صنعت خودرو به عنوان تاثیرگذارترین صنعت در کشور و جزء قدیمی ترین صنایع فعال در بورس شناخته می شود. بر این اساس ایجاد نوسانات مختلف در آن همیشه در اقتصاد کشور به سرعت نمود پیدا می کند. بنابراین تحلیلSWOT برای این صنعت و سرعت تاثیرپذیری آن از تحولات سیاسی و اقتصادی کشور در نگاه اول می تواند راهگشا باشد.
کد خبر: ۴۵۸۸۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶ 13 July 2017
به گزارش تابناک : صنعت خودرو همواره یکی از بحث برانگیزترین صنایع کشور بوده است. از طرفی تاثیرگذاری آن بر اشتغال کشور موجبات حمایت دایمی حاکمیت از این صنعت را فراهم آورده کرده است. و از طرف دیگر وجود رانتهای متعدد در آن موجبات اتهام زنی به مدیران دولتی مرتبط با آن را از جانب منتقدان و جناحهای سیاسی دیگر فراهم نموده است. دوگانگی مطرح شده حتی در بین مردم نیز وجود دارد.

علیرغم انتقادها و نارضایتی عموم از کیفیت تولیدات شرکتهای داخلی، لکن به محض تسهیل شرایط برای خرید، کلیه سهمیه های اختصاص یافته در کوتاه ترین زمان ممکن به اتمـام می رسد. دلیـل این امـر وجود نقاط قوت و ضعف متعدد و تاثیرگذاری فرصتها و تهدیدها بر پیش بینی ها در فواصل زمانی کوتاه بر این صنعت است.

به این معنی که تغییر شرایط در فضای اقتصاد سیاسی کشور می تواند تاثیرات شگرفی بر وضعیت این صنعت گذاشته و کلیه پیش بینی های گذشته را به طور کامل متحول سازد به نحوی که در اثر تغییر فضای سیاسی، نقاط ضعف این صنعت می تواند به سرعت کمرنگ شده و نقاط قوت آن برجسته گردد ضمن اینکه فرصتهای جـدیدی نیز ایجاد خواهد شد، و به همین ترتیب در جهت عکس. در ادامه به بررسی دقیق تر نقاط قوت، ضعف، فرصت ها، تهدیدها خواهیم پرداخت.

نقاط قوت: وجود معادن سنگ آهن، دسترسی به انرژی ارزان قیمت، سابقه دیرین و وجود نیروی انسانی ماهر و نیمه ماهر در این صنعت، بازار مناسب داخلی و امکان صادرات به کشورهای همسایه، عدم وجود شرکتهای خودروسازی مطرح در سایر کشورهای منطقه، وجود صنایع وابسته به این صنعت و فعالیت مناسب آنها در سطح کشور (از قبیل صنایع لاستیک و پتروشیمی)، بورسی بودن بخش عمده شرکتهای فعال این صنعت.

نقاط ضعف: حاکم بودن مدیریت دولتی و ضعیف بر این صنعت طی سالیان متمادی، عدم توسعه تکنـولوژیکی، تحمیـل هزینه های مالی گزاف، عدم توسعه کافی صنعت فولاد کشور (بعنوان مثال برخی ورقهای مورد مصرف در این صنعت کماکان وارداتی است)، وجود نیروی انسانی مازاد، لطمه خوردن به برند داخلی به دلیل تولید محصولات بی کیفیت در سالهای اخیر.

فرصتها: فراهم شدن امکان حضور شرکتهای صاحب تکنولوژی در پسابرجام، فراهم شدن امکان صادرات به کشورهای عراق و سوریه در صورت تداوم روند ثبات بخشی به این دو کشور، تزریق منابع مالی آزاد شده در پسابرجام به این صنعت و کاهش هزینه های مالی و جبران زیان انباشته سنوات گذشته، حمایت دولتی از این صنعت به دلیل نیاز کشور به اشتغالزایی.

تهدیدها: حضور مستقیم شرکتهای خارجی در بازار فروش محصولات به دلیل فشار مصرف کنندگان، تداوم روند افزایشی نرخ ارز.





منبع : ایلنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار