صدراعظم آلمان اعلام کرد که ارزش یورو برای کشورش بسیار پایین است اما برلین اختیاری برای رسیدگی به این مشکل ندارد چون سیاست های پولی توسط بانک مرکزی اروپا تعیین می شود.
کد خبر: ۳۸۰۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳ 19 February 2017

به گزارش تابناک : آنگلا مرکل این اظهارات را در کنفرانس امنیتی مونیخ و ظاهرا در پاسخ به انتقادات اخیر یکی از مشاوران تجاری ارشد دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا بیان کرده که آلمان را متهم کرده است، از ارزش به شدت پایین یورو به نفع خود بهره برداری می کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبنا، وی در سخنان بی سابقه ای در مورد سیاست های نرخ ارز خارجی گفت: در برهه ای از زمان به سر می بریم که منطقه یورو قطعا با مشکل ارزش یورو روبرو است.

مرکل افزود: بانک مرکزی اروپا سیاست پولی را در پیش گرفته است که به نفع آلمان نیست و بیشتر برای کشورهایی مثل پرتغال تا اسلونی و یا اسلواکی مناسب است. اگر هنوز واحد "دی مارک" آلمان را داشتیم، مطمئنا ارزش یورو نسبت به آنچه در حال حاضر است، متفاوت بود. اما اکنون سیاست پولی مستقلی وجود دارد که من به عنوان صدراعظم آلمان هیچ تأثیری در آن ندارم.

در سه سال گذشته ارزش یورو در مقابل دلار حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است به طوریکه در ماه ژانویه به پایین ترین سطح خود در ۱۴ سال گذشته رسید اما از ژانویه تا کنون اندکی افزایش یافته است.

پیتر ناوارو رییس شورای تجارت ملی ترامپ در اواخر ماه ژانویه گفته بود که ارزش پایین یورو مزیتی برای آلمان نسبت به آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی محسوب می شود.

اظهارات وی چند هفته بعد از حرف های خود ترامپ بود که گفت: تقویت دلار در مقابل یوآن چین "ما را می کشد".

این صحبت ها نگرانی ها در مورد رویکرد متقابل و حمایت گرایانه دولت ترامپ را بیشتر کرد اما مرکل و دیگر مقامات آلمان در آن زمان هیچ واکنشی نشان ندادند.

مرکل همچنین گفته است که قصد پرداختن به دلایل مازاد تجاری آلمان را ندارد اما بحث در این باره را با مقامات آمریکا ادامه خواهد داد.

وی با وجود این خاطر نشان کرد که دو کشور به تولیدات خود افتخار می کنند و واشنگتن دلیلی برای نارضایتی از سطح واردات آلمان ندارد.

صدراعظم آلمان افزود: از یک سو همه جا پر شده است از محصولات آیفون و اپل که می تواند مایه خرسندی معاون رییس جمهوری آمریکا باشد و از سوی دیگر خیابان پنجم نیویورک نیز به دلیل حضور خودروهای آلمانی همچنان خلوت است.

این سخنان مرکل با تشویق حاضران روبرو شد.




منبع :‌رویترز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار