تابناک: در حالی مسئولان دولتی استان اصفهان از عدم کمبود و ذخیره کافی میوه شب عید خبر می دهند، که برخی اظهارنظرهای و واقعیت های موجود در بازار خلاف این امر را نشان می دهد.
کد خبر: ۵۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۱ 18 February 2015
به گزارش تابناک، همزمان با نزدیک شدن به شب عید، نوسان بازار کلید می خورد. و این بازار داغی کالاها به ویژه در اقلام خوراکی بیشتر احساس می شود.چراکه به سبب سنتها و رسوم ایرانیان اجناس خوراکی موجود در بازار از جمله میوه و آجیل و شیرینی و گز شب عید با افزایش قیمت و کمبود مواجه می شوند.

مسئولان شهری و استانی اصفهان، چند روزی است خبر از ذخیره کافی شب عید در استان اصفهان در اقلام مورد نیاز مردم می دهند و افزایش نرخ ها را منوط به کمبود ذخیره عنوان می کنند. این بدین معناست که در شرایط فعلی که به اذعان مسئولان ذخیره کافی اجناس در بازار وجود دارد، نرخ ها قاعدتا باید ثابت بماند و افزایشی رخ ندهد اما اگر بازار با افزایش تقاضای بیشتراز موجودی روبرو شود، نرخ ها ممکن است روند صعودی را در پیش گیرند.

واقعیتی که گرچه در سال های اخیر شاهد رخداد آن در بازار شب عید بودیم اما راهکاری منطقی برای تعدیل بازار به نظر نمی رسد چراکه گرچه تقاضای یک کالا در بازار در مقطعی افزایش می یابد اما این دلیل بر گرانی نمیشود. چراکه ستاد تنظیم بازار استان در همین راستا تشکیل شده است و باید با برنامه ریزی اجازه حاکم شدن سیاه بازار در شب عید را ندهد.

از جمله اقلام پرمصرف در این ایام میوه است، که اصغر سقائیان نژاد در این رابطه و تمهیدات مسئولان شهری برای این مورد گفت: طبق جلسات مکرری که در کمیته تنظیم بازار با حضور سازمان صنعت، معدن و تجارت، امور صنفی، تعاونی کارگری، سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان و ... برگزار شد، مقرر گردید 4 هزار و 500 تن پرتقال شمال و یک هزار و 500 تن سیب سمیرم به بازار عرضه شود.

وی ادامه داد: باتوجه به استقبال شهروندان از بازارهای روز کوثر مقرر شد از این مقدار میوه، یک هزار و 500 تن پرتقال و 700 تن سیب با کیفیت مرغوب در بازارهای روز کوثر شهرداری توزیع شود.
سرپرست سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه توزیع میوه نوروزی از 26 اسفندماه در بازارهای روز آغاز می شود، گفت: میوه نوروزی با بهترین کیفیت و قیمت مناسب از 26 اسفندماه در 13 بازار روز شهرداری و همچنین بازار سروش واقع در میدان قدس ابتدای خیابان مسجد مصلی و در چهارراه هفتم محرم ابتدای خیابان صمدیه توزیع خواهد شد.

سقاییان نژاد تصریح کرد: هماهنگی های لازم صورت گرفته تا در صورت استقبال شهروندان و تقاضای آنها، میوه مورد نیاز با کیفیت مرغوب به بازارهای روز تزریق شود.

البته این گفته های سقائیان نژاد در حالی است که با توجه به سرما زدگی برخی درختان پرتقال در شمال کشور در زمستان پارسال و سرمازدگی در استان فارس در سالجاری شاید با وضعیت چندان مطلوبی در بازار میوه شب عید در این قلم روبرو نباشیم و دولت به رغم تاکید خود بر عدم واردات مرکبات در شب عید، مجبور به واردات این محصول در ایام پایانی سال شود.

دولت در شرایطی که تقاضا بیشتر از عرضه است و در داخل نیز توان تامین نیاز بازار وجود ندارد، مجبور به واردات است و اگر این پافشاری دولت به عدم واردات تنها در دقیقه نود تداوم یابد و بعد از آن به دلیل فشار تقاضا مجبور به واردات شود، آنگاه افزایشی که اکنون مسئولان آن را در قیمتها انکار می کنند خود به خود به وقوع خواهد پیوست.

اسماعیلی، رئیس اتحادیه صنف میوه وسبزیجات اصفهان، نیز همین اعتقاد را دارد و از کمبود پرتقال در بازار شب عید در شرایط عدم واردات سخن می گوید.

وی در این مورد گفت: با وجود این ذخیره سازی معتقدم نیاز به واردات پرتقال داریم چرا که حتی تا سه ماه بعد از عید نیز مردم گرایش به خرید این محصول دارند و اگر تنظیم بازار مناسبی صورت نگیرد به طور قطع زردآلو و گیلاس در خرداد ماه گران در بازار عرضه می شود.

اسماعیلی افزود : سال گذشته با بارش برف در منطقه شمال پرتقال ها از بین رفت همچنین در سال جاری سرما مرکبات منطقه فارس را از بین برد و این محصول در پاییز و زمستان کیفیت مناسبی نداشت.

وی بیان داشت: متاسفانه توزیع پرتقال در کشور انحصاری است به گونه ای که در شمال انحصار آن در دست ۴ نفر و در منطقه فارس نیز منحصر به ۶ نفر است.

با این همه معاون برنامه ریزی استانداری اصفهان نیز بر این باور است که ذخیره مناسبی به لحاظ میوه به ویژه برای پرتقال و سیب در استان اصفهان وجود دارد چراکه امسال تعاون روستایی وظیفه ذخیره سازی، این اقلام را بر عهده داشته است و اکنون نیز به گفته مدیران تنظیم بازار اصفهان ذخیره کافی موجود است.

دیگر کالای مورد نیاز بازار در این ایام مرغ و گوشت قرمز است که مرغ، براساس گفته های دبیرانجمن صنفی مرغداران قطعا با افزایش روبرو خواهد شد.

وی افزایش نرخ مرغ گرم در اصفهان را از شب عید تا اواسط فروردین ماه هشت هزار تومان به ازای هر کیلو عنوان داشت. البته پاکزاد این را هم گفته که نرخ مرغ بعد از این تاریخ، کاهش خواهد یافت. اظهارنظری که به نظر می رسد با توجه به واقعیت های بازار چندان واقعی به نظر نرسد و ما شاهد کاهش در آینده نباشیم.

تایید کمبود در بازار از سوی دست اندارکارانی که خود به نوعی بیشتر با بازار فروش و عرضه سر و کار دارند و تکذیب آن سوی مسئولان دولتی در این شرایط تنها واقعیت را که همان تامین نیاز مردم خواهد بود با ابهام روبرو می کند.

شفاف سازی نه تنها حقی بر گردن مسئولان در برابر مردم است بلکه کار کردن در فضای شفاف برای خود مدیران و دست اندرکاران امر نیز ضروری است چراکه اگر صتمیم گیری ها بخواهد در فضایی جو زده و شعاری و تنها برای آرام کردن کاذب ذهن مردم صورت گیرد دستاوردی جز سیاه شدن بازار در این روزهای پایانی سال را رقم نخواهد زد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار