در بندرعباس و جزایر قشم و کیش رستوران‌های دریایی زیادی با آبزیان حرامی همچون خرچنگ، هشت‌پا و ترکیب غذاهای عجیب و قیمت های گزاف از مشتریان خود پذیرایی می کنند.
کد خبر: ۴۷۴۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷ 08 August 2017

به گزارش تابناک : غذاهای دریایی یکی از غنی ترین و تاثیرگذارترین واحدهای خوراکی در تامین سلامت انسان است که به خاطر وجود اسیدهای چرب ارزشمندی مانند امگا ۳۳ به عنوان غذای سلامتی شناخته می شوند و تاثیر بسزایی در پیشگیری از فشارخون، کاهش بیماریهای قلبی و عروقی، رشد مغز و سلامت سیستم عصبی جنین ،  پیشگیری از بیماری های التهابی مفصلی و سایر اختلالات جسمی دارد.

در سال های اخیر با معرفی خواص مصرف آبزیان در جامعه گرایش مردم به مصرف غذای دریایی افزایش یافته و موجب شده تا موضوع آبزی پروری در استان ها و شهرهایی که به دریا و رودخانه دسترسی ندارند افزایش یابد.

استان هرمزگان با دارا بودن بیش از یک هزار کیلومتر مرز آبی از دیرباز مرکز صید انواع آبزیان بوده که بخش اعظم آن به سایر نقاط کشور صادر می شود همچنین در سالهای اخیر با توجه دولت ها به برداشت ذخایر آبزیان غیرخوراکی و صادرات آن به سایر کشورها ارز آوری بالایی را برای کشور موجب شده است.

صید ماهی که در ابتدا به صورت سنتی و با تور و مشتا انجام می شد در سالهای اخیر با ورود ادوات صیادی جدید و برداشت کلان از ذخایر دریایی جایگاه سابق خود را از دست داده و تنها صیادان خورده پا و بومی با تور و گرگور بوسیله قایق های کوچک و یا لنج های چوبی به این روش صیادی اشتغال دارند.

در گذشته اعتقاد مردم بر آن بود که هر چه از دریا برداشت می شود پاک و حلال است از این رو بسیاری از آبزیانی که مصرف آن در اسلام منع شده توسط مردم استفاده می شد و گونه های دریایی همچون ماهی مرکب ، گربه ماهی ، ماهی یال اسبی ، مار ماهی ، عروس دریایی، خیار دریایی، هشت پا، خرچنگ و سایر آبزیان حرام گوشت در سفره مردم جنوب دیده می شد.

 

در بندرعباس و سایر شهرهای ساحلی مانند قشم و کیش رستوران‌های دریایی زیادی با آبزیانی همچون خرچنگ، هشت‌پا و ترکیب غذاهای عجیب با عنوان سینی دریایی از مشتریان خود پذیرایی می کنند که با نظارت های سازمان دامپزشکی تعداد زیادی از آنها پلمپ شدند.

سینی دریایی شامل چند تکه پای هشت پا، مقداری خرچنگ و  خوراک انکاس است که بیش از ۵۰ هزار تومان عرضه می شود و پیتزای خرچنگ نیز  با قیمت ۴۰ هزار تومان قیمت به فروش می رسد که طرفداران خاص خود را دارد.

محدوده خیایان یاد بود  بورس ماهی‌فروشان بندرعباس است که در غرفه های بازار و پیاده روهای اطراف آن انواع آبزیان حرام نیز دیده می شود و در ساعات بعداز ظهر که قایق های صیادی از دریا باز می گردند، گوشه و کنار نوار ساحلی شهر آبزیانی مانند خرچنگ، هشت پا و کولی به فروش می رسد.

حجت الاسلام حمزه ای، نماینده ولی فقیه در دامپزشکی هرمزگان خرچنگ، پو گزنده، کوسه ماهی، گل خورک و ماهی مرکب را از بین آبزیان حرام مصرفی رایج در بین برخی از مردم دانست و گفت: خارپشت ماهی لب منقاری، رامک خالدار، عروس دریایی، یال اسبی سربزرگ، بادبادک ماهی زیتونی، سنگ ماهی خال سیاه، گزنده ماهی، خروس ماهی، سوس بزرگ، گربه ماهی خاکی، مارماهی، خیار دریایی و دو کفه ای(صدف) از دیگر ماهیان حرام گوشت است.
حمزه ای تاکید کرد: براساس نظر حضرت امام خمینی(ره) اگر ماهی فلس دار را زنده از آب بگیرند و بیرون از آب جان دهد پاک و خوردن آن حلال است و چنانچه در آب بمیرد پاک است ولی خوردن آن حرام است و ماهی بی فلس را اگر زنده هم از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد حرام است.
وی همچنین به بیان نظر امام شافعی در این باره پرداخت و گفت: در صفحه ۶۲۷ کتاب «فقه آسان» این فقیه اهل سنت آمده است که «خرچنگ و لاک پشت» بنا به قول راجع حرامند، چون پلیدند و طبع از آنها نفرت دارد.
در دین مبین اسلام خوردن گوشت موجوات دریایی حرام است مگر ماهیان فلس دار و میگو و پیامبر اسلام(ص) تنها آبزیان پولک دار و میگو را حلال اعلام کرده‌اند که میگو هم به این دلیل که تمام عمرش را در آب بوده و در همان آب تخم‌ریزی و زندگی می‌کند، حلال است و خرچنگ چون از چنین ویژگی برخوردار نیست، خوردنش حرام است.
دلایل منع خوردن ماهیان بدون فلس نیز گوشت‌خوار بودن ماهیان بدون پولک ، مردار خوار بودن آنها و آلودگی بدن و گوشت آنها به خاطر نبود پولک است اما ماهی‌های پولک‌دار و گیاه‌خوار از آلودگی‌های دریا در امان هستند.

انتظار می رود متولیان امور شهری و صنوف با تمهیدات و تدابیر خاص از عرضه تا آبزیان حرام در بازار و رستوران های بندرعباس جلوگیری کنند تا علاوه بر حفظ سلامت شهروندان با عرضه آبزیان حلال و مفید لقمه های حرام را از جامعه اسلامی پاک کنند.






منبع : راه دانا 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
لایک
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار