در حالی که مسئولان ترک انواع و اقسام تدابیر را برای افزایش سهم درآمدی شان از سفر‌های نوروزی ایرانیان به کار بسته‌اند، معاون رئیس جمهور کشورمان از پیگیری جدی‌تر طرحی خبر داد که می‌تواند مسئولان کشور همسایه مان را به میزان زیادی خوشحال کند!
کد خبر: ۵۸۴۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۱ 30 March 2018
 
 
در حالی که مسئولان ترک انواع و اقسام تدابیر را برای افزایش سهم درآمدی شان از سفر‌های نوروزی ایرانیان به کار بسته‌اند، معاون رئیس جمهور کشورمان از پیگیری جدی‌تر طرحی خبر داد که می‌تواند مسئولان کشور همسایه مان را به میزان زیادی خوشحال کند!

به گزارش «تابناک»، به رغم آنکه دولت و مجلس با هماهنگی مثال زدنی‌ای نرخ عوارض خروج از کشور را برای سال جاری افزایش دادند و فرمول افزایش آن برای سفر‌های دوم و سوم به بعد را به قانون تبدیل کردند، تعطیلات نوروزی شمار زیادی از هموطنانمان روانه دیگر کشور‌ها شدند تا نشان دهند ترجیح‌شان برای گذران نوروز، آن سوی مرز‌های کشورمان است.

موج بزرگی از مسافران نوروزی که تنها در ترکیه، آثاری همچون گرانی نرخ خدمات جاری در این کشور و حتی اتمام بلیت برخی پرواز‌های داخلی این کشور را پدید آورد و توانست عمیقا شهروندان این کشور و مسئولانشان را خرسند و خوشحال کند. مسئولانی که البته برخلاف مسئولان وطنی از انبوه مسافران ایرانی غافلگیر نشدند و حتی برای جذب بیشتر ایشان از مدت‌ها پیشتر برنامه ریزی کرده بودند.

آن گونه که خبرگزاری آناتولی ترکیه خبر داده، سیل مسافران نوروزی از کشورمان موجب شده که شهر وان در منتهی الیه شرق این کشور، رونق اقتصادی دوباره‌ای یافته و به نوعی احیا شود. انبوه مسافرانی که از راه‌های زمینی خود را به مرز رازی-کاپیکوی (شهرستان خوی) می‌رسانند و از انجا روانه وان می‌شوند.

مسافرانی که گفته می‌شود شمارشان به یک میلیون تن می‌رسد و پذیرایی از ایشان در هتل‌های وان مقدور نیست و از این رو، کسب‌و کار خانه‌های اجاره‌ای در این خطه را هم زمینه ساز شده‌اند. این در حالی‌ست که سیل مسافران نوروزی موجب شده نرخ خدمات در این شهر به بالاترین حد خود برسد و مسافران ایرانی را متحمل هزینه‌های سنگین‌تری کند. مسافرانی که بسیاری شان با استفاده از پرواز‌های داخلی ترکیه خود را به شهر‌های دیگر این کشور از جمله استانبول می‌رسانند و در این جابجایی موجب می‌شوند نرخ بلیت پرواز‌های خروجی از وان در نوروز رکورد بشکند!
 
خبر خوش معاون رئیس‌جمهور کشورمان برای کشور همسایه!

گردش مالی بزرگی که از چند سال پیش مسئولان ترک را بر آن داشته که برای جذب ایرانیان با یکدیگر به رقابت بپردازند و محصول این تلاش، طراحی برنامه‌های متنوع برای جذب ایرانیان به وان در سال جاری و سال‌های آینده است. برنامه‌هایی از جمله اهدای گل و شیرینی به ایرانیانی که با عبور از مرز خود را به وان می‌رسانند و از دیدن استقبال کنندگان و گروه موسیقی، شگفت زده می‌شوند.

علاوه بر این استقبال –که مشابهش را هیچ ایرانی‌ای تجربه نکرده! - در نوروز به مناسبت حضور میلیونی ایرانیان در وان، در این شهر جشنواره‌ای ویژه‌ای (با نام فستیوال "شاپینگ فست") برگزار می‌شود که همراه با نورافشانی خیابان‌ها و معابر و از آن مهم‌تر، ارائه تخفیف‌های ویژه نوروزی است. تخفیف‌هایی که ارائه دهندگانشان در دایره آیین نوروز نمی‌گنجند، اما بی شک نوروز را خیلی دوست می‌دارند!

اتفاقی که مسئولان این کشور از شفاف سازی در خصوص آن هم ابایی ندارند به گونه‌ای که از زبان برخی مسئولان ترک می‌شنویم که ایرانیان بیش از دیگر گردشگرانی که به ترکیه می‌روند در این کشور هزینه می‌کنند. موقعیت ممتازی که به واسطه نوروز و عوامل مختلف داخلی، نصیب ترکیه ای‌ها شده و ایشان نشان داده‌اند که برای استفاده از آن برنامه دارند.

درست نقطه مقابل مسئولان کشورمان که تقریبا هیچ برنامه خاصی برای رونق گردشگری در نوروز ندارند و حتی به قدر ساماندهی اوضاع و بهره برداری از موج بزرگ سفر‌های این مناسبت نیز اقدامی صورت نمی‌دهند. از جمله مسئولان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان که حتی روحشان از پیشنهاد دولت برای افزایش عوارض خروج از کشور خبر نداشت و وقتی مقابل عمل انجام شده هم قرار گرفتند، تلاش نکردند جایگاه خود در این دست تصمیمات را احیا کرده یا لااقل به دیگران یادآور شوند!

سازمانی که اگرچه از ادغام سه سازمان "میراث فرهنگی"، "گردشگری" و "صنایع دستی" حاصل آمده، اما حتی در موسم خودگردانی، چون نوروز هم نمی‌تواند به قدر یک سازمان از خود رنگ و اثر نشان دهد، مگر آنکه به روال همیشه بکوشند آمار و ارقام سفر‌های نوروزی شهروندان را به عنوان کارنامه خود جا بزنند و اگر افزایشی در آن‌ها مشاهده شد، خود را موفق‌تر نشان دهند!

درست مثل اظهار نظر روز‌های اخیر مدیران این سازمان. سازمانی که در راس آن علی‌اصغر مونسان، از جمله نزدیکان رئیس جمهور کشورمان قرار گرفته و وقتی می‌بیند که استقبال مردم از نوروز و سفر چقدر فراوان است، از فزونی تلاشش برای به ثمر نشستن ایده‌ای خبر می‌دهد که «تعطیلات زمستانی» نام دارد. تعطیلاتی که مونسان امیدوار است با به نتیجه رسیدنش، فرصتی همچون نوروز ایجاد شود!

خبری که اگر به گوش مسئولان ترکیه و دیگر مقاصد گردشگری ایرانیان برسد، احتمالا از شادی در پوست خود نخواهند گنجید و از هم اکنون راه‌های بهره برداری بیشتر از آن را پیش بینی خواهند نمود؛ فرصتی که اگر دست دهد، هم آن‌ها منتفع خواهند شد و هم معاون رئیس جمهور و سازمان تحت مدیریتش خواهد توانست آمار بزرگتری از سفر‌های انجام شده را گرد آورده و به نام بزند!
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سالار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
درآمد داخلی از سفرهای نوروزی برای شهرهای بزرگی چون شیراز و مشهد و شهرهای شمالی خیلی رقم بزرگتری از معدود سفرهای خارجی برای ترکیه می باشد
مشهد الان جای سوزن انداختن نیست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :