معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از برگزاری کارگاه آموزشی شترداری در استان خبر داد و گفت: در هرمزگان حدود 5هزار خانوار روستایی به کار پرورش شتر مشغول هستند.
کد خبر: ۳۲۶۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶ 10 November 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، در استان هرمزگان 5 هزار نفر به پرورش شتر مشغول هستند که با اجرای طرح جامع شترداری موظف شده‌اند تا برای گله‌های شتر خود ساربان تعیین کرده و از ورود آن‌ها به جاده‌ها جلوگیری کنند و در مقابل دولت نیز برای تأمین علوفه، آب شرب، سم‌پاشی و پلاک گذاری شترها به شترداران یاری رساند.
 
شترهای صادراتی هرمزگان علاوه بر باربری و نفربری به علت داشتن سرعت زیاد به شتر پرنده معروف هستند که به همین علت برای سوارکاری در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس طرفداران زیادی دارد و عرب‌ها از این حیوان در مسابقات سوارکاری استفاده می‌کنند.
 
عدم توسعه زیرساخت‌ها، تغییرات ایجادشده در اکوسیستم طبیعی و چراگاه‌ها در سطح روستاها و همچنین محل پراکنش شترها باعث به وجود آمدن محدودیت‌هایی در توسعه این صنعت شده است.
 
به دلیل شرایط مساعد پرورش شتر، بسیاری از مردم این منطقه به این شغل علاقه نشان می‌دهند، که باید گفت در صورت ساماندهی این عرصه، می‌توان اقتصاد بخش اعظمی از خانوارها را تقویت کرد.
 
 به‌منظور حمایت و سرمایه‌گذاری از بخش صادرات غیرنفتی و باهدف ایجاد اشتغال و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه منطقه و دارا بودن شرایط مستعد پرورش شتر در شرق استان در صورت حمایت‌های لازم در آینده‌ای نزدیک می‌تواند صادرات شتر  به‌عنوان یکی از کالاهای اصلی صادراتی تبدیل شود.
 
در همین زمینه معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از برگزاری کارگاه آموزشی شترداری در استان خبر داد و افزود: در هرمزگان حدود 5هزار خانوار روستایی به کار پرورش شتر مشغول هستند.
 
محمود پور طرق عنوان کرد: این کارگاه آموزشی با حضور 25نفر از پرورش‌دهندگان شتر در استان باهدف بررسی مشکلات آن‌ها و آموزش شترداران برگزار شد.
 
وی با اشاره به اینکه سالیانه بیش از 500تن گوشت شتر در استان تولید می‌شود، اظهار کرد: حمل و تردد شتر به استان‌های دیگر ، آب‌رسانی به واحدهای شترداری ، مسائل تغذیه‌ای و بهداشت شتر، معرفی بازارهای هدف به شترداران و اقتصادی کردن صنعت شترداری از مهم‌ترین محورهای موردبحث این دوره از کارگاه آموزشی بوده است.
 
پور طرق تأکید کرد: شهرستان‌های بندرعباس، میناب، جاسک، سیریک، بندرلنگه، پارسیان، قشم و بندرخمیر از مناطق مهم پرورش شتر در استان هستند.
 
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط آب‌وهوایی این استان ازجمله خشک‌سالی چندین ساله و استمرار آن و همچنین کم‌توقع بودن شتر در تأمین علوفه وتواید شیر، توانایی‌های خوبی در هرمزگان برای ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی پرورش این حیوان وجود دارد که باید با برنامه‌ریزی مناسب صنعت شترداری را از شیوه سنتی به شیوه‌های نوین تبدیل کنیم.
 
اهمیت اقتصادی شتر در سیستم کشاورزی متراکم امروزی شاید ازلحاظ تولید قابل‌توجه نباشد ولی قدرت تولید و زیست شتر در شرایط بسیار سخت و تولید محصولات دامی ارگانیک ازجمله عوامل پرورش و نگهداری این دام را کاملاً توجیه می‌سازد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار