رئیس اداره محیط زیست میناب، گفت: هر ساله با شروع فصل سرما و افزایش برودت در عرض های جغرافیایی بالا، تالاب بین المللی رودشور، شیرین میناب و سواحل استان هرمزگان پذیرای حضور این پرندگان زیباست.
کد خبر: ۳۳۱۴۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰ 19 November 2016
 به گزارش تابناک هرمزگان، استان هرمزگان با داشتن بیش از 2 هزار کیلومتر نوار ساحلی و تالاب های بین المللی برای حضور فلامینگوها و تغذیه آنها بسیار مطلوب است.

مهاجرت فلامینگوها اغلب در شب صورت می گیرد و آنها ترجیح می دهند که پروازشان در آسمانی بدون ابر و با بادهای دنباله دار موافق(در جهت پرواز) رخ دهد.

این پرندگان زیبا می توانند تقریباً 600 کیلومتر(معادل 373 مایل) در یک شب با سرعت 50 تا 60 کیلومتر در ساعت حرکت کنند و اگر در روز مهاجرت کنند در ارتفاعات بالا پرواز می کنند تا خود را از خطر شکار شدن توسط پرندگان شکاری برهانند.

 رئیس اداره محیط زیست میناب در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز کوچ فلامینگوها به تالاب بین المللی رود شور، شیرین میناب، گفت: سال گذشته در سرشماری نیمه زمستانه پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر، بیشترین جمعیت فلامینگوها با 424 قطعه در پایگاه سرشماری خور تیاب میناب(بخشی از تالاب بین المللی شور ، شیرین میناب) دیده شد.

سهراب پشتاره با اشاره به اینکه سال گذشته  ۱۰۳ هزار پرنده مهاجر شامل ۸۹ گونه به این منطقه مهاجرت کردند، عنوان کرد: پیش بینی می شود امسال بیش از ۱۰۰ هزار پرنده از 95 گونه پرنده آبزی و کنار آبزی و پرندگان شکاری به این استان مهاجرت می کنند.

 این مقام مسئول اظهار کرد: مرداب های ساحلی کم عمق ، سواحل گِلی ، مانداب های حاصل از طغیان دریاچه ها و باتلاق ها، مهم ترین زیستگاه فلامینگوها می باشد.

 وی افزود: همه ساله فلامینگوها با پشت سر گذاشتن سرزمین های سرد شمالی و مناطق گرم آفریقایی به تالاب های بین امللی میناب و سواحل هرمزگان مهاجرت می کنند.

 رئیس اداره محیط زیست میناب، تصریح کرد: بطور کلی فلامینگوها پرندگان مهاجری نیستند، اما در نتیجه تغییرات آب و هوایی و تغییر سطح آب در مناطق تغذیه خود، محل کلونی های فلامینگو همیشگی و ثابت نیست.

 پشتاره خاطرنشان کرد: بیشتر فلامینگوهای مهاجر برای جوجه آوری به کلونی بومی خود، یعنی جایی که در آنجا بدنیا آمده اند باز می گردند.

 به گزارش ایسنا، استان هرمزگان با 2هزار و 200 کیلومتر ساحل، 14 جزیره و چهار تالاب بین المللی یکی از مهم ترین زیستگاه های پرندگان مهاجر در فصل زمستان است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار