رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس گفت: صادرکنندگان در حال حاضر به انگیزه و دلگرمی نیاز دارند نه وعده‌هایی که تحقق آن‌ها در هاله‌ای از ابهام باقی‌مانده و می‌ماند.
کد خبر: ۳۲۶۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹ 10 November 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، محمدامین صباغی زاده در جمع فعالان اقتصادی اظهار کرد: تولید محور اصلی پیشرفت و توسعه است و افزایش تولید، باعث افزایش اشتغال و درآمد ملی و افزایش صادرات و واردات می‌شود ازاین‌رو با توجه به اهمیت زیاد صادرات ، دولت باید بستری مناسب را برای هرچه بهتر اجراشدن این مهم فراهم کند.
 
وی افزود: از عواملی که می‌تواند باعث افزایش صادرات شود می‌توان به معافیت‌های مالیاتی، اعطای تسهیلات، رفع مشکلات مربوط به گمرک و سیاست‌های حمایتی دولت از صادرکنندگان و سرمایه‌گذاران اشاره کرد.
 
صباغی زاده ادامه داد: همچنین با ارتقای بسته‌بندی محصولات و معرفی یک برند مخصوص در بازار و افزایش کیفیت کالاها نسبت به  کالای مشابه خارجی می‌توانیم جهش صادراتی را داشته باشیم و از طرفی وجود قوانین محدودکننده برای واردات پیامدهای منفی را برای اقتصاد در پی دارد که می‌توان به شکل‌گیری اقتصاد زیرزمینی و قاچاق کالا که تبعات آن ضربات سنگینی را به بدنه تولید داخلی وارد می‌کند، اشاره کرد.
 
وی تأکید کرد: به بیان ساده هر كشوري كه بخواهد روي پاي خود بايستد بايد توليدات داخلي خود را در عرصه بین‌الملل به رقابت بگذارد تا به هدف اصلي خود برسد و این‌همه جز با صادرات پایدار میسر نمی‌شود گرچه صادرات  و توسعه اقتصادی مبتنی بر صادرات در هر کشور به مجموعه رویکردها، قوانین و برنامه‌ریزی توسعه صادرات یک کشور وابسته است اما چگونگی اجرای این قوانین در صادرات به‌مراتب نقش مهم‌تری دارد.
 
صباغی زاده در بخش دیگری از سخنان خود افزود: رشد و توسعه پایدار صادرات غیرنفتی زمانی معنا و مفهوم واقعی پیدا می‌کند که بدانیم در چه صنایعی و روی چه محصولاتی سرمایه‌گذاری کنیم که در سطح جهانی بازار پذیر، مشتری‌پسند و رقابتی باشند.
 
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس تأکید کرد: در تمامی کشورهای دنیا مرکز به‌عنوان مرکز اعتبارات صادراتی وجود دارد که برای افراد صادرکننده اعتبارات صادراتی تأمین می‌کند تا صادرکنندگان بتوانند کالاهایی را با پرداخت تضامین لازم به کشور خریدار به‌صورت مدت‌دار بفروشند درحالی‌که در کشور ایران چنین مرکزی وجود ندارد و تنها صندوق توسعه صادرات موجود است که آن‌هم فرآیندش به‌قدری پیچیده و محدوده‌اش آن‌قدر اندک است که عملاً نمی‌توان از آن توقع یاری داشت.
 
صباغی زاده بیان کرد: یکی از مهم‌ترین تدابیر دولت به‌منظور حمایت از صادرات در سال‌های گذشته به‌کارگیری تشویق‌های صادراتی بود. وعده‌ای که به‌ظاهر از آن صحبت و گویا در عمل به دست فراموشی سپرده‌شده است.
 
وی اضافه کرد: در نظر گرفتن تشویق‌ها و امتیازات برای بهبود صادرات امری لازم و ضروری است اما به‌تنهایی کافی نیست این حوزه بیش‌ازپیش از اینکه نیازمند مشوق باشد نیازمند اعتبارات بانکی است.
 
این مقام مسئول افزود: دولت باید یارانه‌ها را همان زمانی که افراد به انجام صادرات مبادرت می‌کنند به آن‌ها پرداخت کند زیرا تأخیر در یارانه و یا عدم پرداخت آن انگیزه صادرات را از صادرکننده می‌گیرد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار