یاسر هاشمی‌رفسنجانی گفت: آقای هاشمی پیش‌بینی می‌کرد، مردم از روحانی برای چهارسال دوم حمایت می‌کنند.
کد خبر: ۴۰۱۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳ 03 April 2017
او درباره انتخابات 96، دیدگاه خودش به عنوان یکی از حامیان جدی روحانی در انتخابات 92 و همچنین نگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیش از رحلت نسبت به دولت روحانی و انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم گفت: برخلاف سابقه تاریخی که از انتخابات ریاست جمهوری در گذشته داشته‌ایم، بحث انتخابات ریاست جمهوری 96 هنوز استارت جدی نخورده است.

کمتر از سه ماه به انتخابات مانده و منطقی این است که فضای انتخاباتی در جامعه شکل بگیرد. البته باید بدانیم که شکل‌گیری فضای انتخاباتی بد نیست و نباید نسبت به آن گارد داشت. شکل‌گیری فضای انتخاباتی در ماه‌های پیش از انتخابات، مشارکت مردم را بالا می‌برد و مردم نسبت به انتخاب خود آگاه می‌شوند.

آقای هاشمی پیش‌بینی می‌کرد، مردم از روحانی برای چهارسال دوم حمایت می کنند

وی گفت: چیزی که برای آینده می‌بینم و بنا به صحبت‌هایی که آقای هاشمی قبل از فوت داشتند، ایشان فکر می کرد، برنامه‌ای که آقای روحانی در دور اول آغاز کرد در دور دوم جهت تکمیل آن ادامه یابد. ایشان پیش‌بینی می کرد، مردم حمایت می کنند تا برنامه آقای روحانی به نتیجه برسد و فکر می‌کردند که این برنامه‌ها در چهار سال دوم کامل می‌شود و مردم نتایج آن را می‌بینند.

آیت الله هاشمی امیدوار بود بعد از دولت نهم و دهم و آمدن آقای روحانی، کشور در حوزه اقتصادی و فرهنگی و شاخص‌های فساد و تورم و... دوباره به ریل خود بازگردد. البته باید گفت که در دولت آقای روحانی هم شرایط آسان نبود و مردم هنوز به طور کامل اقدامات آقای روحانی را لمس نکردند این را هم آقای هاشمی می‌دید و از مشکلات مردم آگاه بود.

درخصوص مهدی انتظار عدالت را داریم

یاسر هاشمی همچنین در پاسخ به سوالی درباره «بازگشت مهدی هاشمی به کشور در سال 91، روند دادگاه و پیش‌بینی از آینده پرونده مهدی»‌ نیز اظهار کرد: من و فاطمه به دبی رفتیم و از آنجا با مهدی به ایران برگشتیم. شبی هم که خواستیم حرکت کنیم ماموران به خانه فائزه رفتند و به نوعی به ما در این خصوص پیغام دادند که مهدی برنگردد، اما او مصمم بود و از چهار ماه پیش تصمیم گرفته بود که به ایران بازگردد.

یکسری از اتفاقات دست به دست هم داد که این بازگشت به تأخیر بیفتد. نه آنکه بترسد، بلکه نمی‌خواست فضای سیاسی کشور ملتهب شود. نظر ما این بود فضای بررسی موضوع مهدی برای اینکه به انحراف نکشد، سیاسی نشود که متأسفانه این اتفاق افتاد. کیفرخواست پرونده که طبقه بندی اسناد محرمانه داشت در برخی رسانه های خاص منتشر شد اما دفاعیات مهدی در دادگاه که حق متهم است ، اجازه انتشار یافت، در هرحال، آقای هاشمی هم چون حکم دادگاه بود همه چیز را قبول کرد.

پدرم منتظر بود تا پرونده مهدی اعاده دادرسی شود

یاسر هاشمی گفت: اولین خواست مهدی هم علنی کردن جلسات دادگاه بود و من هم نمی‌دانم چرا قوه قضاییه با دادگاه علنی موافقت نکرد. دومین خواست مهدی اعاده دادرسی و انتقال پرونده به دیوان عالی بود. البته این انتقال 6 ماه طول کشید؛ متأسفانه به دلایل مختلف این اتفاق به تأخیر افتاد. در زمان حیات آقای هاشمی، بالاخره این اتفاق افتاد و روال قانونی آن طی شد.

در خاطرات ایشان است که برخی از بزرگان و مسئولان گزارش‌های مثبتی در مورد رسیدگی مجدد به این پرونده به ایشان داده اند و جمع‌بندی ایشان این بوده است که قضات دیوانعالی کشور، اعاده دادرسی مهدی را قبول کرده‌اند. این پیغامی بود که از طرف مسئولان دیوان رسیده بود. گویا گفته بودند که ما این پرونده را بررسی کردیم و مدارک مستندی علیه مهدی در پرونده وجود ندارد و عمدتا ادعا هست و ما این حکم را باید نقض‌کنیم و آقای هاشمی منتظر اعاده دادرسی و رسیدگی مجدد و عادلانه به پرونده بود.

وی افزود: نقض به این معناست که دیوان پرونده را مطالعه کرده و ادله درست نبودن حکم را قبول کرده است و پرونده به دادگاه هم‌عرض می‌رود. ما این مسأله را به مهدی اطلاع دادیم و او هم منتظر بود پرونده نقض شود. تا فوت حاج‌آقا این موضوع همین‌طور ادامه داشت و اما اجازه داده نشد که رأی پرونده مهدی را نقض کنند. ما امیدواریم که مسیر قانونی این پرونده که دیوان آن را بررسی کند، طی شود. متأسفانه اعلام شده که دیوان، اعاده دادرسی را رد کرده است. هنوز هم نمی‌دانم این موضوع چقدر صحت دارد.

دیدار با رهبری صمیمی بود و صحبتی از پرونده مهدی نشد

دیگر سؤال ما از یاسر هاشمی، درباره دیدار خانواده هاشمی رفسنجانی با رهبر معظم انقلاب بود که بعد از رحلت آیت‌الله صورت گرفته و خبر آن را محسن هاشمی اخیرا رسانه‌ای کرده است. فرزند کوچک آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در این باره و در پاسخ به این سؤال که «آیا در این جلسه از موضوعاتی چون پرونده مهدی صحبتی شد؟»، اظهار کرد: در دیدار مقام معظم رهبری اتفاق محرمانه‌ای نیفتاد.

در دیدار خانوادگی با ایشان به هیچ‌وجه درباره روند پرونده مهدی بحث نشد. یک فضای صمیمی بعد از فوت حاج آقا بود که ما هم از جهت تشکر رفتیم. ایشان بعد از درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم پیام دادند، هم نماز خواندند و هم مراسم گرفتند. این جز وظایف ما بود که از ایشان تشکر کنیم. در این باره همان چیزی که برادرم محسن گفته‌اند اصل ماجرا بود. در مجموع چون ما مهمان مقام معظم رهبری بودیم انتشار خبرهای آنجا به عهده خود آنهاست و هرچه خودشان صلاح است اعلام می‌کنند. لذا هرچه در خارج از آنجا گفته شده و می‌شود، دروغ است./آنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار