پنجمین کنگره ادبی ملک ملکوت، نکوداشت دوکوهه جمعه شب در تالار خورشید اندیمشک برگزار شد
کد خبر: ۳۸۸۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷ 04 March 2017
پنجمین کنگره ادبی ملک ملکوت، نکوداشت دوکوهه جمعه شب در تالار خورشید اندیمشک برگزار شدپنجمین کنگره ادبی ملک ملکوت، نکوداشت دوکوهه جمعه شب در تالار خورشید اندیمشک برگزار شد.
 
 
نماینده مردم اندیمشک درمجلس شورای اسلامی در این همایش ادبی، اندیمشک و دوکوهه را یادگارهایی از ایثار و مقاومت دانست و گفت: این منطقه با رشادت مردم در برابر بمباران دشمن، با اعتقاد قلبی ایستادگی کرد.

فریدون حسنوند افزود: ایثار و استقامت مردم خطه اندیمشک و دوکوهه زبان‌زد بوده است و تقدیم صدها شهید گلگون‌کفن نشانه‌ی اعتقاد و فداکاری این مردم در دفاع از ارزش‌های اسلامی و انقلابی است.

وی بیان کرد: تجلیل از جانفشانی دوران دفاع مقدس و نکوداشت و بازشناسی دوکوهه به عنوان نقطه حساس و اثرگذار دوران دفاع مقدس با برگزاری چنین برنامه‌هایی تحقق می‌یابد.
وی تاکید کرد: در حوزه فرهنگ و هنر باید با تلاش، همت و همدلی رشادت‌ها و ایثارگری‌ها به تصویر کشیده شود تا پیام واقعی این دلیری برای نسل‌های جدید مشخص شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز گفت: پرداختن به جنبه‌های مختلف ادبیات دفاع مقدس به طور خاص و ادبیات پایداری و مقاومت به شکل عام در انتقال پیام‌های ارزشمند دفاع مقدس و یادگارهای ارزشمند این دوران مهم است.

محمد جوروند افزود: تاکنون افراد زیادی در راستای اشاعه ارزش‌های دوران دفاع مقدس و حتی دوران مبارزاتی انقلاب اسلامی در بخش ادبیات گام برداشته‌اند.

وی گفت: زبان شعر و داستان راهی برای ترویج فرهنگ پایداری و ارزش‌هاست که در این زمینه باید به تلاش گران این عرصه نگاهی ویژه داشت.

جوروند بیان کرد: خوشبختانه در اندیمشک متولیان فرهنگ و هنر نسبت معنوی با حوزه دفاع مقدس دارند و همه یا از خانواده شهدا و یا از یادگارهای دوران جنگ تحمیلی هستند.

وی افزود: این نسبت معنوی موجب شده به حوزه ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان اندیمشک نگاه ویژه شود.

جوروند در بخش دیگری با اشاره به ادبیات داستانی دفاع مقدس گفت: با توجه به اینکه احساس می‌شود ادبیات داستانی در این کنگره تا حدی مغفول مانده، پیشنهاد می‌شود کنگره داستانی سال آینده مستقل برگزار شود.

وی افزود: شهرستان اندیمشک با حمایت مسئولان این ظرفیت را دارد که دو کنگره ادبی شعر و داستان دوکوهه را درسال آینده به طور جداگانه با هدف اعتلای ادبیات پایداری برگزار کند.

فراخوان سراسری پنجمین کنگره ادبی ملک ملکوت نکوداشت دوکوهه مهرماه امسال منتشر و ٦٠٠ اثر از ٢٥٠ شاعر و نویسنده ٢٩ استان کشور شامل ٣٣٠ اثر شعر از ١١٦ شاعر و ٢٧٠ اثر داستانی از ١٣٤ نویسنده به دبیرخانه این همایش ادبی ارسال شد.

داوری اولیه در بخش شعر را حسین مهرآذین، اکبر بهداروند، ارمغان بهداروند عهده‌دار بودند و در بخش داستان داوری اولیه بر عهده محمد یزدانی‌پور، ساران خادم و پوران الهی‌فر بود.

در بخش نهایی کنگره غلامرضا طریقی، بهروز جلالی و ارمغان بهداروند داوری و گزینش آثار شعر را عهده‌دار بودند و در بخش داستان علی فراست، خسرو باباخانی و محمدرضا یزدانی‌پور به قضاوت آثار پرداختند.

این کنگره در دو بخش آزاد شامل شعر و داستان و بخش ویژه شامل ادبیات پایداری و دفاع مقدس و شهدای مدافع برگزار شد.

در بخش ویژه، آثاری در اولویت بود که به موضوع دوکوهه، میعادگاه رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و مضمون‌های مرتبط با آن پرداخته بودند.

در پایان این کنگره در بخش داستان آزاد از اعظم ایزدیار از اندیمشک، نرگس طاهریان از خرم آباد و لاله صادقی حسنوند از اندیمشک تجلیل شد.

 همچنین در داستان موضوعی نیز فاطمه رهبر از انزلی، حسن دیناروند از شوش، لیلا فرهادنجفی از قزوین، آرش مکوندی از اهواز و مهدی شهبازی از تهران برگزیده شدند.

در بخش شعر آزاد پیام جهانگیری از اردبیل،حمزه کریم تباه‌فر از اندیمشک، فاطمه بیرانوند از خرم آباد تجلیل شدند. ضمن اینکه در بخش شعر موضوعی مرضیه خرمایی از رشت، محمد نیازی از اندیمشک و حسن پاکزاد از زنجان برگزیده شدند.

پادگان دوکوهه در پنج کیلومتری شهر اندیمشک نقش مهمی در پشتیبانی از رزمندگان دفاع مقدس داشت.

صبح پیش از برگزاری آئین پایانی این کنگره، به مدت دو ساعت کارگاه‌هایی در دو بخش شعر و داستان با حضور استادان و داوران این بخش‌ها در پلاتوی استاد مهر آذین و خانه هنر همزمان برگزار شد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار