کد خبر: ۳۴۱۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳ 11 December 2016
  الهه اسلامی
یزد از استان‌هایی است که به نوعی تحت سلطه موتورسواران قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که خیابان‌ها و کوچه پس‌کوچه‌های شهر در سیطره این وسیله نقلیه دو چرخ است و قانون گریزی‌های بیشماری که از سوی راکبان این وسیله صورت می‌گیرد باعث شده تا بسیاری از شهروندان، آنان را افرادی خطرناک و موتورسیکلت را وسیله‌ای مرگبار بدانند.
این وسیله نقلیه با توجه به ارزان بودن، کم حجم بودن، تسهیل در راندن و نیز مصرف پایین بنزین، در ایران و به ویژه در یزد طرفداران زیادی دارد. اعمال موقتی قانون برای این مرکب، باعث شده تا شهروندان قانون گریز تمایل بیشتری به استفاده از این وسیله نقلیه داشته باشند. در حالی که به خطرات و آسیب پذیری موتورسیکلت نسبت به دیگر وسایل نقلیه چندان توجهی نمی‌شود و بسیاری از راکبان برای حفظ جان خود نیز حاضر به رعایت قانون و استفاده از کلاه ایمنی نیستند، این بی توجهی گاه باعث خطرات جبران ناپذیری می‌شود. استفاده از این وسیله نقلیه با گرم شدن هوا شدت می‌گیرد اما با توجه به شرایط آب و هوایی یزد و بارش بسیار کم در فصول سرد نیز از این وسیله نقلیه استقبال خوبی نمی‌شود.

گلایه شهروندان از بی قانونی موتورسواران
یکی از شهروندان یزد در خصوص تخلفات بیشمار صورت گرفته از سوی موتورسواران گفت: موتورسواران چندان در قید و بند قانون نیستند و خود را ملزم به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی نمی‌دانند.
«رضا شریعتمداری» با بیان این مطلب افزود: تعداد بیشماری از موتورسواران، بدون توجه به حق تقدم رانندگی می‌کنند و با ویراژ و راندن لابه لای خودروها سعی می‌کنند از ترافیک و شلوغی خیابان‌ها و معابر خود را نجات دهند.
وی ادامه داد: راندن در پیاده‌روها، خلاف جهت راندن در حاشیه خیابان و نیز عبور از بریدگی‌های ویژه عابران پیاده در بلوارها از مشکلاتی است که برای دیگر شهروندان پیاده و سواره می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد.
دیگر شهروند یزدی با اشاره به وجود تعداد بیشمار موتورسیکلت در شهر یزد تصریح کرد: بر همین اساس باید تدابیر امنیتی و اعمال قانون در این زمینه با حساسیت بیشتری صورت گیرد. اما متاسفانه اعمال قانون‌ها گاه مقطعی است و  برای شهروندان سوتفاهم‌هایی به وجود می‌آورد.«محمدرضا صادقی»ادامه داد: اگر پلیس همان‌طور که تخلف هر خودرو را در هر زمان می‌بیند و اعمال قانون می‌کند، با موتورسواران نیز برخورد کند، بسیاری از تخلفات صورت گرفته از سوی راکبان این وسیله نقلیه، بسیار کاهش می‌یابد.
صادقی افزود: اعمال قانون باید همیشگی باشد، در غیر این صورت شاهد تخلفات بیشماری خواهیم بود که خطرات زیاد و افزایش تصادفات را در پی دارد.
وی در این باره افزود: یکی از دلایل توانایی کم برای اعمال قانون، نداشتن پلاک جلو برای موتورسیکلت‌ها است که جرات ریسک پذیری آنها را در بروز تخلف افزایش داده است.
یک مادر یزدی به حرکات نمایشی و ویراژها و لایی کشیدن‌های موتورسواران در خیابان‌ها و معابر شهر اشاره و تصریح کرد: برخی والدین با بی‌توجهی به خطرات ناشی از موتورسواری و آموزش ندیدن فرزندانشان، به مخاطراتی که برای عابران و دیگر رانندگان ایجاد می‌شود، چندان اهمیت نمی‌دهند.
«نازنین سلیمی»افزود: والدین باید مسائل و نکات ایمنی را به فرزندانشان آموزش دهند و خطرات ناشی از بی‌قانونی را به آنها گوشزد کنند.
سلیمی اظهار کرد: بسیاری از شهروندان یزد به راحتی این وسیله نقلیه مرگبار را در اختیار فرزندانشان قرار می‌دهند که در بیشتر اوقات در خیابان شاهد موتورسواری کودکان و نوجوانان در سنین پایین هستیم. بر همین اساس نداشتن تجربه لازم و نیز هیجان بیش از حد در این سنین، منجر به حرکات نمایشی ، تک چرخ زدن‌ در خیابان و گاه ایجاد مزاحمت برای دیگر شهروندان می‌شود.
وی همچنین به نداشتن کلاه ایمنی بسیاری از موتورسواران در شهر اشاره و اعلام کرد: بسیاری از موتورسواران نکات ایمنی، خطرات موتور و نیز لزوم استفاده از کلاه ایمنی را جدی نمی‌گیرند که این مسئله از سویی به آموزش در خانواده و هشدار والدین به فرزندان برمی‌گردد و از سویی دیگر توجه بیشتر مسئولان و فرهنگسازی درست و مناسب در این زمینه را می‌طلبد.

ایرادات وارده به پلیس راهور از سوی شهروندان
یکی‌دیگر از شهروندان یزد با گلایه از رفتار نامناسب برخی ماموران راهنمایی و رانندگی گفت: در برخی اوقات ماموران رفتار مناسبی با شهروندان ندارند و برخوردهای تندی دارند.
«شاهد عبدالغفوری» افزود: با موتورگیری‌های ناگهانی این مشکل، گاه تشدید می‌شود؛ به طوری که برخی سربازان لابه لای خودروهای عبوری و به هر طریقی اقدام به متوقف کردن تمامی موتورسیکلت‌ها در آن مسیر می‌کنند که چنین روشی برای جلوگیری از گریز موتور‌سوار از دست قانون، می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد.
عبدالغفوری در این باره از ماموران مربوطه خواستار توجه به این مسئله مهم شد.
یکی از موتورسواران میانسال با بیان این‌که برخی موتورسیکلت وسیله کسب درآمدش است، تاکید کرد: مسئولان در کنار اعمال قانون، شخصیت موتورسوار را نیز درنظر بگیرند؛ به طوری که اگر احساس می‌شود تمام زندگی یک شخص برای کسب درآمد همین یک موتورسیکلت است به راهنمایی و تذکر بسنده کنند و دستور انتقال به پارکینگ ندهند. چراکه جریمه‌های سنگین ، طی کردن روند اداری طولانی و قرار گرفتن وسیله نقلیه ساعت‌ها در زیر نور شدید خورشید برای راکب بسیار دشوار است.«علی مطلبی» از متولیان خواست تا با همه خاطیان به یک نحو برخورد نشود و بسته به وضعیت هر شخص تصمیم گیری لازم صورت گیرد.

نداشتن کلاه ایمنی؛ تخلف عمده موتورسواران
رئیس پلیس راهور استان با تاکید بر لزوم و اهمیت استفاده از کلاه ایمنی برای راکبان موتورسوار تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از موتورسواران در شهر از کلاه ایمنی استفاده نکرده و این مسئله را چندان جدی تلقی نمی‌کنند. بر همین اساس با اعمال قانون و تشویق و آموزش به این متخلفان بر آن شدیم تا آنها را به سمت استفاده از کلاه ایمنی سوق دهیم.
سرهنگ «منصور جمشیدی» افزود: اما با توجه به نداشتن آگاهی لازم این راکبان از خطرات ناشی از رعایت نکردن قانون و نیز بی توجهی به این مسائل، قانون‌گریزی‌هایی را در شهر شاهد هستیم که گاه منجر به حوادث ناگوار می‌شود.
این مقام مسئول اظهار کرد: استفاده از کلاه ایمنی برای حفظ سلامتی افراد و کاهش تلفات جانی و مالی موتورسواران الزامی شده است؛ چراکه با توجه به ایمنی پایین موتور سیکلت، در بیشتر مواقع به سر راکب ضربه وارد می‌شود که منجر به ضربه مغزی، قطع نخاع و از دست رفتن جان بیمار می‌شود. بر همین اساس پلیس به لحاظ حفظ سلامت راکبان موتورسیکلت و شهروندان، با متخلفان به طور جدی برخورد می‌کند.
وی در خصوص رفتار نامناسب برخی ماموران راهنمایی و رانندگی گفت: در این زمینه نیز اگر موردی بوده، با آن قاطعانه برخورد شده است؛ اما با توجه به آموزش‌هایی که هر یک از ماموران می‌بینند در زمینه برخورد با شهروندان کاملا توجیه شده‌اند.
سرهنگ جمشیدی راندن در پیاده روها، حرکت خلاف جهت مسیر مجاز، حرکت نمایشی و مارپیچ و تک چرخ زدن در شهر، حمل بار غیر متعارف و ایجاد صدای ناهنجار و نیز دودزا بودن وسیله نقلیه را از تخلفات موتورسواران دانست و اعلام کرد: ماموران راهنمایی و رانندگی موظفند با این تخلفات برخورد و اعمال قانون کنند.

   برخورد با موتورسواران متخلف همچون دیگر رانندگان
رئیس پلیس راهور استان یزد با تاکید بر نقش پررنگ موتورسواران در بیشتر تصادفات شهری گفت: در اکثر تصادفاتی که رخ می‌دهد، موتورسواران یک سوی قضیه هستند که در بیشتر آنها مقصر شناخته می‌شوند. بر این اساس عمده دلیل بروز این تصادفات، بی توجهی به قانون است. سرهنگ «منصور جمشیدی» بر رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی تاکید و تصریح کرد: این‌که بسیاری از شهروندان تصور می‌کنند که قانون با موتورسواران کاری ندارد و اعمال قانون برای این دسته از افراد صورت نمی‌گیرد، اشتباه است و پلیس در برخورد با موتورسواران قانون گریز جدی و مصمم عمل می‌کند. وی با اشاره به این‌که رعایت نکات ایمنی و قوانین راهنمایی و رانندگی می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش تصادفات داشته باشد گفت: قوانین تدوین شده راهنمایی و رانندگی صرفا مختص خودروها نیست و موتورسواران را نیز شامل می‌شود. در حالی که در صورت تخطی با آنها نیز همچون رانندگان خودرو برخورد خواهد شد. جمشیدی ابراز امیدواری کرد: با رعایت بیشتر قوانین و مقررات از سوی موتورسواران، شاهد کاهش تصادفات و نیز کم رنگ شدن نقش موتور سیکلت در حوادث راهنمایی و رانندگی باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار