رییس کل بانک مرکزی گفت : دادگاه لوکزامبورگ درمورد بلوکه شدن 1.6 میلیارد دلار از منابع ایران در اولین رای صادره تقاضای آمریکایی ها را رد کرد که برای این تصمیم درخواست فرجام شده است که در آستانه رسیدگی است، دفتر خدمات حقوقی و وکلای بانک مرکزی نیز این موضوع را در دست پیگیری دارند.
کد خبر: ۳۹۱۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰ 08 March 2017
به گزارش تابناک : ولی الله سیف روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت درمورد خبر منتشر شده مبنی بر بلوکه شدن 1.6 میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی در لوکزامبورگ اظهارداشت: همانطور که مدیر کل حقوقی بانک مرکزی توضیح داد به هیچ وجه اتفاق جدیدی نیست.
وی افزود: ادعایی بر علیه منابعی که از سال 87 به صورت اوراق دلاری در نزد امین در لوکزامبورگ گذاشته شده بود از سوی خسارت دیدگان حادثه 11 سپتامبر مطرح شد و دادگاه آمریکا تصمیم گرفت آن منابع را توقیف کند.
رییس کل بانک مرکزی یادآور شد: دادگاه لوکزامبورگ این ادعا را نپذیرفته و در اولین رایی که صادر کرد تقاضای آمریکایی ها را رد کرد. برای این تصمیم فرجام در خواست شده که آن هم در آستانه رسیدگی است و دفتر خدمات حقوقی به همراه وکلای بانک مرکزی این موضوع را در دست پیگیری دارند و به احتمال زیاد آمریکایی ها موفق هم نخواهد بودند.
سیف با بیان این که این مطلب در یکی از روزنامه های آمریکایی درج شده و موضوع جدیدی نیست، اظهارداشت:همانطور که در گذشته توضیح داده بودیم کلا 3.6 دهم میلیارد دلار اوراق دلاری وجود داشت که بعضی از آنها منشاء آمریکایی داشت و بعضی صادره از اروپا بود. 
وی خاطرنشان کرد:منابعی که منشاء آن آمریکایی بود،پیش از این برای آن در آمریکا اتفاق افتاد،ولی این منابع در وضعیت خطرناکی نیست و پیش بینی ما این است ادعای بعدی هم در دادگاه لوکزامبورگ رد خواهد شد. 
رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد:شاید در سال 87 امکان آن وجود داشت و می توانست این منابع آزاد شود ولی به هر دلیل این اتفاق نیفتاده و به رغم تلاش های زیادی که در این مدت شده است نتوانسته این منابع آزاد شود.
سیف اظهارامیدواری کرد با رای که در آینده نزدیک صادر می شود این منابع آزاد شود و در مورد اقدامات بعدی هم اوراق دلاری نداریم که آزاد شود.
وی به گشایش های ایجاد شده بانکی بعد از اجرایی شدن برجام اشاره کرد و اظهار داشت: بعد ازبرجام فضا به طور کامل تغییر کرده است ، ارتباطات بانکی گسترش می یابد. در اوایل بانک های اروپایی احتیاط بیشتری می کردند اما در حال حاضر به دلیل ورود به مرحله جدید به تدریج وقتی بررسی کردند و دیدند خطر ویژه ای آنها را تهدید نمی کند و بر اساس برجام مجاز هستند و ریسکی تهدیدشان نمی کند اقبال بیشتری شد و گشایش های بیشتری در روابط بانکی با ایران ایجاد شده است. 
رییس کل بانک مرکزی در ادامه به برگزاری مجمع عمومی بانک مرکزی با حضور رییس جمهوری اشاره کرد و گفت:اخیرا شاهد بودید مجمع عمومی بانک مرکزی با حضور رییس جمهور برگزار شد و رییس جمهوری عملکرد بانک را مورد تایید قرار دادند و این برای بنده و همکاران قابل افتخار است.
سیف ادامه داد: خوشحالیم که توانستیم تلاش های ما نتایج مثبتی داشته باشد ، طبیعی است در هرعملکرد کاستی هایی هم وجود دارد اما تلاش ما این است کاستی ها را از بین ببریم و نتیجه درخشان تری از طریق بانک در اقتصاد کلان حاصل شود 

**رشد واحدهاز صنعتی در سه ماهه سوم سال به 14.6 درصد رسید 
رییس کل بانک مرکزی در جمع خبرنگاران رسیدن تورم به دامنه تک رقمی را از دستاوردهای دولت در سال جاری عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد:تورم تک رقمی پایدار داشته باشیم و بانک ابزارهای لازم را باید به کار بگیرد، این دستاورد با تمام توان از آن محافظت کند. 
سیف به اقدام نظام بانکی در تامین مالی واحدهای کوچک متوسط اشاره کرد و اظهارداشت: اوایل 95 تصمیم گرفته شد 16 هزار میلیارد تومان برای هفت هزار و 500 واحد کوچک و متوسط تخصیص دهد و در حال حاضر بالای 16 هزار میلیارد تومان به 22 هزار 500 واحد تخصیص داده شده است و این عملکرد بسیار مثبتی را نشان می دهد که توانسته تحرک اقتصادی را در اقصی نقاط کشور ببرد و آثار آن را در آمار رشد اقتصدی می بینیم.
وی به آخرین وضعیت آمار رشد تولیدات واحدهای بزرگ صنعتی اشاره کرد و گفت: رشد تولیدات واحدهای بزرگ صنعتی در سه ماهه اول 1.8 دهم درصد، در سه ماهه دوم 4.4 دهم درصد و در سه ماهه سوم 14.6 درصد را به ثبت رسیده است که نشان دهنده یک جهش در این زمینه است و امیدوارم هفته آینده امار رشد اقتصادی سه ماهه سوم را خدمت هموطنان ارائه کنیم. 
وی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص پیش بینی از شرایط سال آینده اظهار داشت:در سال 96 حتما انتظارات مثبت و شکوفایی رشد دستاوردهای اقتصادی وجود خواهد داشت و امیدواریم با لطف خدا و تلاش های دولت و بانک مرکزی با جهت گیری در تحقق اهداف اقتصادی مقاومتی در 95 شروع شده در سال آینده استمرار پیدا کند.
رییس کل بانک مرکزی افزود:یکی از بحث های جدی بازار ارز است که خوشبختانه از ثبات و آرامش مثبت برخوردار است و مطمئن هستم درسال آنیده این روند استمرار خواهد داشت.


منبع : اعتدال
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار