تعطیلات نوروزی همیشه برای عده‌ای سودآور بوده و هست. عده زیادی از این فرصت برای مسافرت استفاده می‌کنند. البته هر سال این اتفاق که قیمت‌ها همزمان با شروع مسافرت‌های نوروزی افزایش می‌یابد به یک سنت نامبارک تبدیل شده و همین موضوع باعث می‌شود تا برخی از مردم با توجه به شرایط مالی‌ای که دارند نتوانند در این ایام و اوج افزایش هزینه‌ها به مسافرت بروند. از این رو عده‌ای همیشه هستند که برای مسافرت به دنبال قیمت‌های کمتر می‌گردند.
کد خبر: ۵۸۸۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹ 10 April 2018

به گزارش تابناک : همین موضوع باعث شده تا آژانس‌های مسافرتی -که با استفاده از رانت، بلیت‌های هواپیماها، قطارها و اتوبوس‌ها را به‌صورت چارتری می‌خرند- دست به تعیین قیمت‌هایی بزنند که هر لحظه با لحظه‌ای دیگر متفاوت است. قبل از تعطیلات قیمت بلیت هواپیما برای رفتن به سمت مقاصد گردشگری پرمسافر در برخی از خطوط به یک میلیون تومان هم رسید. با این حال بعد از پایان تعطیلات بلیت‌های زیادی روی دست آژانس‌ها و شرکت‌های گردشگری مانده که باید به پول تبدیل می‌شد.

فریبی به‌نام بلیت20 هزار تومانی


خیلی از این شرکت‌ها برای اینکه بتوانند بلیت‌هایی را که خریده‌اند بفروشند تبلیغات گسترده‌ای را ترتیب دادند، در این آگهی‌ها که بر پایه وسوسه مردم آماده شده بودند، قیمت بلیت‌ها برای مقاصد پرطرفداری همچون استانبول و جزیره کیش به 20‌هزار‌تومان هم رسید. خیلی از مسیرهای گردشگری مانند کیش پر شد از مسافرانی که نمی‌خواستند این بلیت را از دست بدهند یا اینکه کسانی بودند که قبلاً قدرت خرید بلیت را نداشتند، اما در واقع این بلیت طعمه‌ای برای سرکیسه کردن مردم در زمان برگشت بود.


خانمی که یکی از مسافران به جزیره کیش بوده و حالا در این جزیره بلاتکلیف مانده است با انتشار ویدئویی در فضای مجازی درباره این اتفاق گفته است: «من و خیلی از افراد دیگر با بلیت 20‌هزار‌تومانی به جزیره کیش آمدیم و بعد از چند روزی که قصد برگشت داریم با وجود خریداری قطعی بلیت برگشت این بلیت کنسل شده است.»


او ادامه می‌دهد: «حالا بعد از چند روز که قصد بازگشت داریم قیمت بلیت را به 800 هزار تومان رسانده‌اند و اصلاً پرواز هم برای چند روز آینده موجود نیست، از طرفی خیلی از مردم هم چون پول نداشتند شب را در فرودگاه گذراندند، هیچ‌کسی هم برای ساماندهی و جوابگویی به مردم حاضر به پاسخگویی نشده است.»


اینکه شرکتی گردشگری به خود اجازه می‌دهد مسافران پروازی را -که حتی بلیت برگشت خود را تهیه کرده‌اند- به همین راحتی در منگنه بگذارد چنانچه باید برای برگشت‌شان 40 برابر هزینه‌ اعلام‌شده را بپردازند، آیا نامی غیر از باج‌گیری دارد؟
خیلی از این افراد مجبورند یا از کسی پولی قرض کنند یا هر کار دیگری که ثمره اعتماد بی‌جای خود مردم به تبلیغات دروغین و فریبکارانه شرکت‌های گردشگری و هواپیمایی و همچنین قانون‌شکنی این شرکت‌هاست که در سایه بی‌توجهی مسوولان به راحتی رقم می‌خورد.


خواب سازمان حمایت
شرکت‌های گردشگری و همچنین هواپیمایی با استفاده از قانون چارتر کردن بلیت هواپیما و همچنین آزاد بودن نرخ بلیت به راحتی سر مسافران را می‌برند و جیب آنها را تیغ می‌زنند. خیلی‌ها ممکن است بگویند وقتی شرایط این‌گونه است و مردم از آن استقبال می‌کنند؛ حق‌شان است که این بلا به سرشان بیاید، اما باید به این نکته توجه داشت که همه مردم در هر سطحی که باشند باید به امکانات و خدمات دسترسی داشته باشند.


در این بین سازمانی به‌نام حمایت از حقوق مصرف‌کننده وجود دارد که با نبودنش زیاد فرقی ندارد، فلسفه تشکیل این سازمان حضور در مقاطعی است که حقوقی از مصرف‌کننده در هر صنف و دسته‌ای ضایع شده باشد اما به نظر می‌رسد از این سازمان چیزی جز یک اسم باقی نمانده است. اسمی که حتی باعث حساب بردن سوپرمارکتی در کوچه پس کوچه‌های دور افتاده هم نمی‌شود.


کلاهبرداری و سوء‌استفاده از موقعیت مردم از سوی شرکت‌های هواپیمایی و گردشگری مختص این ایام نیست و در واقع هرسال در این زمان‌ها شاهد اینگونه اتفاقات هستیم و در عین ناباوری شاهد رشد روزافزون آن هستیم. جاری شدن تخلف در کشور انگار به رویه‌ای عادی تبدیل شده و هیچ‌کس هم قصد ندارد کاری کند. مسلماً این مردم هستند که بیشترین ضربه را از این ماجرا می‌خورند و همیشه هزینه‌های بیشتری را برای جبران خسارت‌های وارده می‌پردازند.


نتایج نظرسنجی ملی ایسپا می‌گوید 4/32درصد مردم ایران به‌دلیل مشکلات مالی در تعطیلات نوروز به سفر نرفته‌اند. با وضعیت اقتصادی موجود کشور، افزایش عوارض خروج از کشور و فریبکاری و باج‌گیری شرکت‌های گردشگری و هواپیمایی به نظر می‌رسد باید منتظر افزایش این درصد در سال‌های آینده باشیم.

با رکود مسافرت‌های نوروزی به مقاصد گردشگری، شرکت‌های هواپیمایی و گردشگری -برای اینکه بتوانند بلیت‌هایی را که چارتر کرده‌اند بفروشند- به رسم هرسال آگهی‌های مختلفی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و قیمت‌های باورنکردنی و البته اغوا‌کننده‌ای را تبلیغ می‌کنند. این کار سبب شده است تا کسانی که توان مالی کمتری داشتند یا منتظر تخفیف برای مسافرت بودند از این بلیت‌ها استفاده کنند، اما صاحبان تور و بلیت‌ها نقشه دیگری هم برای مردم داشتند.
منبع: صبح نو 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار