کمبود امکانات بهداشتی و درمانی دربسیاری از روستاهای کشور معضلی جدی است که در مواردی به مرگ نیز منجر می شود، اخیرا زنان باردار روستایی از نبود تجهیزات درمانی بیشترین آسیب را می بینند.
کد خبر: ۳۲۵۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳ 08 November 2016
خبرگزاری تابناک هرمزگان، علوم پزشکی در اجتماع امروزی کشور ما آنقدر وسیع ودر حال پیشرفت است  که برای درمان بیماران از مراحل گوناگون طبابت استفاده می شود تا بتوان جان بیماران را در کمترین زمان ممکن نجات داد.
 
امروز بیمارستانهای سراسر کشور ،که از مجرب ترین تیم های پزشکی بهره مند هستند  برای طبابت ودرمان خالصانه بیماران بیش از پیش در تلاش هستند ومی کوشند تا با ارائه بهترین خدمات پزشکی ودرمانی خود بیماران  را به بهترین شکل مداوا کنند.
 
اما در این میان در گوشه وکنار کشور شاهد برخی اتفاقات ناگوار هستیم که با پیشرفت علم پزشکی همخوانی ندارد و گاهی به دلیل بی توجهی مردم به سلامتی خود و گاهی به دلیل قصور تیم پزشکی و کمبود امکانات و نیروی انسانی بوده ، هرچند که علائم غیر طبیعی بیماران در بروز این حوادث  نیز بی تاثیر نیست.
 
استان هرمزگان خصوصا شرق هرمزگان به محوریت شهرستان میناب با توجه به پیگیری های مداوم مسئولان و نگاه مثبت دولت در بخش بهداشت و درمان خبر سازترین شهرستان پیرامون مرگ زنان باردار جوان شده است که همچنان با تداوم تراژدی مرگ مادران باردار همراه است.
 
اما در این زمینه باید به این موضوع هم به صراحت پرداخت که بیشترین خطراتی را که حین زایمان برای مادران باردار اتفاق می افتد از وقوع سهل انگاریهایی است که از ناحیه خود افراد به وجود آمده است.
 
مرگ مادر بشاگردی در نتیجه عدم توجه به رعایت اصول بهداشتی
 
خاتون میردادی بانوی ۳۵ ساله بشاگردی که برای زایمان به بیمارستان بقیه الله اعظم این شهرستان مراجعه کرده بود، با نوزاد خفه شده در شکم مواجه شد و سپس به علت خونریزی حاصل از عدم توجه به اصول بهداشتی و تاخیر چند روزه از زمان زایمان، به شهرستان میناب اعزام و در بین راه فوت کرد.
 
با فوت این زن باردار تراژدی مرگ زنان باردار همچنان در شرق هرمزگان ادامه دارد و مسئولان امر می بایست برای کمتر کردن این گونه حوادث با جدیت اقدام کنند.
 
محمد میردادی از بستگان درجه یک این بانوی متوفی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: این مادر باردار در زمان بارداری خود و یا هنگام مراجعه به بیمارستان برای زایمان، هیچ علائم غیر طبیعی نداشته و چون در دورترین و محروم ترین روستای بخش گافر بشاگرد زندگی می کرد امکان دسترسی به موقع به پزشک نداشته است.
 
میردادی گفت: این زن تاکنون هشت زایمان داشته و هیچ بیماری نداشت.
 
وی با اشاره به اینکه  روستای ذهاب در بخش گافر و پارامون بشاگرد به دلیل دوردست قرار گرفتن از نظر زیرساختهای  لازم در بدترین شرایط قرار دارد، گفت:  مردم این منطقه برای درمان بیماری و زایمان در مراکز درمانی با مشکل مواجه هستند و همه مسئولان هم این موضوع را می دانند و اقدامی نمی کنند.
 
میردادی گفت: بیمارستان شهرستان بشاگرد فقط در اسم بیمارستان است اما در عمل فاقد پزشک متخصص و تجهیزات مناسب بوده و خدمات انجام شده در سطح مناسب تاثیرگذار نیست و بیشتر مردم این شهرستان برای انجام خدمات درمانی و بهداشتی خود به شهرستان میناب مراجعه می کنند.
 
دکتر عبدالله غریب زاده معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص بیان داشت: مرگ زنان باردار در همه جای کشور اتفاق می افتد و خواهد افتاد  و هر مرگ مادری بی علت در سلامت بیمار و یا زن باردار نیست.
 
غریب زاده گفت: در مناطق محروم ودر روستاهای شرق هرمزگان که مردم آن از لحاظ توسعه فرهنگی هم در مضیغه هستند کمتر به اصول و رعایت موارد بهداشتی و درمانی خود توجه میکنند ومرگ ومیر در این مناطق بیشتر است.
 
غریب زاده با اشاره به مرگ این زن بشاگردی اظهار داشت: این زن باردار در سن ۳۵ سالگی تا کنون ۸ زایمان داشته که می توانست در گذشته هم برای وی خطرساز باشد.
 
وی گفت: این زن باردار اصول بهداشتی خود را به درستی انجام نداده و هنگام مراجعه به بیمارستان سه روز از زمان زایمان مادر باردار گذشته و جنین در شکم وی خفه شده بود.
 
«DIC » تشخیص و علت مرگ زن باردار بشاگردی
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه خفه شدن نوزاد در شکم مادر گاهی سبب اختلال و خونریزی در مادران باردار می شود گفت: اختلال و خونریزی شدید در هنگام زایمان مادر باردار بشاگردی که از خفه شدن جنین در شکم مادر نشات گرفته بود  سبب شد که بلافاصله این بیمار را برای مداوای بهتر به شهرستان میناب اعزام  کنند اما شدت خونریزی و این اختلال که آنرا «DIC » می نامند آنقدر زیاد بود که مرگ مادر را رقم زد.
 
غریب زاده بیان داشت: تیم درمان بیمارستان بقیه الله اعظم بشاگرد با شایستگی خدمات خود را انجام داده و هیچگونه قصور پزشکی مشاهده نشده است.
 
وی گفت: قصور پزشکی در هیچ یک از مراکز درمانی و بیمارستانهای استان قابل توجیه نیست و در صورت مشاهده هرگونه اهمال کاری که جان مردم را به خطر بیندازد با عاملین آن بشدت و طبق قانون برخورد خواهد شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار