معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: برای نابودی تروریسم در منطقه باید همه کشورها به عراق کمک کنند تا ریشه فسادی که می توانست منطقه ما را به آشوب بکشاند خشک شود.
کد خبر: ۵۷۶۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶ 08 March 2018

به گزارش تابناک : جهانگیری امروز(پنجشنبه) در دیدار با فواد معصوم رییس جمهور عراق با بیان اینکه نقش عراق در جهان اسلام و منطقه و در عرصه بین المللی ممتاز است گفت: دولت و ملت عراق با تکیه بر مرجعیت دینی، رهبری با درایت سیاسی و قانون اساسی مترقی خود موفق شدند به فضل الهی از بحران ها با سربلندی عبور کنند.


وی افزود: همه اقوام و مذاهب و جریانات سیاسی به دنبال وحدت و یکپارچگی عراق هستند و این عامل مهمترین محرک در پیشرفت عراق و نابودی تروریسم است.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه مهمترین رمز پیروزی عراق بر مشکلات همین وحدت و یکپارچگی ملی است گفت: باید از این وحدت در چارچوب قانون اساسی حفاظت شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در مواقع سختی و پیروزی در کنار دولت و ملت عراق بوده است، اظهار داشت: در مبارزه ملت عراق با داعش نشان دادیم جمهوری اسلامی ایران از عراق جداشدنی نیست و امروز نیز که بحث بازسازی عراق مطرح است آمادگی داریم در کنار دولت و ملت عراق باشیم زیرا ما امنیت و رفاه عراق را امنیت و رفاه ایران می دانیم.

وی با اشاره به افزایش مناسبات فی مابین در حوزه اقتصادی و بطور مشخص در بخش نفت، گاز و برق و نیز تبادل فرهنگی و سفر میلیونها زائر از دو کشور گفت: باید تلاش کنیم تا سطح مبادلات اقتصادی از 7 میلیارد دلار عبور کند.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: حل برخی موانع اداری و مسائل بانکی می تواند در این زمینه اثربخش باشد. خوشبختانه اراده سیاسی در بالاترین سطح وجود دارد تا بستر برای همکاری جدی تر بخش خصوصی با یکدیگر مهیا شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه روابط ایران و عراق در بالاترین سطح قرار دارد و می تواند بعنوان یک الگوی موفق در منطقه مطرح شود گفت: ما خواستار تعامل و همکاری همه کشورهای منطقه هستیم و معتقدیم کشورهای مسلمان منطقه می توانند مشکلاتشان را با گفت و گو حل کنند.

وی در این نشست با ابلاغ سلام رییس جمهوری کشورمان به رییس جمهور عراق از نقش و شخصیت مرحوم جلال طالبانی در توسعه مناسبات تهران ـ بغداد به نیکی یاد کرد.

رییس جمهور عراق نیز در این دیدار با تاکید بر روابط تاریخی، فرهنگی و دینی دو کشور ایران و عراق گفت: عراق حمایت ایران از عراق در مقابله با گروه های تروریستی و داعش را فراموش نکرده و امروز نیز در دوره بازسازی نیازمند این همکاری هستیم.

فواد معصوم با اشاره به زمینه های بسیار برای همکاری اقتصادی دو کشور گفت: عراق از سرمایه گذاری جمهوری اسلامی ایران در طرح ها و پروژه های اقتصادی استقبال می کند و خواهان ایفای نقش پر رنگ تر بخش خصوصی ایران در این زمینه است.

وی همکاری با کشورهای دوست و همسایه را اولویت بغداد توصیف و تاکید کرد: روابط دو کشور براساس منافع مشترک بنا شده است و اطمینان می دهیم که عراق در هیچ اقدامی علیه همسایگانش مشارکت نخواهد کرد.

رییس جمهور عراق با اشاره به مذاکرات انجام شده در حوزه مسائل اقتصادی،‌بانکی و آب و هوا گفت: ما خواهان استفاده از تجربیات ایران برای حل مشکلات هستیم.

فواد معصوم بر حفظ وحدت ملت عراق در برهه کنونی تاکید کرد و آن را عاملی مهم برای عبور از مشکلات و حفظ یکپارچگی عراق دانست.

ایران در کنار برادران اهل سنت، شیعه و اکراد عراق است


ایات سامرایی رییس اسبق پارلمان عراق و دبیرکل حزب اسلامی صبح امروز(پنحشنبه) با حضور در محل اقامت معاون اول رییس جمهور در خصوص آخرین وضعیت عراق و همکاری‌های دو جانبه گفت و گو و تبادل نظر کرد.



اسحاق جهانگیری در این دیدار با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در دوران بازسازی عراق در کنار مردم این کشور بوده و خواهد بود گفت: امیدوارم با هماهنگی و انسجام میان اهل سنت، شیعه واکراد حرکت بزرگی در بازسازی عراق شکل بگیرد و این ملت بزرگ بتواند نقش تاریخی خود را در منطقه به خوبی ایفا کند.

وی تصریح کرد: با اطمینان می‌گویم که جمهوری اسلامی ایران در کنار برادران اهل سنت و شیعه و اکراد در عراق قرار دارد و پیروان مذاهب و اقوام مختلف همانطور که در مبارزه با داعش موفق شدند و یکپارچگی عراق را حفظ کردند امروز نیز می‌توانند کشورشان را بازسازی کنند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های فراوان برای توسعه عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران در روزهای سخت و در هنگام پیروزی‌ها در کنار دولت و ملت عراق بوده است. پیروزی مردم عراق در برابر داعش و حفظ یکپارچگی این کشور مرهون شخصیت های تعیین کننده عراقی است و این شخصیت‌ها می‌تواند به رشد و توسعه عراق در دوره جدید کمک کند.

وی ادامه داد: متاسفانه مناطق اهل سنت در دوره داعش آسیب بیشتری دیدند و باید همه کمک کنیم تا با بازسازی این مناطق از آلام و مشکلات مردم کاسته شود.

جهانگیری با اشاره به آمادگی بخش خصوصی ایران برای حضور و سرمایه‌گذاری در عراق گفت: قطعاً همکاری‌های بخش خصوصی منجر به تسریع در بازسازی این کشور خواهد شد.

ایات سامرایی نیز در این دیدار با قدردانی از دیدگاه‌های مثبت جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر برای کمک و بازسازی این کشور گفت: عراق امروز از دو چالش بزرگ بیرون راندن اشغالگران آمریکایی و اخراج تروریست ها عبور کرده است و مهمترین ماموریت امروزش جذب سرمایه گذاری برای بازسازی عراق است

رییس اسبق پارلمان عراق با تاکید بر اینکه ایران در این زمینه می تواند بزرگترین شریک ما در عرصه اقتصادی و سیاسی باشد گفت: ما می خواهیم به همت مردم روابط عراق در منطقه و جهان را توسعه دهیم.

وی با اشاره به کنفرانس مطبوعاتی مشترک معاون اول رییس جمهور کشورمان با نخست وزیر عراق گفت: ما از دیدگاه های ایران برای سرمایه گذاری در عراق بسیار خرسندیم و تاکید داریم که در مناطق سنی نشین نیز فرصت های سرمایه گذاری خوبی وجود دارد که از آنها استفاده نشده و ما از سرمایه گذاران ایرانی در این مناطق استقبال می کنیم و به آنها خوش آمد می گوییم.

ایات سامرایی افزود: روابط اقتصادی خوب دو کشور منجر به تقویت روابط سیاسی خواهد شد و چشم انداز روشنی پیش روی دو کشور قرار خواهد داشت. مطمئن باشید این سخنان تعارف نیست و ما همواره به دنبال بهترین روابط با برادران خود در جمهوری اسلامی ایران هستیم.

جهانگیری حرمین کاظمین را زیارت کرد

اسحاق جهانگیری شامگاه چهارشنبه، با حضور در کاظمین، به زیارت حرم امام جواد (ع) و امام موسی کاظم(ع) مشرف شد و سپس با تولیت حرمین کاظمین دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

 

 

منبع : خبرانلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار