تشریح برنامه‌های حوزه انرژی کشور تا پایان دولت یازدهم از زبان زنگنه؛
کد خبر: ۴۸۶۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵ 11 February 2017

به گزارش روزنامه جهان صنعت: وزیر نفت با بیان اینکه سال آینده با احتساب تثبیت قیمت نفت ۵۵ دلاری، درآمد نفتی ایران به ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد، از افتتاح پنج فاز پارس‌جنوبی توسط رییس‌جمهور در اسفندماه امسال خبر داد‌.

بیژن نامدار زنگنه در یک برنامه زنده تلویزیونی با بیان اینکه اسفندماه امسال، پنج فاز جدید پارس‌جنوبی شامل فازهای ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ به‌طور رسمی توسط رییس‌جمهور افتتاح می‌شوند، گفت: در مجموع با بهره‌برداری کامل از این پنج فاز جدید پارس‌جنوبی، به‌طور متوسط روزانه ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی و ۲۵۰ هزار بشکه میعانات گازی به ظرفیت تولید کشور افزوده می‌شود‌.
وزیر نفت با تاکید بر اینکه در مجموع با بهره‌برداری از این پنج فاز جدید پارس‌جنوبی، سالانه ۱۵۰ میلیارد مترمکعب به ظرفیت تولید گاز ایران اضافه خواهد شد، تصریح کرد: ارزش محصولات تولیدی این پنج فاز پارس‌جنوبی حدود ۱۰ میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود‌.
این عضو کابینه از افتتاح رسمی پروژه گازرسانی به زاهدان تا دهم اسفندماه امسال توسط رییس‌جمهور خبر داد و افزود: دهم اسفندماه امسال، مشعل گاز در زاهدان روشن خواهد شد‌.
این مقام مسوول با بیان اینکه هم‌اکنون ساخت خط لوله انتقال گاز به زاهدان به پایان رسیده و مراحل تست و راه‌اندازی خط لوله در حال انجام است، گفت: در شرایط فعلی، حدود ۹۰ درصد جمعیت کشور از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند‌.
وی با بیان اینکه حدود چهار میلیارد دلار اعتبار برای اجرای طرح‌های گازرسانی به روستاها پیش‌بینی شده است، یادآور شد: این حجم عظیم سرمایه‌گذاری با جایگزین کردن گاز طبیعی به جای فرآورده‌های نفتی جبران خواهد شد‌.
زنگنه در ادامه با بیان اینکه در طول چهار ماه گذشته تاکنون حجم صادرات روزانه نفت‌خام و میعانات گازی ایران به حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است، گفت: تا پایان اسفند ماه در مجموع، درآمد امسال حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی کشور به حدود ۴۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد اما کل این مبلغ تا پایان امسال وصول نمی‌شود و اواسط سال آینده وصول خواهد شد‌. وزیر نفت همچنین با اعلام اینکه سال آینده با پیش‌فرض تثبیت قیمت نفت در محدوده ۵۵ دلار، درآمد حاصل از صادرات نفت‌خام و میعانات گازی ایران به ۵۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد، افزود: هم‌اکنون اکثر مشتریان سنتی در اروپا و آسیا، به از سرگیری و یا افزایش خرید نفت از ایران اقدام کرده‌اند‌.
بازیافت، مهم‌ترین چالش بخش بالادستی صنعت نفت
وی مهم‌ترین چالش بخش بالادستی صنعت نفت ایران را که در دنیا نیز به آن پرداخته می‌شود، افزایش بازیافت از میدان نفتی عنوان کرد و ادامه داد: برای نمونه ما میدانی همانند آزادگان داریم که حدود ٣۴ میلیارد بشکه نفت در آن کشف شده است اما برآوردهای که برای آن می‌شود این است که ٩٣ درصد این نفت زیر زمین می‌ماند و فقط هفت درصد را می‌توانیم با این روش‎های کنونی استخراج کنیم یعنی ٩٣ درصد آن از دست می‌رود یا با هزینه‌های بسیار بالا باید آن را برداشت کنیم‌.
وی میزان ذخایر نفت درجای ایران را ٧٠٠ میلیارد بشکه عنوان کرد و افزود: یک درصد افزایش برداشت این میزان برابر با هفت میلیارد بشکه برداشت است که با قیمت‎های کنونی نفت، ٣۵٠ میلیارد دلار درآمد اضافه را برای کشور به همراه خواهد داشت‌.
در برداشت صیانتی از مخازن موفق نبودیم
وی با تاکید بر اینکه برداشت صیانتی ما خوب نبوده است و افزایش بازیافت قابل ملاحظه‌ای نداشتیم، یادآور شد: همیشه در برنامه‌های توسعه‌ای هدف‌گذاری کردیم که سالانه یک واحد درصد افزایش بازیافت داشته باشیم که این مورد زیاد تحقق نیافته است‌. زنگنه ادامه داد: افزایش بازیافت بیش از سرمایه‌گذاری نیازمند فناوری است و باید در این راه تلاش کرد زیرا این سرمایه‌گذاری اشتغال، ثروت و توانمندی ملی ایجاد می‌کند، اگر تولید ما با همسایگان توازن نداشته باشد این نبود توازن فقط در حوزه اقتصاد نمی‌ماند و در بقیه بخش‎ها هم خود را نشان می‌دهد‌.
وی ضریب بازیافت کنونی نفت را در ایران ٣٠ درصد عنوان کرد و گفت: شک نکنید این رقم باید بالا برود و بالا هم می‌رود اکنون میدان‎های آزادگان و یادآوران که ضریب بازیافت آن شش تا هفت درصد است خیلی‌ها می‌گویند می‌تواند به بالای ٢٠ درصد هم برسد‌.
وزیرنفت ادامه داد: البته در برخی میدان‎های ایران ضریب بازیافت بالای ۵٠ درصد و در بیشتر مخازن زیر ٢٠ درصد است که می‌توان با فناوری‎های نو این رقم را بالا برد‌.
آغاز مذاکرات برای ازسرگیری سوآپ نفتی ایران
زنگنه همچنین با بیان اینکه هم‌اکنون سوآپ نفت کشور متوقف است، گفت: مذاکرات با کشورها و شرکت‌های مختلف در حوزه دریای خزر برای ازسرگیری سوآپ نفت‌خام ایران آغاز شده است‌.
وی با اعلام اینکه پس از توقف سوآپ نفت، کشورها و شرکت‌هایی که از ایران برای سوآپ نفت استفاده می‌کردند، سایر مسیرها را جایگزین ایران کرده‌اند، یادآور شد: در سفری که به تازگی به همراه رییس‌جمهور به قزاقستان داشتیم با رییس‌جمهور این کشور برای ازسرگیری سوآپ نفت مذاکراتی انجام شده است‌. زنگنه با اعلام اینکه هم‌اکنون حدود ۵۰۰ هزار بشکه ظرفیت خط لوله و تاسیسات برای ازسرگیری سوآپ نفت‌خام در شمال کشور ایجاد شده است، تصریح کرد: با انجام سوآپ، عملا ایران می‌تواند به میزان بیشتری سهم نفت خود را در بازار افزایش دهد؛ به‌طوری که با واردات نفت‌خام کشورهای حاشیه دریای خزر، معوض آن از طریق نفت‌خام در خلیج‌فارس تحویل مشتریان می‌شود‌.
جزییات ساخت پالایشگاه نفت آبادان
وزیر نفت همچنین درباره نوسازی پالایشگاه نفت آبادان هم توضیح داد: هم‌اکنون این پالایشگاه از ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار بشکه نفت‌خام برخوردار بوده، اما به دلیل قدیمی و فرسوده بودن تاسیسات و تجهیزات، سالانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار ضرر می‌دهد‌. این عضو کابینه با اشاره به توافق با چین برای تامین فاینانس حدود 7/2 میلیارد دلاری این پروژه پالایشگاهی از ساخت این پالایشگاه مدرن ۲۱۰ هزار بشکه‌ای خبر داد و تاکید کرد: علاوه بر این ۱۵۰ هزار بشکه از واحدهای موجود پالایشگاه آبادان که کمتر فرسوده‌ شده‌اند هم به این ظرفیت پالایشی اضافه خواهند شد‌. زنگنه با اشاره به افزایش ۹ میلیون تنی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران در طول دو سال گذشته تاکنون خاطرنشان کرد: ارزش محصولات قابل فروش طرح‌های جدید پتروشیمی که افتتاح شده یا آماده افتتاح هستند، سالانه حدود شش میلیون دلار برآورد می‌شود‌.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار