لنج باری چوبی هنر دست ساکنان روستای گوران جزیره قشم به آب انداخته شد.
کد خبر: ۴۷۴۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹ 08 August 2017
به گزارش تابناک : مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در این خصوص گفت: ساخت این لنج باری ۶۰۰ تنی ۱۶ ماه طول کشیده است.

سید محمدامین جعفری حسینی افزود: برای ساخت این لنج باری ۲۵ میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم اضافه کرد: به آب انداختن لنج و کشیدن بادبان لنگر در روستای گوران جزیره قشم با اجرای مراسم سنتی یامال خوانی همراه است .

جعفری حسینی عنوان کرد: روش ساخت لنج و شیوه دریانوردی بادبانی ایرانیان حاشیه خلیج‌فارس در یونسکو به‌عنوان اثر ناملموس ثبت جهانی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: شرکت تعاونی توسعه روستایی گوران نیز باهدف حفظ و احیاء روش‌های لنج سازی و دریانوردی سنتی قشم در این روستا تأسیس‌شده است.

همچنین سازنده این لنج باری گفت: در ساخت بدنه این لنج از چوب ساج که گران‌ترین چوب است استفاده‌شده است.

عیسی هدری تصریح کرد: چوب کرت محلی جزیره قشم، کُنار هندی، کاکتوس و توت از چوب‌هایی است که در اسکلت‌بندی لنج‌ها استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: بوم، جالوود، سمبوک، سماچ، ترتری، کچی، منجی، کوتی و پاکستانی انواع لنج هایی است که در روستای گوران ساخته می‌شود.

هدری خاطرنشان کرد: لنج بوم زیباترین و بزرگ‌ترین لنج چوبی است که در روستای گوران قشم ساخته می‌شود و محبوب‌ترین لنج‌ها در میان مردمان خلیج‌فارس است.

به گزارش ایسنا، روستای گوران به‌عنوان بندر تاریخی و یکی از قدیمی‌ترین بندرگاه‌های هرمزگان است که مردم بندرلنگه و کنگ و اهالی روستاهای هم‌جوار در دوره‌های گذشته برای لنگر انداختن سه‌ماهه لنج‌های بادبانی خود از اسکله و بندر این روستا استفاده می‌کردند.





منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار