برگزاری مراسم برای عروسی رسمی دیرینه می باشد و ریشه در اعماق تاریخ دارد.در ایران جشن عروسی رسمی کهن واساطیری دارد.و چون تاکید بر ازدواج در اسلام بیشترتوصیه شده است به این امر به دید بهتر و مقدس تری نگاه می شود.
کد خبر: ۵۳۹۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴ 17 December 2017

آداب و رسوم مراسم عقد و عروسی


به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از سایت تشریفات (tashrifat.org)، جشن عروسی یکی از مباحث کلی است که از ازدواج جدا می باشد. بخش قانونی و کلی ازدواج در کشورهای گوناگون، معمولاً در دفاتر قانونی ثبت می شود.در کشور ما ازدواج در دفتر های ثبت ازدواج صورت می پذیرد و کاملا قانونی می باشد.برگزاری مراسم برای عروسی رسمی دیرینه می باشد و ریشه در اعماق تاریخ دارد.در ایران جشن عروسی رسمی کهن واساطیری دارد.و چون تاکید بر ازدواج در اسلام بیشترتوصیه شده است به این امر به دید بهتر و مقدس تری نگاه می شود.

قربانی کردن در شب مراسم عروسی و حتی تک به تک جزییات عروسی در ایران به رسوم اقوام و باستانیان برمی گردد.رسوم مشترک را هم در جهان می توان در نظر داشت.

این رسم ازدواج و مراسم عروسی در فرهنگ بسیاری از کشورهای جهان مشترک می باشد.

رد و بدل کردنحلقه ازدواج، رد و بدل کردن پول (مهریه و شیربها و مانند آن)، هدیه دادن گل، میهمانی در شب عروسی، موسیقی، شعرخوانی، دعا و خواندن کتاب مقدس (قرآن، انجیل و …) در فرهنگ کشورهای گوناگون به شکل‌های مختلف و با جزئیاتی مختلف وجود دارد.

مراسم عروسی در ایران، یکی از بخش‌های فرایند ازدواج در ایران می باشد.

این فرایند می‌تواند شامل رسوم زیادی همچون خواستگاری، بله برون، شیرینی خوران، مهر بران، نامزدی، عقد کنان، جشن عقد، جهاز بران، حنابندان و زفاف باشد.

در ایران معمولا هزینه‌های جشن عروسی بر عهده داماد بوده و قالبا هزینه جهیزیه و خلعتی برعهده خانواده عروس بوده است.

لکن در برخی از مناطق ایران رسومی متفاوت با آنچه گفته شد نیز وجود دارد، در این رسوم داماد، کل یا بخشی از هزینه جهیزیه را تامین می نماید یا کل یا بخشی از جهیزیه را خریداری می کند.

در برخی از مناطق ایران بیشتر مناطق شمالی، رسم بر این است که چند روز قبل داماد و عروس به صورت مجزا مراسم برگزار می کنند به این صورت که داماد با فامیل های خود مراسم می گیرد و عروس با فامیل های خود و در روز پایانی، خانواده ها با هم یکی می شوند و داماد، عروس را با خود به منزل می برد.

این رسمی است که در شمال ایران مخصوصا در روستاها رونق داشته است.

هزینه‌های ازدواج برای پسران به جز تهیه گل و شیرینی مراسم خواستگاری، از آنجا شروع می‌شود که مراسم بله برون برپا خواهد شد که در این مراسم باید داماد و خانواده داماد هزینه‌های آن را بر عهده بگیرند، منظور از نام بردن خانواده داماد به این دلیل است که بین هزینه‌های اکثر جوانان با درآمد آن‌ها تناسب وجود ندارد و خانواده‌ها در این زمان به کمک داماد و عروس می‌آیند، هزینه‌های ازدواج بیش از درآمد یک فرد می باشد.

امروزه هزینه یک مراسم عروسی میانگین هزینه ای معادل یک سوم خانه خریدن است.

حالا باید گفت که برای بهتر برگزار شدن مراسم عروسی باید از تجربیات بزرگتر ها کمک گرفت تا برای برگزاری آن دچار هیچ مشکلی نشوید. لکن مراسم عروسی در ایران با هزینه های هنگفتی همراه شده است.

منبع: http://www.Tashrifat.org

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار