مشاور وزیر بهداشت، گفت: توسعه گیاهان دارویی می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد سلامت داشته باشد.
کد خبر: ۳۷۶۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰ 13 February 2017

به گزارش تابناک : پنجمین همایش طلای سبز روز گذشته با حضور دکتر محمود خدادوست مشاور وزیر و مدیرکل دفتر طب سنتی ایرانی - اسلامی وزارت بهداشت، دکتر محمدهادی ایازی معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، و پیشکسوتان عرصه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

دکتر محمود خدادوست رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش طلای سبز، گفت: جا دارد از همه دستاندرکاران این همایش و کسانی که سهمی در برگزاری همایش طلای سبز تا کنون داشته اند به ویژه موسسه رسایش تشکر کنم.

وی به اهمیت بهره‌گیری از ظرفیت‌های طب سنتی و گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: صرف نظر از اینکه در اسناد بالا دستی تاکید فراوانی بر استفاده از ظرفیت‌های طب سنتی در ایران شده است، دنیا نیز برنامه‌های گسترده ای را در راستای توسعه و معرفی هر چه بهتر این حوزه، تدارک دیده است. حتی سازمان جهانی بهداشت نیز در این خصوص اقدامات فراوانی را صورت داده است.

خدادوست اضافه کرد: در حوزه گیاهان دارویی و در بحث تنوع پراکنش، جز کشورهای برتر هستیم. از ۱۳ اقلیم موجود در جهان، ۱۱ اقلیم را می توانیم در ایران مشاهده کنیم. اما پرسش مهم این است که چه میزان توانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. اگرچه ما در یک دوره ۱۵۰ ساله هیچ نگاهی به طب سنتی و گیاهان دارویی نداشته‌ایم اما باز هم شاهد هستیم که مردم ما به ظرفیت‌های طب سنتی آگاه هستند و آن را در زندگی روزمره به کار می‌بندند.

مشاور وزیر بهداشت افزود: از طرف دیگر با توجه به منابع و کتبی که در حوزه طب و داروسازی در ایران وجود دارد، فهم و درک ما نیز می‌تواند به همان میزان از این ظرفیت‌های خدادادی افزایش پیدا کند. امیدواریم با کمک اینگونه همایش‌ها بتوانیم به درستی ظرفیت‌ها را شناسایی و مورد ارزیابی قرار دهیم و گام های بلندی برداریم.

وی گفت: همانطور که ایران در گذشته در عرصه طب و داروسازی، پیشرو بوده است، همانطور در سال‌های آتی نیز می‌توانیم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های گیاهان دارویی در ایران، قدم‌های موثری، اول برای ارتقای سلامت مردم و بعد برای رسیدن به بازارهای جهانی برداریم. توسعه گیاهان دارویی می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد سلامت داشته باشد.

نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های عرصه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی درست استفاده کنیم

دکتر محمد هادی ایازی معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت نیز گفت: موضوع گیاهان دارویی ریشه‌ای عمیق در فرهنگ و سنت ایرانیان دارد. از قریب به ۱۲ قرن پیش، در تاریخ ملی ما، موضوع گیاهان دارویی دغدغه مردم بوده است اما مسئله اینجاست که چرا نتوانسته‌ایم به درستی از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی افزود: طی ۷ یا ۸ دهه اخیر و با روی آوردن مردم به داروهای شیمیایی، توجه به داروهای گیاهی، گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی، کمتر شده است اما همچنان می‌بینیم که مردم علاقه زیادی به موضوع گیاهان دارویی و اصلاح سبک زندگی دارند. ما باید در این مسیر و برای آگاهی بیشتر مردم، فرهنگ‌سازی کنیم.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، گفت: اگرچه داروهای شیمیایی توانسته‌اند تاثیر بسزایی بر درمان مردم بگذارند اما همچنان نیاز داریم با فرهنگ‌سازی در حوزه سلامت، مردم را نسبت به الگوهای صحیح سبک زندگی آگاه سازیم. ما باید به مواردی همچون ثبت گیاهان دارویی ایران فکر کنیم و سعی کنیم در راستای اقتصاد مقاومتی، از ظرفیت‌های حوزه گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی بیشترین استفاده را داشته باشیم.

ایازی ادامه داد: برگزاری همایش‌هایی مانند همایش طلای سبز سبب می‌شود بتوانیم در مسیر فرهنگ‌سازی حرکت کنیم و به ارتقای سلامت جامعه یاری برسانیم که از همین حیث باید از برگزارکنندگان این همایش تشکر کرد.

وی گفت: از باب مشارکت‌های اجتماعی، شرط موفقیت در عرصه گیاهان دارویی و سلامت جامعه، این است که از ظرفیت‌های مردمی نیز استفاده کنیم. تحقق این امر می‌تواند برخی از کمبودهایی که به شدت احساس می‌شود را برطرف نماید. گیاهان دارویی یکی از بزرگترین ظرفیت‌های اقتصادی کشور است که باید نهایت بهره را از آن برد.

تقدیر از پیشکسوتان

در ادامه این برنامه از پیشکسوتان عرصه گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی تقدیر صورت گرفت. دکتر جلیل افشار، دکتر محمدحسین صالحی سورمقی و دکتر صدرالدین نبوی، پیشکسوتانی بودند که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

 

 

منبع : مهر

برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار