عضوهیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر چه دولت یازدهم در ظاهر از بانک مرکزی استقراض نکرده، اما با انتشار اوراق مشارکت، بدهی خود را در چهار سال گذشته ۲.۵ برابر کرده است.
کد خبر: ۴۷۶۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵ 10 August 2017
به گزارش تابناک : سید حسن حسینی شاهرودی با اشاره به آمار بانک مرکزی مبنی بر اینکه بدهی بخش‌های دولتی به بانک‌ها در دولت یازدهم ۱۳۴ درصد رشد کرده است، افزود: این آمار نشان می دهد که دولت مسیر استقراض از بانک مرکزی را تغییر داده و به سمت منابع بانک ها و مردم روی آورده و بخشی از نیاز پولی و مالی خود را از بانک ها تامین می کند؛ بدون اینکه بازپرداختی داشته باشد و بخشی را از مردم با اوراق قرضه و صکوکی که منتشر می کند.
وی افزود: این اقدام بدهی دولت را افزایش می دهد و اگر در ظاهر استقراض نشده و یا پول چاپ نشود، اما همچنان این بدهی به قوت خود باقی است و آمار ۱۳۴ درصدی رشد نشان می دهد که بدهی دولت ۲.۵برابر نسبت به دولت های گذشته افزایش یافته است که این آمار تکان دهنده ای است.
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه دولت باید با ایجاد سازوکاری، هزینه های خود را کاهش دهد، ادامه داد: دولت باید استقراض خود از بانک ها و مردم را به حداقل برساند و آمارها نشان می دهد که اگر دولت دازدهم همین روند را پیش گیرد، دولت سیزدهم را با یک رقم گزافی بدهکار می کند.
حسینی شاهرودی یادآور شد: با استقراضی که دولت براساس برنامه ششم توسعه و بودجه‌های سنواتی از محل اوراق قرضه از مردم انجام می دهد و بازپرداخت برخی از آنها دو تا پنج ساله است، آینده مطلوبی برای اقتصاد کشور و نقدینگی پیش بینی نمی شود.
وی با بیان اینکه باید از افزایش هزینه های جاری کشور پرهیز کرد، افزود: باید بودجه جاری کشور را کاهش داد، اما متاسفانه در برخی سال ها نه تنها کاهش بودجه جاری وجود نداشته، بلکه افزایش غیرمتعارف بودجه صورت گرفته و برخی سال ها حدود ۲۵درصد بودجه جاری افزایش یافته است.
سخنگوی هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کنار افزایش بودجه جاری، بودجه عمرانی کاهش یافته و کشور را در بخش پروژه های عمرانی با مشکل مواجه کرده است.




منبع : مهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار