این مجله در مقاله‌ای بحث‌برانگیز و جنجالی، ادعا کرده که مرسدس، ب‌ام‌و، آئودی و پورشه از اوایل دهه 90 میلادی، گروه‌های مخصوصی برای کار روی سیستم‌های تحلیل و بررسی مواد آلاینده موتورهای دیزلی داشتند و به دنبال کاهش قیمت دستگاه‌هایی بودند که آمار غلط از مواد آلاینده این موتورها ارائه می‌کند!
کد خبر: ۴۶۶۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴ 24 July 2017

به گزارش تابناک : یورگن پیپر، یک تحلیلگر صنعت خودرو ساکن فرانکفورت درباره ادعاهای جدید گفت: این اتهامات کاملا جدی و مستند به نظر می‌رسند و ثبات آن به معنی این است که خودروسازان آلمانی بیش از 20 سال است که به ما دروغ گفته‌اند و توطئه کرده‌اند. به نظر می‌رسد که متاسفانه اخبار بد این صنعت درباره رفتار غلط شرکت‌ها هیچ‌وقت تمام نخواهند شد.

دروغ 20 ساله خودروسازان آلمانی
سند اشپیگل در این گزارش نامه‌ای است که فولکس‌واگن به مقامات آلمانی نوشته است. در این نامه فولکس‌واگن تایید کرده که بیش از 200 کارمند ب‌ام‌و، آئوی و پورشه در بیش از 60 جلسه گروهی حضور داشتند که اهداف اصلی این جلسات، بحث درباره مراحل تولید خودرو، ترمزها، موتورهای بنزینی و دیزلی، کلاچ‌ها، جعبه‌دنده‌ها و سیستم‌های اگزوز بوده است. فولکس‌واگن در این نامه عملا به رفتار غیررقابتی اعتراف کرده است اما معلوم نیست که مقامات آلمانی از طریق این نامه، بتوانند به غیرقانونی بودن اعمال خودروسازان مذکور پی ببرند. 
دروغ 20 ساله خودروسازان آلمانی


فولکس‌واگن این نامه را چهارم جولای به مقامات مربوطه فرستاده بود. این نامه در واقع جوابی بود برای مسئولان بخش رقابتی صنعت خودروسازی آلمان که فولکس‌واگن را به انحصار قیمتی یا کارتل قطعات متهم کرده بود. اکنون معلوم شده است که این خودروسازان در کنار بحث‌های عادی، درباره شرکت‌های تامین‌کننده قطعات و هزینه آن‌ها نیز صحبت کرده‌اند. آن‌ها همچنین مشخصا بحث‌هایی درباره هزینه قطعه‌ای به نام AdBlueداشته‌اند. این قطعه در سیستم اگزوز موتورهای دیزلی قرار می‌گیرد. اشپیگل می‌گوید آن‌ها حتی درباره سایز مخزن این قطعه نیز صحبت کردند و گفتند که با هدف کاهش هزینه‌ها، به جای مدل بزرگ‌تر، از یک نسخه با مخزن کوچک‌تر این قطعه استفاده کنند. البته استفاده از این قطعه به تنهایی غیرقانونی نیست زیرا این قطعه باعث کاهش تولید مواد آلاینده هنگام تست‌های ایمنی و آلایندگی خودرو می‌شود اما هم‌اندازه نبودن این قطعه در سیستم اگزوز و در واقع درست نصب نشدن آن در محصولات دیزلی فولکس‌واگن باعث به وجود آمدن شک و شبهه‌هایی شده بود. پس از تحقیق و بررسی دقیق سیستم اگزوز این خودروها، بازرسان به قطعه و نرم‌افزار مخفی فولکس‌واگن با کارکرد تغییر آمار مواد آلاینده و کاهش دروغین آن رسیدند و رسوایی دیزل‌گیت به وجود آمد.

دروغ 20 ساله خودروسازان آلمانی


در دو هفته اخیر مرسدس و آئودی فراخوان‌هایی با محوریت خودروهای دیزلی صادر کردند. مرسدس برای بیش از 3 میلیون دستگاه دیزلی در دنیا دستور فراخوان داد و آئودی نیز 850 هزار خودروی دیزلی در اروپا را فراخواند. هر دو خودروساز این فراخوان‌ها را به صورت داوطلبانه انجام دادند و تاکید داشتند که چنین اقدامی صرفا جنبه پیش‌گیرانه و بررسی دوباره دارد و به معنای استفاده از قطعات مشابه فولکس‌واگن نیست. اما اینکه هر دو دستور دقیقا بعد از ارسال نامه فولکس‌واگن صادر شده‌اند قابل‌تامل است. ارزش سهام دایملر، فولکس‌واگن و ب‌ام‌و پس از انتشار گزارش مجله اشپیگل، سقوط کرد. ب‌ام‌و اولین شرکتی بود که به صورت رسمی به این ادعا پاسخ داد و همانطور که انتظار می‌رفت، آن را کاملا تکذیب کرد. البته ب‌ام‌و در بیانیه خود تایید کرده است که جلساتی بین کارمندان شرکت‌ها برگزار شده اما «این جلسات به هیچ شکلی غیرقانونی نبودند و با تمام نیازمندی‌های قانونی تطابق داشتند.» در بخش دیگری از بیانیه آمده است که خودروهای دیزلی ب‌ام‌و، تمام مراحل قانونی برای تولید را پشت سر گذاشتند و همچنین آمار بسیار خوبی در شرایط واقعی تولید مواد آلاینده دارند. 

دروغ 20 ساله خودروسازان آلمانی


با این وجود، ب‌ام‌و نیز به صورت داوطلبانه کمپین فراخوانی را شروع کرده است که شامل تمام خودروهای دیزلی یورو5 در اروپا می‌شود. ب‌ام‌و گفته که هدف این فراخوان، «بهبود هر چه بهتر عملکرد این موتورها و به کارگیری عملی دانش به دست آمده در چند سال گذشته و بروزرسانی» بوده است. آیا دوران سلطه خودروسازان آلمانی به پایان خود نزدیک می‌شود؟ آیا عملکرد ضعیف آمریکایی‌ها و سواستفاده آلمانی‌ها از اعتماد چندین و چند ساله مردم به معنای چشم امید داشتن دنیا به خودروسازی آسیا و مخصوصا ژاپن و چین است؟ تنها زمان جواب این مسائل را مشخص می‌کند.






منبع : مجله آلمانی اشپیگل 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار