چهارمین نشست کتاب‌خوان تخصصی مطالعات رسانه و ارتباطات در دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز برگزار شد.
کد خبر: ۳۷۸۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲ 16 February 2017

به گزارش تابناک : به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران؛  چهارمین نشست کتابخوان تخصصی مطالعات رسانه و ارتباطات به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران ساعاتی پیش با حضور مهردخت وزیرپور کشمیری، مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران؛ دکتر عقیلی ریاست دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه و جمعی از اساتید، دانشجویان و کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان تهران در سالن اجتماعات دانشکده علوم ارتباطات برگزار شد.

توسعه کتاب و کتاب‌خوانی عاملی اثر بخش در  بالا رفتن سواد رسانه ای است

در ابتدای این نشست  سید وحید عقیلی رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه  ضمن تشکر از برگزاری این نشست گفت: از حضور در این جمع بسیار خرسندم؛ این اتفاق مهم به لطف و همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران ستودنی است؛ چراکه اقدامی در راستای کمک به ترویج فرهنگ  ارتباطات و بالا بردن سواد رسانه ای است.

وی افزود: اولین قدم در جهت توسعه فرهنگ هر کشوری توسعه کتاب، کتابخوانی و ترغیب مردم به مطالعه است. برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان و نقد و بررسی کتاب ازجمله اقدامات اثربخش در ترویج مطالعه است امیدوارم این تلاش‌ها تداوم پیدا کند و ما شاهد گسترش کتاب‌خواندن در بین جوانان باشیم.

کتابداری و ارتباطات دو رشته مکمل هم در توسعه فرهنگ جامعه است

در ادامه این مراسم مهردخت وزیر پور مشاور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در سخنانی بیان داشت: کتابداری و ارتباطات دو رشته مکمل هم هستند و لذا برگزاری نشست کتاب خوان تخصصی با این کیفیت که به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و با همکاری دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه و حضور پرشور اساتید و دانشجویان برپا شده است، تأثیری مفید در ترغیب جوانان به کتاب و کتابخوانی خواهد داشت. اینکه برجسته‌ترین اساتید در حوزه تخصصی خودشان به زبانی دل‌نشین به معرفی برجسته ترین کتابهایی که خود نوشته اند می‌پردازند، قابل تشکر و تقدیر است.

در این نشست پنج عنوان کتاب در موضوع ارتباطات و رسانه معرفی و ارائه شد که نخستین آنها کتاب مبانی ارتباطات جمعی نوشته  دکتر سید محمد دادگران که توسط مولف معرفی شد.

دادگران با معرفی کتاب مبانی ارتباطات جمعی که توسط وی در سال ۱۳۷۴ نوشته و در سال ۱۳۹۴ به چاپ بیستم رسید، گفت: اولین بار پس از چاپ این کتاب خدمت استاد مرحوم معتمدنژاد رسیدم، وی به من گفت، ‌از این پس این کتاب نه به تو بلکه به مردم تعلق دارد، وی مرا تشویق به ادامه نوشتن کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از دانشجویان رشته ارتباطات گفته اند که از طریق این کتاب با ارتباطات آشنا شده اند، افزود: زبان این کتاب ساده و ادبیات آن قابل فهم برای همگان است به همین دلیل توسط وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری جرو کتاب های سبز و پنج ستاره معرفی شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران مرکز، با بیان اینکه کتاب یاد شده دارای ۶ بخش و هر بخش دارای چند فصل است، ادامه داد: به دلیل استقبال از این کتاب، اخیرا بخش دیگری را به این کتاب با موضوع جهانی شدن اضافه کرده‌ام و در صورت کفاف عمر قصد دارم باز هم در آینده بر بخش های آن بیافزایم زیرا همواره نیاز به به روز شدن و افزایش آگاهی ها داریم.

وی وضعیت کتاب و کتابخوانی را در کشور های در حال توسعه بحرانی خواند و افزود: نیاز است همه از استاد و محقق برای مقابله با این بحران تلاش کنند، کتاب بهترین دوست است و با کتاب خواندن هرگز تنها نیستیم، باید همه افراد جامعه این یار مهربان را همواره همراه داشته باشند.

دادگران که تجربه تحصیل در فرانسه را دارد، اظهار داشت: مردم این کشور حتی زمان حضور در صف نان، مترو کتاب می خوانند به همین دلیل این کشور جزو کشورهای توسعه یافته به شمار می رود.

وی درباره علاقه خود به کتاب توضیح داد: زمان کودکی پول تو جیبی ام را که یک قران بود برای کرایه کتاب اختصاص می دادم.

در ادامه کتاب بررسی تطبیقی قوانین تبلیغات تجاری  نوشته دکتر محمدرضا رسولی توسط وی معرفی شد.

معاون آموزشی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه به منظور معرفی این کتاب گفت: این کتاب در قالب گزارش فرهنگی به مقایسه و تطبیق قوانین و مقررات تبلیغات تجاری بین چهار کشور پرداخته و پژوهش دارای پنج محور موضوعی شامل کودکان و نوجوانان، زنان و جنسیت، هویت فرهنگی، رقابت سالم اقتصادی و سلامتی و بهداشت است.

رسولی افزود: ضرورت و اهمیت این پژوهش وابسته به جایگاه تبلیغات در جامعه کنونی و آینده آن است، هرچه جامعه به جلو حرکت می کند، مسائل و مشکلات مبتنی بر قوانین و مقررات تبلیغات بیشتر خود را نشان می دهد.

به گفته وی، مسائل مختلف مربوط به نبود نظام نامه جامع تبلیغاتی، ‌کاستی های قانونی و نظارتی از جمله مسائلی است که چنین پژوهش هایی می تواند در کمک به بهبود این وضعیت موثر باشد.

سومین اثر معرفی شده در این نشست کتاب تیتر نویسی  نوشته دکتر مجید رضاییان  بود که توسط وی به حاضران معرفی شد.

رییس مرکز مطالعات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه نیز با معرفی کتاب تیتر نویسی گفت: تیتر دشوارترین نقطه کار روزنامه نگاری و پلی است که سردبیران با مخاطبان برقرار می کنند.

مجید رضاییان ادامه داد: تیتر یا میان بر رسانه ای تحریک یا جلب مخاطب را بر عهده دارد و باید با روان ترین و موثرترین بیان در کمترین زمان برای مخاطب درک معنا ایجاد کند به طوری که به خواندن به عنوان پیش زمینه فهمیدن نیاز نداشته باشد.

کتاب  نظریه طبقه تن آسا که توسط دکتر فرهنگ ارشاد ترجمه شده است نیز چهارمین کتاب معرفی شده در این نشست بود.

استاد دیگر دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در معرفی کتاب نظریه طبقه تن آسا گفت: این نظریه نخستین و معروف ترین کتاب وبلن است که در آن بسیاری از معیارهای رفتار انسان به چالش کشیده می شود، ‌وی با طنزی ویرانگر توخالی بودن معیارهای سلیقه، آموزش، لباس و فرهنگ طبقه تن آسا را افشا می کند.

فرهنگ ارشاد که مترجم کتاب یاد شده است، ادامه داد: به گفته وبلن، طبقه تن آسا معیارهایی را می پروراند که هر فردی در هر سطحی از جامعه به گونه ای وادار به رعایت آن می شود.

کتاب حقوق و تکالیف شهروندی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران  نوشته دکتر علیرضا سیاری نیز آخرین اثری بود که در این برنامه معرفی شد.

عضو هیات علمی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه نیز با معرفی کتاب حقوق و تکالیف شهروندی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران گفت: این کتاب سال ۱۳۸۹ یعنی قبل از امضا و ابلاغ حقوق شهروندی توسط رییس جمهوری منتشر شد.

علیرضا سیاری با بیان اینکه حقوق و تکالیف در برابر هم قرار دارند، افزود: هر فرد در قبال حقی که به او تعلق می گیرد، موظف است و وظیفه ای را باید انجام دهد و تکلیفی بر عهده اوست.

وی اضافه کرد: اگر بهترین قانون ها هم وضع شود اما شهروندان یک کشور از آن اطلاعی نداشته باشند، هیچ تفاوتی ندارد، هر شهروند می تواند این منشور حقوق شهروندی را که در یک کتاب جیبی جمع آوری شده همواره همراه داشته باشد تا در صورت لزوم به آن مراجعه کند.

این استاد علوم ارتباطات با تاکید بر نقش رسانه درباره اطلاع رسانی به مردم و آگاهی آنها نسبت به حقوق و تکالیف خود تصریح کرد: رسانه‌ها باید فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی و به صورت مستقل این تکالیف و حقوق را به مردم بشناسانند تا آنها اشراف کامل بر موضوع داشته باشند زیرا در این صورت است که می توان انتظار پیشرفت در جامعه ای را داشت.

سیاری، حقوق شهروندی با حقوق بشر را متفاوت دانست و گفت: در حقوق بشر، ‌همه افراد جامعه بدون تفاوت و تبعیض و به دلیل انسان بودن از حقوقی برخودار هستند اما حقوق شهروندی می تواند اختصاص به یک جامعه با مقتضیات خاص خود را داشته باشد.

در پایان نیز از پنج  نفر از اساتید  که در این برنامه به معرفی کتاب پرداختند با حضور مهردخت وزیرپور مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، علی نیکنام مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران و دکتر عقیلی رئیس دانشکده ارتباطات و رسانه  تقدیر شد.

 

 

 

منبع : مهر

برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار