مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان گفت: آب آشامیدنی هفت هزار و 998 نفر روستایی در 9 روستای غرب شهرستان قشم تا پایان مرداد ماه جاری تامین می شود.
کد خبر: ۴۶۴۲۷۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹ 22 July 2017
به گزارش تابناک : عبدالحمید حمزه پور روز شنبه در جریان بازدید از عملیات اجرایی طرح آبرسانی به روستاهای قشم افزود: آبرسانی به 2 هزار و 129 خانوار روستایی غرب شهرستان قشم به صورت موقت با استفاده از 700 متر مکعب مخزن، 45 کیلومتر خط انتقال، 55 کیلومتر شبکه توزیع و یک باب ایستگاه پمپاژ با بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.
وی بیان داشت: مَلکی، گوران، چاهو شرقی، چاهو غربی، عایشه آباد، سَرریگ، دولاب، تَم گس و کُنار سیاه از جمله روستاهایی غرب قشم هستند که آب آن ها از آبشیرین کن مپنا تامین می شود اما در آینده منابع تامین آبی این مناطق تغییر می کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان خاطرنشان کرد: جهت تامین آب دائمی این روستاها در مرحله انتخاب سرمایه گذار برای ساخت یک سایت آبشیرین کن با ظرفیت 2 هزار و 300 متر مکعب در قالب قرارداد خرید تضمینی هستیم که پس از انتخاب، عملیات اجرایی آن آغاز می شود.
حمزه پور پیش بینی کرد با تکمیل این پروژه تا یکسال آینده این تعداد روستا بصورت پایدار مانند دیگر روستاهای جزیره مشکلات بی آبی آنها رفع شود.
وی اضافه کرد: پروژه آبرسانی به روستاهای شهرستان قشم از سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی بالغ بر یک 100 میلیارد ریال جهت احداث تاسیسات این مجتمع ها تامین اعتبار و هزینه شد که برنامه ریزی شده در سال 96 از محل صندوق توسعه ملی و اعتبارات ردیف ملی معادل تضمین، مبلغ اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل عملیات اجرایی باقی مانده تامین یابد.
**18 سال خشکسالی در هرمزگان موجب شده تا سطح آب 90 درصد از دشت های استان با افت معادل نیم متر و حداکثر 28 متر مواجه شوند.
استان هرمزگان دارای 13 شهرستان، 38 بخش و 85 دهستان و جمعیتی افزون بر یک میلیون و 578 هزار و 183 نفر است که تقریبا بیش از نیمی از جمعیت این استان در روستاها زندگی می کنند .
**تعداد کل روستاهای استان یکهزار و 730 روستا، تعداد کل روستاهای دارای تاسیسات آبرسانی یکهزار و 245 روستا، تعداد روستاهای تحت پوشش شرکت آبفار هرمزگان یکهزار و 30 روستا است.
**375 حلقه چاه، 54 دهنه چشمه، یک رشته قنات، 20 سایت آبشیرینکن و سایر انشعابات آب مناطق روستایی هرمزگان را تامین می کنند.
نزدیک به 2 دهه خشکسالی و کم آبی درهرمزگان موجب خشک شدن 365حلقه چاه آب آشامیدنی، 18 دهنه چشمه و قنات، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135 حلقه چاه بین 30 تا 70 درصد شده است.
**بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های باران ‌سنجی شرکت مدیریت منابع آب ایران، در میان کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور، استان هرمزگان با 4 میلی‌متر بارندگی در رتبه دوم قرار دارد.
**از 74 دشت موجود در هرمزگان تمامی آنها دارای بیلان منفی هستند و 38 دشت ممنوعه و مابقی دشت ها نیز شور است.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار