پدر پیوند قلب ایران با بیان مهم ترین نشانه های سکته های قلبی، از افزایش بیماری های قلبی و مغزی ناشی از تصلب شرایین و گرفتگی عروق در کشور خبر داد.
کد خبر: ۳۷۸۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷ 16 February 2017

به گزارش تابناک : دکتر محمد حسین ماندگار در آستانه برگزاری چهارمین همایش آتروترومبوزیس(پیشگیری ازتصلب شرائین وسکته های قلبی، مغزی)، گفت: وزارتخانه های بهداشت، رفاه و ورزش و جوانان باید برنامه های مدونی برای کاهش تصلب شرایین درکشورداشته باشند تا ازمرگ ومیرجوان های کشوروتحمیل هزینه های سنگین درمانی به جامعه پیشگیری شود.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق تاکید کرد: کشور ما هم باید مانند کشورهای پیشرفته به روش های پیشگیری و آموزش در زمینه تصلب شرایین رو بیاورد و دروهله نخست کاهش مصرف نمک، چربی ها، استرس وتوجه جدی به ورزش وتحرک روزانه وموارد مشابه  دردستور کارجدی قرارگیرد.

استاد رشته جراحی قلب و عروق دانشگاه تهران، گفت: تغییر سبک زندگی و تغذیه ازیک طرف چندان پیچیده نیست و از طرف دیگر چندان هم ساده نیست اما این اتفاق نیازمند اراده ملت ها است. اما اگر همه بدانند که تصلب شرایین منجر به سکته های قلبی و مغزی می شود راحت تر می توانند شیوه زیستن خود را تغییر دهند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضرنمی دانیم در کشور ما کدام عوامل بیشتر از سایرین در ابتلا به تصلب شرایین تاثیرگذارند. اما علاوه بر سبک زندگی، ژنتیک نیز عامل مهمی در ابتلا به این نوع بیماری هاست.

ماندگار درباره اهمیت تغذیه در ابتلا به انواع بیماری های قلبی و مغزی، گفت: شیوه درست تغذیه باید از کودکی به افراد آموزش داده شود و در دوران مدرسه و دانشگاه نیز ادامه پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: اززمانی که بچه از شیر مادر تغذیه می کند دوره دریافت غذایی او از انواع فست فود ها ومواد غذایی چرب و چربی های اشباع شده ، نمک اشباع شده و ...آغاز می شود و متاسفانه این نوع غذاخوردن درمیان مادران باردارچند برابرحد استاندارد است که از بدو تولد روی جنین اثرات مخربی خواهد داشت.

عضو انجمن جراحان قلب و عروق آمریکا اضافه کرد: شرایط آب و هوایی، مسائل زیست محیطی ، آلودگی هوا و صوت، امواج رادیویی و تلفن های همراه و ...با  مشکلات ناشی از تصلب شرایین بی ارتباط نیست.

ماندگار ادامه داد: در سکته های قلبی ومغزی، سه ساعت زمان طلایی برای درمان وجود دارد که بعید می دانم مردم از آن آگاهی لازم و کافی داشته باشند .اما چنانچه افراد دراین زمان به مراکز درمانی منتقل شوند و تحت درمان های جدید شامل داروهای تزریقی و شیوه های جدید قراربگیرند بی تردید نتیجه بهتری دریافت خواهند کرد.

فوق تخصص جراحی قلب و عروق، اظهارکرد: هر قدر از زمان طلایی سه ساعت فردی که دچار سکته قلبی و مغزی شده است بیشتر بگذرد مشکلات غیر قابل جبران تری به بدن وارد وازعمر بیمارکاسته می شود.

وی در خصوص نشانه های بروز سکته قلبی نیز گفت: علائم قطعی در این باره وجود ندارد اما اگر فردی در خانواده سابقه مشکلات قلبی، دیابت، چاقی و فشارخون دارد و یا سیگارمصرف می کند باید از سنین ۴۰ سال به بعد مرتب به پزشک مراجعه کند و معاینه شود.

ماندگار افزود: درد قلبی ممکن است با فشار و سنگینی روی قفسه چپ سینه، خفگی و فشار روی گلو و دست های راست یا چپ باشد. اما دردهای از دندان تا ناف ، دردهای شبیه به دردهای معده ، احساس فشار و سنگینی عروق ریزش، تهوع، فشار به گردن و یکی از دست ها به ویژه دست چپ از نشانه های سکته قلبی به شمار می روند و بیمار باید سریعا به اورژانس برسد.

چهارمین همایش سراسری آتروترومبوزیس روز جمعه ۲۹ بهمن ۹۵ در هتل پارسیان آزادی تهران برگزارمی شود.



منبع : مهر

برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار