در درس خارج مطرح شد؛
یکی از مراجع تقلید شیعیان در توصیه‌ای به طلاب و استادان حوزه گفت: اگر چیزی را که در آن تخصص ندارید از شما پرسیدند از گفتن «نمی‌دانم» واهمه نداشته باشید.
کد خبر: ۵۳۸۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۷ 14 December 2017
به گزارش تابناک قم، آیت‌الله جعفر سبحانی در درس خارج فقه که در مسجد اعظم قم برگزار شد، گفت: امام باقر(ع) فرمودند حق خداوند بر بندگانش این است که اگر چیزی را می‌دانند بیان کنند و اگر چیزی را نمی‌دانند بازگو نکنند.

وی اضافه کرد: اگر چیزی را نمی‌دانیم به مردم بگوییم نمی‌دانم و باید به کتب مراجعه کنم و جواب بدهم ولی اگر پاسخ نادرستی بدهیم آبروی خودمان را می‌بریم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه زبان یکی از اعضای لازم و مهم‌ترین عضو بدن است ادامه داد: یکی از زبان اگر لطمه ببیند شخصیت انسان از بین خواهد رفت و این زبان می‌تواند مرتکب ۲۴ گناه شود که اعضای دیگر مانند گوش و چشم به این اندازه مبتلا به گناه نیستند.

آیت‌الله سبحانی اضافه کرد: ما از مرحوم علامه طباطبایی حتی یک‌بار «منم منم» نشندیم ولی بارها کلمه «نمی‌دانم» را شنیدیم بنابراین اگر چیزی از ما پرسیدند که نمی‌دانیم بگوییم الآن نمی‌دانم.

وی خطاب به طلاب و استادان حوزه اظهار داشت: اگر سؤالی از تخصص شما بیرون است وارد حیطه پاسخگویی به آن نشوید و این عیب هم نیست زیرا انسان می‌تواند در یک یا چند رشته متخصص شود.

آیت الله سبحانی تأکید کرد: تصور نکنید اگر چیزی را نمی‌دانید بگویید نمی‌دانم باعث تنزل مقام شما در نزد خدا و مردم می‌شود بلکه موجب افزایش مقام شما خواهد شد.

این مرجع تقلید با ذکر خاطره‌ای از انیشتین در یکی از مجلات مصری، گفت: «انیشتین بیان کرده بود که نسبت نادانی من به دانایی‌ام مانند نشستن بر پله اول و آخر یک عمارت است» و عالم دیگری بیان کرده بود اگر انیشتین می‌گفت «نسبت نادانی من به داناییم مانند نشستن بر پله اول نردبان و قله آسمان است» جمله نیکوتری را بیان کرده بود.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار