پیمانه اقتصادی؛
این پیمانه موضوعاتی همچون، کاهش شاخص کل بورس، کاهش قیمت انواع سکه، اولین روز اجرای تعهد اوپک و غیر اوپک، کنایه عجیب "زنگنه" به "نعمت‌زاده"، گزارش FATF تا پایان سال ارائه می‌شود، قراردادهای خود را از بانک‌ها بگیرید، تخم مرغ هم گران شد، گرانی قیمت میوه ها در کسادی بازار و کاهش سهم دلار آمریکا از ذخایر ارز خارجی کشورها، در بر دارد. کد خبر:
کد خبر: ۳۵۲۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 01 January 2017
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون، کاهش شاخص کل بورس، کاهش قیمت انواع سکه، اولین روز اجرای تعهد اوپک و غیر اوپک، کنایه عجیب "زنگنه" به "نعمت‌زاده"، گزارش FATF تا پایان سال ارائه می‌شود، قراردادهای خود را از بانک‌ها بگیرید، تخم مرغ هم گران شد، گرانی قیمت میوه ها در کسادی بازار و کاهش سهم دلار آمریکا از ذخایر ارز خارجی کشورها، در بر دارد.



کاهش ۲۰۵ واحدی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز شنبه 11 دی ماه 95 با کاهش 205 واحدی روی رقم 79 هزار و 486 واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن اما با کاهش 29 واحدی به رقم 15 هزار و 640 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 184 واحدی عدد 87 هزار و 618 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 146 واحدی به رقم 56 هزار و 550 واحد رسید که شاخص بازار دوم با کاهش 433 واحدی به عدد 168 هزار و 429 واحد دست یافت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش 3 واحدی به رقم 868 واحد رسید. به گزارش فارس، بازار سهام بازاری متعادل و کم حجم بود که حرفه‌ای‌ها مطابق با الگوهای تکنیکالی در نمادهای معاملاتی جذاب بازار گام برمی‌داشتند. بازاری که نقطه خروج از رکود فعلی برای آن هنوز مشخص نیست و اعتماد در آن به نظر رنگ باخته است.

کاهش قیمت انواع سکه در آخرین روز سال میلادی

در پایان معاملات بازار سکه در ابتدای این هفته، هر سکه تمام طرح قدیم با 30 هزار تومان کاهش به رقم 1 میلیون و 130 هزار تومان رسید. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی نیز با 43 هزار و 800 تومان کاهش به قیمت 1 میلیون و 134 هزار و 200 تومان فروخته شد. هر نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی، کاهش 10 هزار تومانی را تجربه کردند و به ترتیب به قیمت های 615 و 323 هزار تومان فروخته شدند.

رشد اندک اونس جهانی طلا

در پایان معاملات روز شنبه فلزات گران بها در بازار جهانی، هر اونس طلا با افزایش 1 سنت به رقم 1151 دلار و 9 سنت رسید و هر اونس نقره بدون تغییر قیمت در جایگاه 15 دلار و 98 سنت قرار گرفت.

اولین روز اجرای تعهد اوپک و غیر اوپک

مازاد عرضه اوپک و عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت که باعث کاهش قیمت نفت و ضرر رساندن به اقتصاد کشورهای عضو شده بود، این کشورها را بر آن داشت تا گرد هم جمع شوند و با اتخاذ تصمیمی اضاع را بهبود بخشند. به گزارش ایسنا، این گردهمایی در ۳۰ نوامبر(۱۰آذرماه) در وین به وقوع پیوست و اعضای اوپک در این اجلاس درمورد تصمیمی که در الجزایر مبنی بر سهمیه بندی تولید گرفته بودند به گفت و گو نشستند. حاصل این گفت و گو چیبزی نبود، جز کاهش تولید ۴.۵ درصدی هر عضو اوپک به جز کشورمان که قرار است میزان تولیدش به میزان قبل از تحریم ها بازگردد. قرار شد تولید اعضای اوپک از ابتدای سال ۲۰۱۷ به مدت شش ماه از حدود ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه به ۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه برسد تا مشکل مازاد عرضه اوپک برطرف شود. از آنجاکه برقرار کردن توازن در بازار جهانی نفت به تنهایی از عهده اوپک که ٤٠ درصد نفت جهان را تولید می‌کنند، بر نمی آید، کشورهای غیر اوپک نیز قول همکاری دادند و قرار شد این کشورها ۶۰۰ هزار بشکه از تولید خود بکاهند.

اخطار رئیس جمهور به وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه

محمد باقر نوبخت در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، نظام بانکی کشور را دارای مشکل دانست و گفت: سرمایه اولیه بانک ها کم است و در سال های اخیر افزایش سرمایه دولت در آنها صورت نگرفته و مطالبات معوقه بانک ها هم مزید بر علت شده است. وی با اشاره به 50 هزار میلیارد تومان درآمدهای دولت از محل هدفمندی یارانه ها گفت: با کسورات قانونی این مبلغ به 21 هزار میلیارد تومان کاهش می یابد و با اضافاتی که دولت از محل های مختلف به این منابع دارد سالانه 42 هزار میلیارد تومان یارانه به خانواده ها پرداخت می کند. وی تصریح کرد: یارانه هیچ فرد نیازمندی در کشور قطع نخواهد شد. به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، نوبخت افزود: رئیس جمهور به وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه اخطار کرده است که حقوق کارکنان دولت هر ماه پیش از پایان ماه به آنان پرداخت شود و حتی برای یک روز به ماه بعد نیفتد که از دی ماه اینگونه خواهد شد. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین نرخ ارز در بازار را واقعی ندانست و گفت: برخی صادر کنندگان در پی افزایش قیمت دلار هستند در حالی که افزایش قیمت دلار همه سیاست های کنترلی دولت و افزایش تولید کشور به هم می خورد. وی افزود: دولت به هیچ وجه به خاطر تامین ریال مورد نیازش نرخ دلار را افزایش نمی دهد.

کنایه عجیب "زنگنه" به "نعمت‌زاده"

بیژن زنگنه وزیر نفت در نشست علنی روز (شنبه) پارلمان و در جریان بررسی ماده 53 لایحه برنامه ششم توسعه که درباره تعیین فرمول جدید برای قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها بود، ضمن موافقت با پیشنهاد حاجی‌بابایی مبنی بر حذف این ماده از برنامه ششم، اظهار داشت: در سال 93 یک قانون دائمی برای نحوه قیمت‌گذای محصولات پتروشیمی تصویب و چارچوبی برای قیمت‌گذاری تعیین شد، ما نمی‌توانیم در عرض 2 سال چند بار قانون را تغییر دهیم، اگر هم کسی قرار باشد اقدام به سرمایه‌گذاری کند با قانون پنج‌ساله سرمایه‌گذاری نخواهد کرد، این مصوبه با قیمت حداقل 50 دلار برای هر بشکه نفت، 16 میلیارد دلار بار مالی به دولت تحمیل می‌کند. به گزارش فارس، وی با بیان اینکه بنده مسئول بخش پتروشیمی هستم و وزیر صنایع قانوناً مسئولیتی در این حوزه ندارد، افزود: اما اینکه آقای نعمت‌زاده زمانی مدیر پتروشیمی بوده و علاقه‌مند است در این زمینه اظهار نظر کند، بحث دیگری است، اما آیا خدا را خوش می‌آید که 16 میلیارد دلار از دهان مردم بگیریم و آن را به جیب یک عده بریزیم؟

گزارش FATF تا پایان سال ارائه می‌شود

محمدرضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه بخش‌هایی از گزارش درباره FATF آماده شده و در برخی از فصول جمع‌بندی شده است، گفت: از آنجا که اکنون برنامه ششم توسعه در صحن مجلس در حال بررسی است قدری کار کند شده است. وی با ابراز امیدواری نسبت به ارائه گزارش تا پایان سال خاطرنشان کرد: گزارش مزبور در 6 فصل تدوین شده است.

قراردادهای خود را از بانک‌ها بگیرید

به نقل از بانک مرکزی، به موجب مفاد تبصره ذیل ماده 23 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، مصوب 16 بهمن ماه سال 90، با موضوع یکنواخت‌سازی فرم های عقود تسهیلات بانکی و فرم های یکنواخت قراردادهای تسهیلاتی برخی از عقود و سایر بخشنامه‌ها، مقرر شده است قراردادهای جدید تنها بر اساس نمونه قراردادهای مصوب تنظیم و منعقد شود. به همین منظور بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلف شدند با هدف آگاهی کامل مشتری، ضامن و وثیقه گذار از مفاد قراردادهای منعقده، تمهیدات لازم را اتخاذ و پس از انعقاد و امضای قرارداد، نسخه‌ای از آن را که دارای ارزش قانونی یکسان با سایر نسخ است، حسب مورد در اختیار اشخاص ذکر شده قرار دهند.

تخم مرغ هم گران شد

ناصر نبی پور رئیس هئیت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران از افزایش 100 تومانی نرخ تخم مرغ خبر داد و گفت: با توجه به آنفولانزای حاد پرندگان، قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری با 100 تومان افزایش نسبت به هفته های گذشته به 4 هزار و 200 تومان رسیده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، به گفته وی قیمت کنونی تخم مرغ به نرخ مصوب وزارت جهاد کشاورزی که در سال گذشته 4 هزار و 250 تومان اعلام شده بود، نرسیده است.

گرانی قیمت میوه ها در کسادی بازار

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار با بیان قیمت بالای پرتقال درجه یک جنوب اظهار کرد: قیمت هر کیلو پرتقال درجه یک جنوب با افزایش قیمت 2 هزار و 500 تومانی نسبت به هفته گذشته از 6 هزار و 500 به 8 هزار و 500 تومان رسیده و پرتقال رسمی جنوب نیز 500 تومان گران شد و به قمیت هر کیلو 2 هزار تا 2 هزار و 500 تومان رسید. به گزارش میزان، حسین مهاجران افزود: بازار طی دو هفته اخیر همچنان در رکود به سر می‌برد.

سهم دلار آمریکا از ذخایر ارز خارجی کشورها کاهش یافت

به نقل از راشاتودی صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: براساس اظهار کشورها که به صورت دوره‌ای به صندوق بین‌المللی پول ارائه می‌شود سهم دلار آمریکا از منابع ارز خارجی کشورها در سه ماهه سال سوم 2016 به کمترین میزان در 2 سال گذشته رسید. سومین دوره پیاپی است که سهم دلار از ذخار ارزی خارجی کشورها کاهش می‌یابد. این کاهش نشان‌دهنده افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به بهبود اوضاع رشد اقتصاد جهانی است. چرا که اقتصادهای اروپایی هم‌اکنون چشم‌انداز بهتری را نسبت به قبل درباره رشد اقتصادی خود نشان می‌دهند. به گزارش فارس، هم‌اکنون 63.3 درصد ذخایر ارز خارجی کشورها را دلار تشکیل می‌دهد که از سه ماهه سوم سال 2014 تاکنون کمترین میزان خود را تجربه می‌‌کند.

چراغ سبز بانک مرکزی به دلار 3800 در آخرین روز سال

سید حسن حسینی شاهرودی در رابطه با جلسه صبح امروز کمیسیون اقتصادی مجلس که با حضور رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در رابطه با افزایش نرخ ارز برگزار شد گفت: در جلسه سه ساعته روز شنبه، سیف رئیس کل بانک مرکزی از تزریق 5.8 میلیارد دلار ارز به بازار آزاد به عنوان یکی از اقدامات بانک مرکزی به عنوان کنترل بازار ارز اشاره کرد و گفت، با قرار گرفتن ارز کافی در اختیار سیستم بانکی قیمت دلار از 4100 تومان و به 3900 تومان کاهش یافته است. طبق گفته سیف، ورود بانکها به موضوع فروش ارز یکی از دلایل مهم کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر بوده است. به گزارش تسنیم، دبیر کمیسیون اقتصادی گفت: رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصاد و دارایی دو عامل روانی و واقعی را از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در هفته های اخیر می دانند. حسینی ادامه داد، به عقیده مدیران ارشد اقتصادی دولت، افزایش نرخ رشد اقتصادی در 6 ماهه نخست سال از جمله دلایل  افزایش تقاضای ارز در هفته های اخیر بوده است. عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه خارج شدن ارز از اتحادیه اروپا به سمت آمریکا یکی از دلایل اصلی افزایش شاخص دلار بوده که همین عامل هم در افزایش قیمت دلار در ایران موثر بوده است. حسینی گفت: پیش بینی رئیس کل بانک مرکزی بر این اساس بود که تا قبل از پایان سال قیمت دلار در بازار  آزاد به کمتر از 3 هزار و 800 تومان کاهش میابد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار