوانین، حذف پاسخ به استعلامات، بانک جامع اطلاعات واردات و صادرات مورد بررسی قرار گرفت تا شاهد توانمندی در حوزه صنعت ،آموزش و دیگر بخش‌ها باشیم.
رئیس مجمع نمایندگان مازندران خاطرنشان کرد: هزار میلیارد برای توسعه اشتغال روستایی در استان فراهم شد که باید پیگیر شویم. بهبود محبط کسب و کار، شورای گفت‌گو دولت و بخش خصوصی و موانع کسب و کار در استان در برنامه ششم تدوین شد که با هدف گذاری درست می توانیم به اهداف برسیم.
ایران صد و هفتاد و پنجمین کشور صادرکننده محصولات کشاورزی دنیا است 
در ادامه علی محمد شاعری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر ارتقا سطح صادرات محصولات کشاورزی گفت: ایران صد و هفتاد و پنجمین کشور صادرکننده محصولات کشاورزی دنیا است. در بخش کشاوری دارای رتبه دوزادهم اما در صادرات رتبه 175 دنیا را دارد که در چهار سال اخیر 20 درصد رشد تولید داشتیم اما مشکل ما در بخش کشاورزی به دلیل سوء مدیریت به ویژه در بازار است.
نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب هزار و 500 میلیارد تومان مشوق‌های صادراتی در کشور گفت: باید سهم مازندران در این بخش مشخص شود. با توجه به داشتن طبیعت زیبا در استان قانون تنفس جنگل تصویب و انتقال آب به سمنان ممنوع شد. 20 درصد سرمایه‌گذاری در بخش تسهیلات امسال نیز 600 میلیارد است که باید سهم مازندران مشخص شود.
شاعری تصریح کرد: بیش از 20 میلیون تن محصولات دستکاری شده ژنتیکی وارد کشور می‌شود که امنیت غذایی و سلامت را به خطر می‌اندازد. در مجلس از واردات بی‌رویه برنج به کشور از کشاورز دفاع کردیم و قیمت این محصول به نفع کشاورزان بوده است.
ولی اله نانواکناری، نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس نیز گفت: باید موانع تولید به درستی برطرف شود. استان مازندران دارای ظرفیت خوبی در جهت تولید بوده که باید برای این نشست کمیته‌ها تشکیل و مسئولیت هر کمیته مشخص شود و مواردی که مربوط به نمایندگان است به نمایندگان واگذار شود.

 

 

 

منبع : فصل اقتصاد 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار