معاون تحقیقات و فن‌آوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سونامی سرطان در ایران به دلیل پیشگیری‌های انجام‌شده وجود ندارد و شایعه‌ای بیش نیست.
کد خبر: ۵۷۳۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۷ 03 March 2018

 دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشستی با موضوع «روند جهانی بقای سرطان‌های شایع» در شیراز، علت ۳۰ درصد از سرطان‌ها را مصرف سیگار و الکل عنوان کرد و گفت: همچنین ۳۰ درصد سرطان‌ها بر اثر چاقی، ۱۵ تا ۲۰ درصد بر اثر عفونت ها، ۱۵ تا ۱۶ درصد اختلالات هورمونی و دو درصد ناشی از شغل افراد است و ۸۷ درصد کسانی که مبتلا به سرطان می‌شوند، افراد سیگاری هستند.

وی، چاقی در بانوان را در بروز سرطان‌هایی مانند سرطان رحم، سینه و کلیه موثر دانست و افزود: علت اصلی سرطان‌های مری و معده در ایران، مصرف سیگار، قلیان، ناس، تریاک و مشتقات آن، آب غیربهداشتی و غیرلوله کشی، بهداشت پایین دهان، چاقی و نداشتن تحرک بدنی، فقر اقتصادی، آلودگی هوای داخل خانه و شهر‌های بزرگ، چای و نوشیدنی‌های داغ، عفونت با هلیکوباکتریاپیلوری، سابقه خانوادگی و عوامل ژنتیکی، مصرف گوشت قرمز کبابی، غذا‌های کبابی، سرخ شده، شور و مانده است.

ملک زاده اضافه کرد: در مطالعات مشخص شده است که عواملی مانند استرس و کم خوابیدن نیز در ابتلای افراد به سرطان نقش دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با اشاره به معرفی ۱۰۰ ماده سرطان زا از بین هزار ماده مشکوک از سوی سازمان بهداشت جهانی، ادامه داد: در تحقیقات مشخص شده سرطان مری، معده، مثانه و پانکراس در اثر مصرف سیگار و دخانیات، ایجاد می‌شود.

خبر خوش این پژوهشگر علوم پزشکی در این نشست، قابل پیشگیری بودن نیمی از سرطان‌ها با خودمراقبتی و زندگی سالم بود و در این مورد، توضیح داد: باید علاوه بر توجه به مسائل درمانی، اطلاعات مردم را در زمینه خودمراقبتی بالا ببریم؛ ۵۰ درصد سرطان‌هایی که اتفاق می‌افتند اگر به موقع تشخیص داده شوند، قابل درمان است و پیش بینی می‌شود در ۳۰ سال آینده، بیشتر سرطان‌ها قابل درمان باشد.

معاون وزیر بهداشت، در بخش دیگری از سخنانش افزود: در ایران امکانات مناسبی برای درمان سرطان داریم؛ ۳۰ مرکز تخصصی در کشور تنها برای تحقیق و درمان سرطان فعال هستند و در هر استان دست کم یک مرکز در این زمینه فعالیت دارد؛ باید نیروی انسانی بیشتری در زمینه درمان سرطان آموزش دهیم؛ باید رادیوتراپی در تمام کشور داشته باشیم؛ همچنین وجود دارو‌های ضد سرطان بسیار مهم است، چرا که هر روز دارو‌های جدیدی برای درمان سرطان ساخته و وارد بازار می‌شود.

دکتر ملک زاده، اضافه کرد: امروزه ۵۰ درصد بیمارانی که مبتلا به سرطان می‌شوند بیشتر از ۱۰ سال پس از ابتلا به سرطان زندگی می‌کنند که این عدد می‌تواند به ۸۰ درصد در دهه‌های آینده برسد؛ در کشور‌های پیشرفته حدود ۷۸ درصد افرادی که به سرطان سینه مبتلا می‌شوند، درمان می‌شوند.

او سرطان مری و پانکراس را سرطان‌هایی معرفی کرد که بیشترین آمار مرگ و میر را دارند و تاکید کرد: باید در سال‌های آینده مطالعات بیشتری برای کشف راه‌های جدید برای مقابله با این بیماری‌ها پیدا شود.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت، با اشاره به تحقیقات انجام شده در دنیا در زمینه سرطان ها، گفت: مطالعه‌ای با عنوان "کنکورد ۳" از سوی متخصصان و محققانی از کشور‌های مختلف انجام شده که در این تحقیقات متخصصان ایرانی نیز مشارکت داشته اند؛ در این مطالعات ۷۵ درصد سرطان‌های دنیا، با سنجش شرایط ۳۷ میلیون فرد مبتلا به سرطان از سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ میلادی بررسی شده است.

دکتر ملک زاده، بیان کرد: مهمترین علت انجام این مطالعات این است که نشان داده شود اگر در نقاطی از دنیا سرطان به موقع تشخیص داده شود، قابل پیشگیری و درمان است؛ اما باید بدانیم در زمینه سرطان‌ها نه تنها پیشگیری بلکه درمان دقیق نیز بسیار مهم است.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: در ایران نسبت به متوسط دنیا و کشور‌های همسایه درصد سرطان بسیار کمتر است بنابراین چیزی به نام سونامی سرطان در کشور وجود ندارد.

دکتر ملک زاده ادامه داد: بر اساس آمار در ایران در هر سال حدود ۱۱۰ هزار مورد سرطان اتفاق می‌افتد؛ در استان فارس شایع‌ترین سرطان‌ها سرطان پروستات در مردان و سرطان سینه در بانوان است؛ ۶ هزار و چهارصد و ۳۹ مورد سرطان در سال ۹۴ در فارس شناسایی شده است.

او در پایان، با اشاره به مسن شدن جامعه که از عوامل موثر در ابتلا به سرطان است بر ضرورت تغییر سبک زندگی در افراد تاکید کرد.

در حاشیه این برنامه، آیین فارغ التحصیلی ششمین دانشجوی MD/MPH دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با حضور دکتر "ملک زاده"، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر "سید بصیر هاشمی" معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز و جمعی از اساتید پیشکسوت و دانشجویان، برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار