عده‌ای گفتند رهبر فرزانه انقلاب در مورد محیط زیست، برنامه‌ای پیش‌بینی نکرده‌اند، اما ایشان می‌خواستند که سند بالادستی محیط زیست ابلاغ شود و آن‌گاه همه مواد آن در تدوین قوانین و مخصوصا در برنامه ششم مد نظر قرار گیرد.
کد خبر: ۳۲۵۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸ 07 November 2016
عده‌ای گفتند رهبر فرزانه انقلاب در مورد محیط زیست، برنامه‌ای پیش‌بینی نکرده‌اند، اما ایشان می‌خواستند که سند بالادستی محیط زیست ابلاغ شود و آن‌گاه همه مواد آن در تدوین قوانین و مخصوصا در برنامه ششم مد نظر قرار گیرد.
 
به گزارش «تابناک» به نقل از «پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر رضایی»، دکتر محسن رضایی با بیان این مطلب، به تشریح سیاست‌های نظام در حوزۀ محیط زیست پرداخت.
 
بنا بر این گزارش، همایش سیاست‌های کلی محیط زیست، اجرا و نظارت با هدف پیگیری روند تحقق سیاست‌های کلی محیط زیست، در روز یکشنبه 16 آبان 95 در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنرانی پایانی این همایش گفت: باید تشکر کنیم از خانم ابتکار و دوستانشان که در سیاست‌گذاری کمک کرده و بر اجرای این سیاست‌ها همت گماشتند. سیاست‌های کلان محیط زیست مصوب مقام معظم رهبری، تحول بزرگی در این زمینه به‌وجود می‌آورد و ما اکنون در مرحله بعد از تدوین سیاست‌ها هستیم. امروزه یک سال پس از تصویب آن سیاست‌ها باید به تهیه قانون، نقشه، آموزش، تبلیغات و نظارت پرداخت و این همایش نیز برای آن است.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این جلسه سرآغاز اجرایی شدن این سیاست‌ها است و این می‌تواند مدل خوبی برای اجرا باشد. همکارانم در دبیرخانه مجمع و در کمیته مستقل محیط زیست، فاصله معمول بین سطوح اداری کشور را بر طرف کرده‌اند.
 
استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) افزود: به نظر می‌رسد اولین مسئله در اجرای این سیاست‌ها، ادبیات مربوط به محیط زیست است. در دنیا محیط زیست را با توسعه پایدار می‌شناسند. از پنجاه سال پیش ادبیات توسعه پایدار، پایه‌گذاری شده اما در ایران احساس می‌کنیم با بروز این بحران‌های زیست محیطی اخیر، پیش از دیگران باید ادبیات جدیدی بسازیم که با محیط بومی ما سازگار باشد.
   
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: ما به زندگی پایدار و سبز احتیاج داریم. باید از درون خانه‌ها تا همه امور اجتماعی به محیط زیست توجه کنیم. مبنای فلسفی این مفهوم آن است که تمام منابع طبیعی و انسانی، متعلق به خداست و باید این منابع را به صاحبش برگردانیم و رضایت صاحب مال را تامین کنیم. هر تفسیری از محیط زیست نباید مانع از این شود که مالک این نعمت‌ها را خدا بدانیم. تا زمانی که این مبنای فلسفی در زندگی مردم ما شکل نگیرد، نمی‌توانیم از این نیروی عظیم مردم استفاده کنیم. محیط زیست به تنظیم رابطه انسان با طبیعت بستگی دارد و زندگی ما باید به محیط زیست پایدار منتهی شود. برهمین اساس است که حق شکر نعمت را به‌جای خواهیم آورد. در حقیقت شکر واقعی مورد نظر اسلام، به بهره‌برداری درست از منابع مربوط است.
 
دکتر رضایی ادامه داد: در قسمت پژوهشی و تولید ادبیات بومی محیط زیست باید فعال‌تر شویم. مجلس شورای اسلامی هم باید به دنبال تدوین قانون جامع محیط زیست باشد. در این سیاست‌ها، در هفت محور اساسی از جمله مدیریت جامع و هدف‌مند و نظام‌مند منابع، پایش مستمر، جرم‌انگاری تعدی به محیط زیست و گسترش اقتصاد سبز، سیاست تنظیم شده است. در رابطه با مسائل بین بخشی نیز به قانون نیاز داریم. سند تدوین شده به مسائل درونی و بین‌ بخشی توجه داشته است و قانون جامع محیط زیست می‌تواند در برنامه ششم توسعه اعمال گردد. در هنگام ابلاغ سیاست‌های برنامه ششم توسعه، عده‌ای گفتند رهبر فرزانه انقلاب در مورد محیط زیست، برنامه‌ای پیش‌بینی نکرده‌اند، اما ایشان می‌خواستند که سند بالادستی محیط زیست ابلاغ شود و آن‌گاه همه مواد آن در تدوین قوانین و مخصوصا در برنامه ششم مد نظر قرار گیرد.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جرم‌انگاری تخریب محیط زیست، نیاز به ضابط و پلیس محیط زیست دارد. ما به پلیس تخصصی آموزش دیده نیاز داریم که با آینده‌نگری، ضابط قوه قضاییه بشود.
 
هم‌چنین وی افزود: ما به رصد تهدیدات زیستی احتیاج داریم و در مورد پدیده‌های نوظهور و جدید باید با نوعی آینده‌نگری پیش برویم. در تهدیدات محیط زیستی با تهدیدات درونی در طبیعت روبرو هستیم. هم‌چنین بایو تروریسم و عواملی که علیه انسان به‌کار برده می‎شود، طبیعت را تهدید می‌کند. گاهی که با نگاه سوابق دفاعی و امنیتی به مسائل و مشکلات محیط زیست نگاه می‌کنم، به آتش زدن پی در پی جنگل‌های ایران شک می‌کنم. درست است که گرما و خشک‌سالی زیاد شده اما با نگاه امنیتی می‌شود به موضوعات دیگری پی برد. بیماری درختان در باغ‌های هرمزگان هم نیاز به رصد تهدیدات محیط زیستی به‌صورت تخصصی و امنیتی دارد.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما امیدوار هستیم که بعد از این همایش مسئله را رها نکنند و در نظارت بر اجرای این سیاست‌ها، تا ده سال آینده پیش برویم و از وجود متخصصین این امر استفاده کنیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار