همسویی آشکار فرانسه با مواضع کاخ سفید طی ماه‌ها اخیر پرسش‌های زیادی را درباره انگیزه این کشور از پیگیری مطالبات ادعایی ترامپ مطرح کرده است.
کد خبر: ۵۷۶۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲ 08 March 2018

به گزارش تابناک : مواضع دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره برجام، سرنوشت این توافق را این روزها به یکی از موضوعات داغ محافل سیاسی و رسانه ای این کشور تبدیل کرده است. وی از زمان ورود به رقابت های انتخاباتی 2016 در مناسبت های مختلف از توافق هسته ای ایران به زعم خود به عنوان "بدترین توافق ممکن" یاد کرده و در آخرین موضع گیری خود نیز از شرکای اروپایی برجام خواسته است اگر همچنان مایل به حفظ این توافق هستند، باید آن را مطابق میل او اصلاح کنند.

در میان طرف های اروپایی برجام اما آنچه طی ماه های اخیر بیش از همه جلب توجه کرده، همسویی آشکار فرانسه با مواضع کاخ سفید و تلاش مجدانه این کشور برای حفظ توافق هسته ای ایران از طریق اصلاح مواردی است که ترامپ آنها را "ایرادات برجام" خوانده است. در همین راستا، پاریس بارها طی چند ماه گذشته با صدایی بلندتر از سایر شرکای اروپایی برجام اعلام کرده است که متعهد به حفظ توافق هسته ای ایران است اما در عین حال، نگرانی هایی درباره برنامه موشکی و فعالیت های منطقه ای این کشور دارد که باید به آنها پرداخته شود.

فرانسه حتی برای نشان دادن جدیت خود برای پرداختن به مطالبات ترامپ، سخن از تحریم نیز به میان آورده است؛ همچنانکه وزیر امور خارجه این کشور در آستانه سفر به تهران به صراحت اعلام کرد که ایران باید نگرانی ها درباره برنامه موشکی خود را به رسمیت بشناسد یا اینکه خود را برای تحریم های احتمالی آماده کند. امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز ماه گذشته در نشستی خبری در پاریس اعلام کرد تحریم می تواند یکی از گزینه ها برای پاسخ به برنامه موشکی ایران باشد.

اما آیا براستی فرانسه نگران برنامه موشکی و نقش منطقه ای ایران است یا آنچه این کشور را نگران کرده، ترس از فروپاشی برجام و از دست رفتن منافع اقتصادی قابل توجهی است که این کشور زیر سایه برجام در صنعت حمل و نقل، انرژی و خودروسازی به دست آورده است؟

پاسخ این سوال، روشن است. فرانسه اولین کشوری بود که بلافاصله پس از امضای برجام در سال 2015 روابط تجاری خود با ایران را از سر گرفت و به دنبال آن، شرکت هواپیماسازی ایرباس، شرکت نفت و گاز توتال و شرکت های خودروسازی پژو و رنو هر یک با امضای توافق نامه های جداگانه ای به سرعت وارد بازار پرسود ایران شدند. اما به نوشته رویترز، تمامی آنها اکنون بواسطه تهدیدات ترامپ در خطر از دست دادن منافع اقتصادی خود در ایران هستند.

البته، منافع اقتصادی فرانسه از برجام تنها به قراردادهای ایرباس، توتال و شرکت های خودروسازی پژو و رنو محدود نمی شود؛ بلکه سایر صنایع این کشور نیز از این توافق بهره مند شده اند؛ همچنانکه به گفته یک مقام ارشد در وزارت دارایی فرانسه، صادرات این کشور به ایران در سال 2017 یک رشد فوق العاده 120 درصدی را تجربه کرد.

بنابراین، با توجه به منافع اقتصادی متعددی که در زیر سایه برجام عاید فرانسه شده است، بدیهی است که این کشور باید بین همنوایی با آمریکا برای حفظ برجام و از دست دادن قراردادهای چندین میلیارد دلاری خود با ایران یکی را انتخاب کند. حال، به مزایای اقتصادی برجام برای پاریس اگر وعده های اقتصادی عمل نشده مکرون و نرخ بیکاری بالای فرانسه نسبت به میانگین اروپا را نیز اضافه کنیم، در می یابیم که حفظ قراردادهای ارز آور و اشتغال زایی چون ایرباس و پژو تا چه اندازه می تواند برای آینده سیاسی رئیس جمهوری که محبوبیتش تنها چند ماه پس از ورود به کاخ الیزه با افت شدید مواجه شده است، مهم و تعیین کننده باشد.

جالب آنکه با وجود نیاز به بازار ایران، فرانسه هم اکنون نیز مانند دوران مذاکرات هسته ای در یک تقسیم کار آشکار با آمریکا نقش "پلیس بد" را تحت پوشش حمایت از برجام برای فشار به کشورمان برعهده گرفته و با وجود سود سرشاری که از تعامل با ایران در دوره پسابرجام به دست آورده از زبان تهدید برای پیشبرد منافع اقتصادی خود استفاده می کند.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار