دبیر شورای عالی امنیت ملی:
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت:ارزیابی دقیق فضای پیرامونی ایران در سطح منطقه و جهان نشان می‌دهد که امروز با مجموعه‌ای از تهدیدات دریاپایه در حوزه‌های نظامی و اقتصادی مواجه هستیم و کشورهای مختلف جهان به دنبال رشد توانمندی‌های خود در این عرصه هستند.
کد خبر: ۳۱۳۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹ 18 October 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، دریابان علی شمخانی صبح امروز در مراسم گشایش هجدهمین نمایشگاه و همایش صنایع دریایی ایران در جزیره کیش اظهار کرد: موقعیت منطقه‌ای ایران در خلیج فارس و وجود سواحل گسترده در شمال و جنوب کشورمان، توجه به این حوزه را برای ما دوچندان ساخته است که غفلت ما از این حوزه موجب از دست رفتن فرصت‌های بزرگ اقتصادی و سیاسی می‌شود.
 
وی با بیان اینکه توجه به دریا در مسیر رشد اقتصادی و تعالی کشور در ابعاد مختلف ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و عزم ملی ما را می‌طلبد، خاطرنشان کرد: اقتصاد دریامحور و توسعه مبتنی بر دریا نه تنها موجب تقویت امنیت ملی شده بلکه در ایجاد امنیت غذایی و رشد اشتغال و توسعه اقتصادی کشور نیز نقش مستقیم ایفا می‌کند.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: ارزیابی دقیق فضای پیرامونی ایران در سطح منطقه و جهان نشان می‌دهد که امروز با مجموعه‌ای از تهدیدات دریاپایه در حوزه‌های نظامی و اقتصادی مواجه هستیم و کشورهای مختلف جهان به دنبال رشد توانمندی‌های خود در این عرصه هستند و ما نیز باید برای تأمین اقتدار و بالا بردن توان خودمان در این بخش به طور جدی برنامه‌ریزی و بر وسعت برنامه‌هایمان در این حوزه بیفزاییم.
 
شمخانی اضافه کرد: مواجهه هوشمند با اقدامات کشورهای مختلف در زمینه دریا و تقویت همکاری میان سازمان‌های دریامحور در کشورمان یک نیاز اساسی برای این حوزه است.
 
وی با تأکید بر بومی‌سازی توانمندی‌های مختلف در کشورمان در حوزه نظامی و توفیقات به دست آمده برای کشورمان، از تجربه بسیار خوب موجود در میان نیروهای نظامی، عنوان کرد: باید از این قابلیت و الگوهای موفق در دیگر حوزه‌ها نیز به خوبی بهره برد.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی از دستگاه‌های مختلف مرتبط با حوزه دریا خواست تا از تجربیات نیروهای مسلح در بهره‌مندی از ظرفیت‌های دریایی استفاده کرده و باور خود را در استفاده از دریا تقویت کنند تا بتوانیم تأکیدات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی را در زمینه دریا به خوبی محقق کنیم.
 
شمخانی به ظرفیت‌های به وجود آمده در شرایط پسابرجام به منظور تقویت توان کشورمان در بهره‌برداری از دریا اشاره و افزود: منابع دریا این فرصت را به اقتصاد ملی می‌دهد تا با وجود محدودیت منابع در راستای تولید محصولات استراتژیک از دریا اقدام و اشتغال را تقویت و ثروت را در جامعه برای مردم افزایش دهیم.
 
وی گفت: سواحل، ثروت‌های بالقوه‌ای برای توسعه و پیشرفت ملی هستند که باید برای استفاده از آنها بیشتر تلاش کنیم.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از اظهارات خود به وضعیت اقتصادی برخی از مردم ساکن در سواحل کشورمان اشاره و تصریح کرد: جای تأسف دارد که در برخی مناطق ساحلی ما وضع معیشتی مردم دچار مشکل است و این نشان می‌دهد که ما در زمینه بهره‌مندی دریا به خوبی و به درستی برنامه‌ریزی و عمل نکرده‌ایم.
 
شمخانی بیان کرد: دستاوردهای توسعه دریامحور متوجه مردم ساکن در مناطق ساحلی است و اگر ما به خوبی در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم، تأثیر آن را در اقتصاد کشور نیز خواهیم دید.
 
وی در پایان از نقش ویژه نیروهای مسلح در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان به عنوان یک ظرفیت ارزنده امنیتی نام برد و گفت: امنیت فعلی خلیج فارس به واسطه نقش‌آفرینی هوشمندانه نیروهای دریایی ایران در آن است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار