دبیر هیأت مدیره نظام مهندسی ساختمان هرمزگان گفت: مسؤولان گزارش مهندسان ناظر را جدی بگیرند تا شاهد بروز حوادثی نظیر برج تهران در خیابان دانشگاه بندرعباس نباشیم.
کد خبر: ۳۲۴۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱ 06 November 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، به دنبال وقوع حادثه آتش سوزی روز سه شنبه هفته گذشته در  مجتمع مسکونی با عنوان برج تهران در یکی از کوچه‌های مجاور خیابان دانشگاه که باعث بی‌خانمان شدن عده‌ زیادی از ساکنان این مجتمع مسکونی شد در گفت‌وگویی با مسعود مصفا دبیر هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان به علل و عوامل این حادثه و دلایل بروز چنین رخدادهایی در شهر بندرعباس پرداختیم.
 
وی در همین زمینه اظهار کرد: ساختمان مذکور دارای پروانه ساخت از شهرداری به سال 90 بوده و عملیات اجرایی آن طبق گزارش مهندسان ناظر در نیمه اول سال 94 آغاز شده است.
 
مصفا افزود: بر اساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و همچنین آیین‌نامه‌های اجرایی منبعث از آن، یکی از وظایف مهندسان ناظر این است که بر عملیات اجرایی ساختمان از لحاظ انطباق ساختمان با مشخصات مندرج در پروانه و نقشه‌ها و محاسبات فنی ضمیمه آن نظارت کرده و در پایان کار مطابقت عملیات اجرایی ساختمان با مدرک فوق گواهی نماید.
 
دبیر هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان ادامه داد: مهندسان ناظر قدرت توقف عملیات ساختمانی را نداشته و صرفا باید از قلم و نگارش خود، وقوع حادثه یا نقص در اجرای مقررات ملی ساختمان را گزارش دهند از این رو اهمیت دادن به گزارشات مهندسان ناظر بسیار ضروری بوده و مسؤولان مربوطه در دستگاه‌های متولی امر ساخت و ساز بایستی اهتمام ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.
 
مصفا بیان کرد: هر چند اقدام شهرداری بندرعباس در جهت عدم صدور پایان‌ کار برای ساختمان اشاره شده قابل تحسین است اما باید با اتخاذ راهکارهای مناسب و همکاری دستگاه‌های اجرایی تاثیرگذار، از ادامه عملیات ساختمانی به محض وقوع تخلف و دریافت گزارش مهندسان ناظر جلوگیری شود تا از مشکلات آتی که برای بهره‌برداران این گونه ساختمان‌ها رخ خواهد داد، جلوگیری و یا کاسته شود.
 
وی همچنین تصریح کرد: در این خصوص ناظر تاسیساتی این ساختمان در حدود یک سال پیش از وقوع حادثه، موارد نقص در اجرای تاسیسات ساختمان و عدم انطباق فیوزها در تابلوی برق فضای عمومی ساختمان را به شهرداری گزارش کرده بود و نسخه‌ای  از آن به نظام مهندسی ارسال شده است.  
 
عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان با بیان این که در این فقره بر خود لازم دانسته از مهندسان ناظر تاسیساتی ساختمان مذکور بخاطر دقت در نظارت و ارائه گزارش به موقع قدردانی کنم، افزود: از کلیه مهندسان ناظر تقاضامندم با تکیه بر دانش فنی خود و در جهت دفاع از حقوق بهره‌برداران به مانند قبل در ارائه گزارش بموقع به مراجع صدور پروانه ساخت، کوشا باشند.
 
مصفا در پایان گفت: یکی از دلایل مهم رخداد این‌گونه حوادث، عدم اجرای ساختمان توسط اشخاص صاحب صلاحیت است و اگر در اجرای ساختمان از افراد متخصص و صاحب صلاحیت که توسط وزارت راه و شهرسازی تشخیص صلاحیت می‌شوند استفاده شود، قطعا ما در آینده چنین حوادثی را کمتر شاهد خواهیم بود چرا که خود آن فرد واقف به ضوابط و مقررات ملی ساختمان بوده و پاسخگوی مسؤولیت خود نیز خواهد بود.
 
به گزارش فارس، آتش‌سوزی چهار آبان‌ماه در برج تهران در خیابان دانشگاه بندرعباس موجب سوختن دو دستگاه خودرو و آسیب جدی به چند واحد این ساختمان شد که چندین خانوار را بی‌خانمان کرد و آتش زندگی آنان را فراگرفت. بناست تا گزارش سازمان آتش‌نشانی بزودی درباره علت این آتش‌سوزی اعلام عمومی شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار