مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان از همکاری مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان gfz در پایش عرصه های منابع طبیعی استان و بررسی پدیده ها و رفع چالش های موجود در استان خبر داد.
کد خبر: ۴۶۵۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳ 23 July 2017
به گزارش تابناک : امید ذاکری ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران در مورد حضور زمین شناسان آلمانی در استان هرمزگان گفت: این همکاری در راستای تفاهم نامه بین سازمان جنگلها ،مراتع و آبخیزداری کشور و موسسه GFZآلمان در جهت پایش کانون های بحرانی فرسایش گالی، فرونشست زمین و گنبدهای نمکی در سطح استان همسو با  اهداف حفاظت از عرصه های منابع طبیعی و حفظ تعادل اکولوژیک اکوسیستم های طبیعی استان صورت می گیرد.

وی افزود: بدین منظور تیم پژوهشگران ارشد مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان متشکل از آقایان دکتر اولی وتزل ،دکتر مهدی معقق و خانم دکتر الکه وتزل به همراهی مهندس اکبری از سازمان جنگلها ،مراتع و آبخیزداری کشور از سایت های مختلف در سطح استان بازدید و در جلسه کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان شرکت کردند.

ذاکری با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری استان تثبیت گالی های دشت گزیر و مهار فرسایش خندقی در حوزه مذکور با مشارکت مردم را از تجارب موفق کشور در این زمینه دانست.

اولی وتزل محقق ارشد مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان با تصریح اینکه تحقیقات بدون مرز است گفت: پدیده های طبیعی و تغییرات مخاطرات محیطی در هرمزگان زمینه همکاری آینده است که نیازمند اقدام مشترک بین ایران و آلمان است.

وی گفت: شناخت علل و مکانیسم پیدایش پدیده های موجود نظیر گالی و فرونشست زمین مهمترین گام در جهت رسیدن به راهکار مناسب است که با توجه به اراده مدیران و کارشناسان ایرانی ،موسسه GFZتمام تلاش خود را در این زمینه به کار خواهد بست.

وتزل افزود: پژوهشگران جوان بسیاری در ایران برای کارهای تحقیقاتی پرورش یافته اند و این شانس خوبی برای کارهای تحقیقاتی در حوزه علوم زمین است.

وی همچنین تاسیس ایستگاه آبخیزداری در حوزه معرف و زوجی استان را به دلیل تولید داده های اقلیم خشک ایران بسیار ارزشمند دانست.

مهدی معتق استاد دانشگاه هانوفر و پژوهشگر مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان نیز با شرکت در نشست کارشناسی کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان نتایج پژوهش مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان را در خصوص  پدیده های مشابه موجود در سطح استان هرمزگان ارائه و به بحث و تبادل نظر پرداخت.

بهمن اکبری نماینده سازمان جنگلها ،مراتع و آبخیزداری کشور با تشریح برنامه کاری گروه GFZگفت: با توجه به زمینه های همکاری مشترک و علاقه مندی استان ،علاوه بر کانون های بحرانی فرسایش گالی و فرونشست زمین ،گنبدهای نمکی و اثرات آن بر منابع آّب و خاک استان هرمزگان نیز در دستور کار و پایش و بررسی قرار می گیرد.

ابوالقاسم حسین پور معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با تاکید بر رعایت قواعد اکولوژیک به عنوان قوانین طبیعت و حفظ پایداری اکوسیستم های طبیعی استان گفت: تغییر رویکرد، جامع نگری و نگرش سیستمی در چارچوب مدیریت جامع حوزه های آبخیز با مشارکت مردم و ارگانهای دخیل به کمک بهره گیری از ظرفیت های علمی مراکز معتبر بین المللی از راهکارهای مدیریت بهینه منابع سرزمین و برون رفت از چالش های موجود می باشد.





منبع : مهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار