کد خبر: ۳۵۳۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲ 02 January 2017
هیفاء پردل
در حال حاضر بیش از 75 درصد عوامل مرگ و میر در جامعه ما بیماری‎‎های غیر واگیر‎‎دار مانند بیماری‎‎های قلبی و عروقی و سکته‎‎های مغزی است که بر اثر فاکتورهای پرخطری مانند فشار خون بالا ایجاد می‌شود.
فشار خون بالای افراد جامعه نیز عمدتاً ناشی از مصرف زیاد نمک، غذاهای کنسروی و انواع فست فودهاست. براساس نتیجه یک مطالعه علمی، 30 درصد جمعیت 20 تا 70 ساله استان دارای فشار خون بالا هستند که اگر با برنامه‎‎های تغذیه‎‎ای و خود مراقبتی کنترل نشود، مشکلات جدی برای سلامت این افراد ایجاد خواهد کرد.
یکی از عمده غذاهایی که مردم استان بیشترین میزان نمک را از آن دریافت می‌‎‎کنند، «نان» است به طوری که براساس تحقیقات انجام شده، هر یزدی حدود 7 تا 8 گرم نمک را از طریق مصرف نان دریافت می‌کند. در حالی که سازمان بهداشت جهانی، استاندارد مصرف نمک برای هر فرد را روزانه 5 گرم بیان می‎‎کند.رشد بیماری‎‎های غیرواگیر و افرایش فاکتورهای خطر مانند فشار خون بالا در استان که یکی از علل مهم آن مصرف زیاد نمک است، مسئولان استان را بر آن داشته است که با تدوین «سند بهبود کیفیت نان» میزان مصرف نمک در یزدی‎‎ها را از این طریق تا افق سال 1400 تا 30 درصد کاهش دهند.

نارضایتی مردم از کیفیت نان
یک شهروند یزدی می‌گوید: نان بیشتر نانوایی‎ها را تا وقتی که داغ است با کیفیت می‌بینیم ولی لحظه    ای بعد و با سرد شدن آن، همین نان دیگر برای مصرف از کیفیت مناسبی برخوردار نیست.«سارا کلانتری» ادامه می    دهد: در واقع معلوم نیست که نانوایی‎‎ها از چه نوع آردی برای پخت نان استفاده می‌کنند که هم رنگ و هم کیفیت آن بد است.
وی بیان می‎‎کند: نان برخی نانوایی    ها نیز به قدری شور است که گاه تنها مجبور به مصرف نان لواش هستیم ولی این نوع نان نیز پس از مدت کمی، خرد می‌شود و نمی‌توان آن را برای مدت زیادی مصرف کرد و اصلاً مشخص نیست که کسی که بیماری فشار خون بالا دارد، چه نوع نانی باید مصرف کند؟
به گفته این شهروند یزدی که یک بانوی 35 ساله و مبتلا به بیماری فشار خون بالاست، انواع نان تولیدی در یزد دارای کیفیت پایین و مقدار زیادی نمک است.

لزوم اصلاح الگوی تغذیه
معاون دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی می‌گوید: نان از غذاهایی است که افراد بیشترین میزان نمک مصرفی بدنشان را از طریق آن دریافت می‌کند و نتایج بررسی    ها نشان می‎‎دهد که هر یزدی حدود 7 تا 8 گرم نمک را از طریق این نوع ماده غذایی دریافت می‎‎کند؛ در حالی که سازمان بهداشت جهانی میزان استاندارد مصرف نمک در هر فرد را روزانه تنها 5گرم تعیین کرده است.
«وحید جعفری» می‌افزاید: بر همین اساس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی با هدف پیشگیری و کنترل بیماری    های غیرواگیردار، اصلاح الگوی تغذیه و سلامت مواد غذایی را تعریف و در همین رابطه برای کاهش مصرف بالای نمک دریافتی از نان، سند بهبود کیفیت نان در استان را تدوین کرده است.
وی تصریح می‎‎کند: سند بهبود کیفیت نان استان پس از برگزاری بیش از 30 جلسه و بررسی کامل خط فرآیند تولید و مصرف نان از زمان انتخاب، کاشت بذر گندم تا خرید و حمل به سیلوها و انبارداری گندم و در نهایت تولید خمیر و پخت نان از سوی اساتید دانشگاه، متخصصان و کارشناسان دستگاه‎‎های ذی‌ربط، تدوین شده است.
جعفری با اشاره به اهداف تدوین سند بهبود کیفیت نان، بیان می‌کند: این سند برای افق 5 ساله در نظر گرفته شده و دارای 5 هدف اصلی شامل بهبود وضعیت کاشت و برداشت گندم، بازسازی و به روز‌رسانی کارخانه‌های تولید و نگهداری و همچنین حمل آرد و بهبود کیفیت بهداشتی تولید و طبخ نان با اصلاح سیستم پخت و توسعه کارخانه‌های صنعتی تولید نان است.معاون دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی یزد می‌افزاید: در نهایت با پایش منظم و دقیق کامل این فرآیند، در صورت اصلاح نواقص، شاهد بهبود کیفیت نان و همچنین کاهش استفاده از نمک در نان برای دستیابی به سلامت افراد جامعه به ویژه افراد بیمار خواهیم بود.

   فشار خون بالا در 30 درصد یزدی‎‎ها
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می‌گوید: مصرف نمک در یزدی‎‎ها بسیار زیاد است و حتی تا 2 برابر میانگین کشوری نیز می    رسد.«محمد حسن لطفی» متذکر می    شود: این میزان مصرف در حالی است که این ماده غذایی از مهم    ترین عوامل ابتلا به فشار خون بالاست و این عارضه نیز از فاکتورهای خطر برای ابتلا به دیگر بیماری    های خطرناک به شمار می‌رود.وی با بیان این که 30 درصد مردم یزد به فشارخون بالا مبتلا هستند، اظهار می    کند: متاسفانه تغذیه مردم استان ناسالم است و بیش از اندازه نمک مصرف می‎‎کنند. لطفی تاکید می    کند: مردم یزد از ارزش‎‎های غذایی موادی که مصرف می‌کنند، اطلاع کافی ندارند و برنامه‌ریزی درستی در نوع محصولات مصرفی خود ندارند. وی نیز به میزان بالای نمک در نان مصرفی یزدی‎‎ها اشاره می‎‎کند و می‎‎گوید: امیدواریم سند بهبود کیفیت نان در استان منجر به کاهش نمک مصرفی از طریق نان و ارتقای کیفیت این ماده غذایی در بین یزدی‎‎ها شود.این مسئول، تحقق سند مذکور را نیازمند عزم جدی مردم و مسئولان دیگر دستگاه‎‎های اجرایی با دانشگاه علوم پزشکی می‎‎داند و ابراز امیدواری می‎‎کند: با رسیدن به اهداف این سند در چشم    انداز 5 ساله، سلامت مردم استان بیش از پیش ارتقا یابد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار