پیمانه اقتصادی؛
این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون رشد زمستانی شاخص بورس تهران، افزایش قیمت دلار و درهم، گرانی در بازار سکه تهران، قد کشیدن اونس طلا و نقره، قیمت نفت و چشم انداز آن در سال 2017، ‌حمایت از بدهکاران بزرگ اقتصادی، رسیدن دومینوی اصلاحات پولی به پاکستان، کاهش تورم آذرماه و دیگر خبرهای اقتصادی را در بر دارد.
کد خبر: ۳۴۷۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶ 22 December 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون رشد زمستانی شاخص بورس تهران، افزایش قیمت دلار و درهم، گرانی در بازار سکه تهران، قد کشیدن اونس طلا و نقره، قیمت نفت و چشم انداز آن در سال 2017، ‌حمایت از بدهکاران بزرگ اقتصادی، رسیدن دومینوی اصلاحات پولی به پاکستان و کاهش تورم آذرماه را در بر دارد.


رشد ۱۲۷ واحدی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه اول دی‌ماه 95 با افزایش 127 واحدی روی رقم 80 هزار 250 واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن اما با افزایش 76 واحدی به عدد 15 هزار و 797 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 202 واحدی به عدد 88 هزار و 849 واحد رسید. شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 134 واحدی روی عدد 57 هزار و 104 واحد ایستاد که شاخص بازار دوم با افزایش 20 واحدی عدد 169 هزار و 985 واحد را به نام خود ثبت کرد.  همچنین شاخص کل فرابورس (آی‌فکس) با افزایش 3 واحدی خود را به رقم 872 واحد رساند. به گزارش فارس، روز چهارشنبه با عبور دلار از قیمت 4 هزار تومانی، زمینه برای رنج شدن قیمت سهام در گروه‌های شاخص‌ساز بازار از جمله معدنی‌ها و گروه فلزات اساسی فراهم شد. در این گروه سنگ آهنی‌ها به رهبری گل‌گهر و ملی صنایع مس ایران همزمان با افزایش تقاضای حقوقی‌ها توانستند در بالاترین سقف قیمتی نوسان کنند، هرچند که حجم معاملات چنگی به دل نمی‌زند.

شروع زمستان با افزایش قیمت دلار و درهم

در پایان معاملات روز چهارشنبه 1 دی‌ماه، میانگین قیمت هر دلار آمریکا با افزایش 450 ریال نسبت به روز سه شنبه، با میانگین قیمت 39 هزار و 739 ریال فروخته شد. همچنین هر یورو با کاهش 166 ریال به رقم 42 هزار و 259 ریال رسید و هر درهم امارات نیز همانند دلار آمریکا با افزایش همراه بود و با صعود 23 ریالی به میانگین قیمت 10 هزار و 939 ریال رسید.


زمستان با رونمایی از دلار 4000 تومانی کلید خورد

اولین روز زمستان امسال در حالی با دلار ۴۰۰۰ تومانی آغاز شد که روند افزایش قیمت آن از اوایل آبان‌ماه آغاز شده بود. روز چهارشنبه صرافی‌ها قیمت خرید دلار را تا ۳۹۹۰ تومان ثبت کرده و آن‌را تا ۴۰۱۰ تومان هم به فروش رساندند. فعالان بازار ارز عوامل مختلفی را برای افزایش نرخ ارز عنوان می‌کنند، اما معتقدند بانک مرکزی از نرخ 4000 تومانی دلار حمایت می‌کند. به گزارش ایسنا، صرافی‌ها می‌گویند قیمت‌ها به طور غیر مستقیم از قیمت‌هایی که صرافی بانک‌ها تعیین می‌کنند و قیمت ارزی که صرافی‌های نماینده بانک مرکزی به طور عمده در اختیارشان قرار می دهد نشات می‌گیرد. پس وقتی که صرافی بانک از قبل از ساعت ۱۲ ظهر قیمت را بالا تعیین کرده، چگونه صرافی‌های آزاد می‌توانند قیمت‌ها را در همان سطح و در حد روز گذشته اعلام و بر اساس آن خرید و فروش کنند؟ وقتی به صرافی بانک‌ها مراجعه کنید این ادعای صرافان آزاد تایید می‌شود. روز چهارشنبه، بانکی‌ها که به عنوان نمایندگان بانک مرکزی در بازار ارز فعالیت می‌کنند، دلار را تا ۳۹۸۵ تومان قیمت‌گذاری کرده و به فروش رسانده‌اند، در نتیجه مشخص است که در بازار قیمت از ۴۰۰۰ تومان عبور می‌کند. به هر حال در جریان افزایش قیمت ارز در بازار در هفته های اخیر و با تحولات قیمتی روز چهارشنبه، تفاوت بین قیمت ارز رسمی و غیررسمی تا حدود ۷۷۰ تومان پیش رفته و این در حالی است که بانک مرکزی برای اولین روز از فصل زمستان، قیمت دلار مبادله‌ای را تا ۳۲۳۰ تومان ثبت کرده بود. همچنین یکی از صراف ها که سالها در بازار ارز مشغول فعالیت است در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم می گوید: بانک مرکزی حدود یک هفته است که عرضه خود در بازار را به شدت محدود کرده و همین موجب شده تا ارز نقدی در بازار نباشد. همچنین یکی از واسطه های ارز که در خیابان فردوسی حضور دارد با تأکید براینکه حوادث اخیر در منطقه هیچ ارتباطی با گرانی دلار ندارد می گوید: خودشان (دولت و بانک مرکزی) دلار را گران کرده اند. وی با تأکید براینکه افزایش قیمت دلار مانند زمان احمدی نژاد نیست که یکباره 100-200 تومان گران شود ، گفت: از بعد از اربعین دلار هر روز 20-30 تومان گران می شود و این افزایش پله ای تأیید می کند که دولت خودش قیمت را بالا برده است.

از «هزینه‌تراشی بی‌مورد در دوره گارانتی خودرو» تا «زمستانی که با رونمایی از دلار 4000 تومانی کلید خورد»

دلار زورش به رکود نرسید

ابراهیم درستی در گفت‌وگو با ایسنا، با وجود اینکه افزایش نرخ دلار جنجال‌هایی را در بازار لوازم خانگی ایجاد کرد، اما سنگین بودن رکود حاکم بر بازار لوازم خانگی را مورد تاکید قرار داد و گفت: متاسفانه به خاطر نبودن تقاضا و پایین بودن قدرت خرید فروشندگان لوازم خانگی توان افزایش قیمت را به صورت چشم‌گیر ندارد و همین امر باعث شده تا بالا رفتن قیمت دلار تاثیر چندانی بر قیمت‌های بازار لوازم صوتی و تصویری نداشته باشد. نایب رئیس اتاق اصناف همچنین در ادامه با اشاره به افزایش قیمت، حتی در صورتی که رکودی در بازار وجود نداشته باشد، نباید اتفاق بیفتد، گفت: کالایی که امروز در بازار ارائه می‌شود، کالایی است که با نرخ ارز قبلی خریداری شده و نمی‌تواند افزایش نرخ دلار در آن تاثیری داشته باشد که البته این اتفاق نباید برای هیچ یک از کالاهای موجود در بازار بیفتد، چرا که هنوز تاثیر واقعی گرانی دلار بر سطح بازار نرسیده است.

گرانی در بازار سکه تهران

در پایان معاملات روز چهارشنبه، هر سکه تمام طرح قدیم با افزایش 2 هزار تومان به رقم 1 میلیون و 122 هزار تومان رسید. هر سکه تمام بهار آزادی نیز با افزایش 5 هزار و 900 تومان به قیمت 1 میلیون و 145 هزار و 900 تومان فروخته شد. همچنین هر نیم سکه در بازار با افزایش 3 هزار تومان به رقم 602 هزار تومان رسید و هر ربع سکه بهار آزادی نیز با 1 هزار تومان افزایش به قیمت 319 هزار تومان فروخته شد.

قد کشیدن اونس طلا و نقره در بازار جهانی

در بازار جهانی معاملات فلزات گران بها در پایان روز چهارشنبه، هر اونس طلا با افزایش 4 دلار و 5 سنت به رقم 1135 دلار و 7 سنت رسید و هر اونس نقره نیز با افزایش 19 سنت به قیمت 16 دلار و 15 سنت فروخته شد. 

قیمت نفت افزایش یافت

قیمت نفت جهانی روز چهارشنبه تحت تاثیر انتظارات برای کاهش ذخایر نفت خام آمریکا افزایش یافت. این در حالی است که فعالیت‌های معاملاتی با نزدیک شدن به زمان تعطیلات کریسمس ضعیف بود. هر بشکه نفت خام پایه آمریکا با افزایش 1 دلار و 51 سنت به رقم 53 دلار و 66 سنت رسید. همچنین هر بشکه نفت خام برنت نیز با افزایش 55 سنت به قیمت 55 دلار و 7 سنت فروخته شد. هر بشکه نفت خام اوپک نیز با افزایش 89 سنت به رقم 52 دلار و 18 سنت رسید.

چشم انداز نفت در سال 2017

به نقل از دویچه‌له در صورت اجرایی شدن توافق اوپک و پای‌بندی همه کشورهای عضو و غیر عضو اوپک، روند افزایش بهای نفت خام ادامه خواهد یافت. تحلیلگران معتقدند بهای هر بشکه نفت برنت در ماه ژانویه حتی می‌تواند به مرز ۶۰ دلار نیز نزدیک شود. این روند، با احتساب اجرایی شدن سیاست کشورهای تولیدکننده نفت تا ماه مه سال ۲۰۱۷ ادامه خواهد داشت و در این ماه بهای نفت برنت حداکثر می‌تواند به بیش از ۶۷ دلار برای هر بشکه برسد. پس از آن بهای نفت روندی نزولی خواهد داشت و در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ حتی احتمال کاهش بهای هر بشکه نفت برنت تا حد ۵۴ دلار نیز وجود دارد.

اوباما از فروش مجوز جدید حفاری نفت ساحلی جلوگیری می کند

بلومبرگ به نقل از منابع مطلع اعلام کرد که رئيس جمهور آمریکا، باراک اوباما برای جلوگیری از فروش مجوز جدید حفاری نفت ساحلی قطب شمال و بخش هایی از اقیانوس اطلس آماده است. ممنوعیت مجوز جدید حفاری ساحلی می تواند تولید نفت آمریکا را محدود کند. به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Russia Today، بنا به گزارش هایی که در روز سه شنبه منتشر شد، این اقدام می تواند لیزینگ نفت و گاز آینده در آبهای ایالات متحده را محدود کند.

‌حمایت از بدهکاران بزرگ اقتصادی

احمد حاتمی‌یزد، کارشناس بانکی در گفت‌وگو با «شرق»، با انتقاد از اتهامی که به بانک‌ها وارد می‌شود، می‌گوید: بانک‌ها به دنبال معوقات‌ میلیاردی خود هستند، اما همیشه فشارهایی منطقی و غیرمنطقی بر آنها از ناحیه مسئولان کشور وارد می‌شود که سبب به‌نتیجه‌نرسیدن پیگیری بانک‌ها می‌شود. این کارشناس بانکی به فشاری که به بانک‌ها از ناحیه همراهان بدهکاران بزرگ بانکی وارد می‌شود، اشاره می‌کند و می‌افزاید: یکی از دلایلی که درباره عدم فشار بر بدهکاران بزرگ مطرح می‌شود، ماجرای تعطیلی واحدهای تولیدی بزرگ و بی‌کاری گسترده افراد شاغل در آنهاست. مدافعان این بخش از بدهکاران‌ میلیاردی اصرار دارند باید به این واحدهای بزرگ تولیدی مهلت بیشتر داد تا بتوانند مواد اولیه مورد نیاز برای ادامه فعالیت خود را هم تهیه کنند.

دومینوی اصلاحات پولی به پاکستان رسید

مجلس سنای پاکستان پیشنهاد حذف اسکناس ۵۰۰۰ روپیه‌ای را از سبد پولی این کشور مطرح کرده اما این پیشنهاد علیرغم مخالفت دولت و کارشناسان اقتصادی به تصویب رسیده است؛ بی ثبات شدن اقتصاد پاکستان علت این مخالفت اعلام شده است. اسکناس ۵ هزار روپیه‌ای، درشت‌ترین اسکناس پاکستان و ارزش آن معادل ۴۸ دلار است.

ممکن است آمریکا تحریم هایش علیه روسیه را لغو کند

مطابق نظر سنجی بلومبرگ از تحلیل گران، حدود 55 درصد آن ها گفته اند که ممکن است واشنگتن تحریم هایش علیه مسکو را به زودی در سال آینده بر خواهد داشت. این رقم ده درصد از نظرسنجی که در ماه اکتبر انجام شده بود بیشتر است. به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Russia Today، با انتخاب دونالد ترامپ انتظار می رود تغییرات اساسی ای در سیاست خارجی ایالات متحده صورت گیرد. رئيس جمهور منتخب هیچ جزئیاتی در مورد چگونگی بازسازی روابط با روسیه ارائه  نداده است. رینس پریبوس، رئیس دفتر دونالد ترامپ، نگفته که باید تحریم ها علیه روسیه ادامه داشته باشد.

تورم باز هم کاهش یافت

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران شاخص کل در آذر ماه امسال عدد ۲۳۵.۵ را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل ۰.۸ درصد افزایش یافته است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۵.۷ درصد است که نسبت به ماه قبل ۰.۴ درصد کاهش یافته است. درصد تغییرات شاخص کل نرخ تورم «کالا و خدمات مصرفی خانوار شهری» در ۱۲ ماه منتهی به آذرماه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷.۲ درصد است که نسبت به ماه قبل ۰.۲ درصد کاهش یافته است.

هزینه‌تراشی بی‌مورد در دوره گارانتی خودرو

نتایج رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش در حالی اعلام شد که طبق آن، مشتریان نسبت به «هزینه‌تراشی بی‌مورد» عرضه‌کنندگان خودرو گله داشته و این موضوع از موارد اصلی شکایات آنها بوده است.با وجود آنکه سال‌هاست مشتریان با این چالش دست و پنجه نرم می‌کنند، هنوز هم شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش خودرو کشور، چنین هزینه‌هایی را به مشتریان تحمیل و سبب نارضایتی آنها می‌شوند. بر این اساس، مشتریان از دو مورد اصلی بابت هزینه تراشی عرضه‌کنندگان شکایت دارند؛ یکی هزینه مربوط به دیاگ زدن و دیگری بازدید چهار چرخ. در واقع اعتراض مشتریان این است که نمایندگی‌های خدمات پس از فروش، در دوره گارانتی، بدون هماهنگی با آنها، اقداماتی همچون دیاگ زدن و بازدید چهار چرخ را انجام داده و هزینه‌های گزافی بابت این اقدامات، دریافت می‌کنند. به گزارش دنیای اقتصاد، در این مورد، دو تعبیر متفاوت وجود دارد؛ از دید مشتریان، شرکت‌های خدمات پس از فروش نباید در دوره گارانتی آن هم بدون هماهنگی با مشتری بابت اقدامات این چنینی هزینه دریافت کنند اما نمایندگی‌ها معتقدند گاهی این هزینه‌ها با وجود قرار داشتن در دوره گارانتی، باید از سوی مشتری پرداخت شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار