معاون اول رئیس جمهور گفت: باید ساز و کارهای تأمین مالی ساخت کشتی را در کشور به درستی مشخص کنیم تا امکان ساخت و تحویل کشتی در زمان کوتاه‌تری فراهم آید.
کد خبر: ۳۱۳۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱ 18 October 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دقایقی پیش به منظور بهره‌برداری از چند پروژه بزرگ صنعتی وارد فرودگاه بین‌المللی بندرعباس شد.
 
وی قرار است در این سفر یک روزه به هرمزگان، فاز اول مجتمع فولاد کاوه جنوب کیش را به ظرفیت تولید سالانه 1.2 میلیون تن مورد بهره‌برداری قرار دهد. این پروژه در منطقه ویژه اقتصادی صنعتی و معدنی خلیج فارس در مجاورت شهر بندرعباس ساخته شده است.
 
جهانگیری همچنین مجتمع آب‌شیرین‌کن 15 هزار مترمکعبی فولاد جنوب کیش را نیز رسما افتتاح خواهد کرد.
 
بخش دوم سفر معاون اول رئیس جمهور به استان هرمزگان، حضور در مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران در 36 کیلومتری غرب شهر بندرعباس و حضور در مراسم تحویل دو پروژه بزرگ دریایی است که با توان نیروهای متخصص داخلی در این مجتمع ساخته شده‌اند.
 
سکوی تکمیل شده فاز 17 پارس جنوبی و کشتی اقیانوس‌پیمای 2200 کانتینری ایران کاشان دو پروژه مهمی هستند که معاون اول رئیس جمهور در مراسم تحویل آنها به سفارش دهندگان آن یعنی وزارت نفت و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حضور می‌یابد.
 
بخش پایانی سفر جهانگیری به هرمزگان نیز حضور در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان هرمزگان و ارائه و بررسی گزارشات هر کدام از دستگاه‌ها در این حوزه خواهد بود.
 
 
فاز نخست فولادسازی مجتمع فولاد کاوه جنوب کیش افتتاح شد
 
فاز نخست فولادسازی مجتمع فولاد کاوه جنوب کیش با حضور معاون اول رییس در منطقه ویژه خلیج فارس بندرعباس جمهور افتتاح شد.
 
در فاز نخست پروژه فولادسازی مجتمع فولاد کاوه جنوب کیش، سالیانه یک میلیون و 200 تن فولاد تولید می شود.
 
در این مراسم همچنین آب شیرینکن ۱۵ هزار مترمکعب در روز با اعتبار ۵۵۰ میلیارد ریال به دست اسحاق جهانگیری به بهره برداری رسید.
  
در این سفر یک روزه چندین پروژه صنعتی دیگر نیز مورد بهره برداری قرار می گیرد.
 
بازدید از پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس و تحویل دهی شناور اقیانوس پیمای کانتینربر ایران کاشان با اعتبار هزینه شده ۳۵ میلیون یورو و سکوی تکمیل شده فاز ۱۷ پارس جنوبی با اعتبار ۱۴۳ میلیون دلار در مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران از دیگر برنامه معاون اول رئیس جمهور در سفر به بندرعباس است.
 
 
 واحد تقطیر فاز اول پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس افتتاح شد
 
با حضور معاون اول رئیس جمهور، واحد تقطیر فاز اول پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس به بهره‌برداری رسید.
 
واحد تقطیر پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس صبح امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور در بندرعباس مورد بهره‌برداری رسمی قرار گرفت.
 
جهانگیری همچنین به همراه مدیران این پالایشگاه و مسؤولان وزارت نفت از بخش‌های مختلف این پالایشگاه که در میان سه پالایشگاه بزرگ ایران قرار دارد، بازدید کرد.
 
پالایشگاه ستاره خلیج فارس به‌عنوان تنها پالایشگاه میعانات گازی کشور بیش از 10 سال است که در مرحله ساخت قرار دارد که بنا بود بر اساس وعده وزیر نفت تا پایان شهریور امسال به طور کامل مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
 
از پایان شهریورماه تزریق خوراک به واحد 01 این پالایشگاه آغاز شده و امروز رسما واحد تقطیر این پالایشگاه افتتاح شد.
 
واحد تقطیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس که آماده بهره برداری شده، ظرفیت پالایش روزانه 120 هزار بشکه میعانات گازی، تولید روزانه نفتا با ظرفیت 12 میلیون لیتر، تولید اولیه روزانه چهار میلیون و 500 هزار لیتر گازوئیل، تولید اولیه 3 میلیون و 500 هزار لیتر نفت سفید و تولید اولیه روزانه 300 هزار تن گاز مایع (LPG) را دارد.
 
با بهره‌برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه 35 میلیون لیتر بنزین (عدد اکتان 95) و 14 میلیون لیتر گازوییل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود. تولید روزانه 4 میلیون لیتر گاز مایع، 3 میلیون لیتر سوخت جت و 130 تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند. ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود 11 میلیون بشکه می‌باشد.
 
سهام شرکت نفت ستاره خلیج فارس متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی صنعت نفت است.
 
این پالایشگاه در 22 کیلومتری شمال غرب شهر بندرعباس واقع شده است.
 
 
بندرعباس قلب تپنده توسعه كشور است/در زمینه توسعه فولاد،دین خود به مردم هرمزگان را ادا کرده‌ایم

معاون اول رئیس‌جمهور، بندرعباس را قلب تپنده توسعه كشور است و يكي از قطب‌های مهم صنعت فولاد كشور دانست.
 
اسحاق جهانگيري دقایقی پیش در مراسم افتتاح فاز اول واحد فولاد شركت فولاد كاوه جنوب كيش، افزود: اقتصاد ايران در حال طي كردن مسير توسعه است و با به‌کارگیری مجموعه ظرفیت‌هایی كه در ايران وجود دارد می‌توان گفت كه آينده اقتصاد كشور بسيار روشن و امیدوارکننده است.
 
معاون اول رئیس‌جمهور يكي از ظرفیت‌های بزرگ كشور را نيروي انساني تحصیل‌کرده، زبده و آموزش‌دیده دانست و افزود: اين نيروها دوره سخت جنگ و تحریم‌ها را پشت سر گذاشته‌اند و امروز هرکدام به مديراني كارآفرين تبدیل‌شده‌اند كه می‌توانند امور توسعه را مديريت كنند.
 
وي افزود: در كنار اين مديران باتجربه، جوانان تحصیل‌کرده نيز ظرفيت مهمي براي كشور هستند كه با اتکا بر اين سرمایه‌ها می‌توان كارهاي مهمي انجام داد.
 
جهانگيري از وجود 5800 كيلومتر ساحل به‌عنوان ظرفيت مهم ديگر ايران براي توسعه نام برد و اظهار داشت: اين سواحل نعمت بسيار مهمي است كه خداوند در اختيار ما قرار داده و بايد به‌عنوان يك فرصت استثنايي به آن نگاه كنيم و وجب‌به‌وجب اين سواحل بايد تبديل به قطب‌های توسعه‌ای شوند.
 
معاون اول رئیس‌جمهور همچنين ايران را يكي از قطب‌های بزرگ معادن سنگ‌آهن برشمرد و گفت: با اتکا به ذخاير اكتشاف شده سنگ‌آهن می‌توان براي توليد چندين ميليون تن فولاد برنامه‌ریزی كرد.
 
وي برخورداري از گاز، سنگ‌آهن و نيروي انساني تحصیل‌کرده را از ضرورت‌های توليد فولاد دانست و گفت: اين سه ظرفيت در ايران وجود دارد و تقريباً می‌توان گفت كه ايران تنها كشوري است كه از همه ملزومات توليد فولاد به‌صورت يكجا برخوردار است.
 
جهانگیری با اشاره به اینکه امروزه دولت و مرکزنشیان دین خود به مردم هرمزگان در خصوص توسعه فولاد را ادا کرده‌اند، خاطرنشان کرد: به دلیل جابه‌جایی ساخت فولاد مبارکه از بندرعباس به اصفهان همواره مردم استان هرمزگان گله‌مند بودند که با نگاه توسعه‌ای مرزنشینان و توجه ویژه به هرمزگان خوشبختانه امروزه شاهد آن هستیم هرمزگان قطب مهمی در تولید فولاد کشور است.
 
این مقام مسئول بابیان اينكه استان هرمزگان يكي از مراكز اصلي توسعه كشور است، گفت: امروز بندرعباس قلب تپنده توسعه كشور است و يكي از قطب‌های مهم صنعت فولاد كشور در بندرعباس قرار دارد.
 
جهانگيري در ادامه با اشاره به ابلاغ سیاست‌های كلي اقتصاد مقاومتي از سوي مقام معظم رهبري، مهم‌ترین پيام اين سیاست‌ها را استفاده از ظرفیت‌های داخلي كشور ارزيابي كرد و گفت: ظرفیت‌های داخلي كشور بايد به‌دوراز حب و بغض‌های سياسي و شخصي در جهت توسعه كشور استفاده شود چراکه ما از سوي ملت انتخاب‌شده‌ایم كه مشكلات را حل كنيم و به توسعه كشور سرعت بخشيم.
 
معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان كرد: خوشبختانه با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتي همه مسئولين و مردم احساس كردند كه بايد به آن بپيوندند و يك عزم ملي براي اجراي اين سیاست‌ها در جهت توسعه كشور به وجود آمده است.
 
وي يكي ديگر از برنامه‌ها و ضرورت‌های مهم كشور را توسعه صادرات غيرنفتي عنوان و خاطرنشان كرد: يكي از اولویت‌های جدي دولت در سال 95 اين است كه ميزان صادرات غيرنفتي از واردات بيشتر شود و كشور به نقطه‌ای برسد كه بتواند بدون اتکا به درآمدهاي حاصل از فروش نفت خام نيازهاي خود را تأمین كند.
 
جهانگيري افزود: بر اساس آمارها در شش‌ماهه نخست سال جاري تراز تجاري كشور مثبت بوده و ميزان صادرات از واردات پيشي گرفته است.
 
معاون اول رئیس‌جمهور اضافه كرد: همه بخش‌ها بايد تلاش كنند تا موانع پيش روي توسعه صادرات برداشته شود و كوتاهي در اين زمينه از هیچ‌کس پذيرفته نيست.
 
سکوی ۱۷ پارس جنوبی در بندرعباس بارگیری شد
 
سکوی ۱۷ پارس جنوبی با حضور معاون اول رئیس جمهور در بندرعباس بارگیری شد.
 
سکوی ۱۷بی پارس جنوبی که حاصل تلاش متخصصان داخلی در شرکت ایزوایکو (شرکت کشتی سازی و صنایع فراساحل در بندرعباس) است پیش ازظهر سه شنبه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در بندرعباس بارگیری شد.
 
​سکوی دو هزار و ۳۰۰ تنی ۱۷بی پارس جنوبی به عنوان چهارمین سکوی این میدان مشترک، ظرفیت استحصال ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز (۱۴,۵ میلیون متر مکعب) را دارد.
 
این سکوها شامل دو سکوی گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی، دو سکوی نفتی هندیجان و سه سکوی نفتی هنگام است. اوایل تیر امسال سکوی گازی فاز ۱۸ پارس جنوبی که در ایزواکو ساخته شده بود در پارس جنوبی با موفقیت نصب شد.
 
نصب این سکو در ۲۰ آبان ماه و راه اندازی آن تا اوایل اسفند امسال انجام خواهد شد. با بهره برداری از سکوی ۱۷B، فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی به طور کامل راه اندازی می شود.
 
مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران با یک هزار و ۱۰۰هکتار مساحت و ۳۸۰هکتار حوضچه آرامش و در حوض خشک با هدف طراحی، ساخت و تعمیر انواع شناورها و همچنین طراحی و ساخت و نصب انواع سازه های فراساحلی در ۳۷ کیلومتری سواحل غرب شهر بندرعباس احداث گردیده که به صورت هلدینگ اداره می شود.
 
 
کشتی اقیانوس پیمای ایران - کاشان به کشتیرانی جمهوری اسلامی تحویل شد
 
با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ظهر سه شنبه کشتی ایران – کاشان دارای ۱۵۸ متر طول، ۳۰ متر عرض و ظرفیت حمل ۲۲۰۰ کانتینر ، وارد ناوگان کشتیرانی شد.
 
کشتی ایران کاشان با ۲۱ گره دریایی سرعت ظرفیت حمل دو هزار و ۲۰۰ کانتینر را دارد. همه مراحل طراحی و ساخت این کشتی به دست متخصصان مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل در شرکت بحر گسترش بندرعباس و مطابق با استانداردهای بین المللی انجام شده است.
 
کشتی ایران کاشان سومین کشتی اقیانوس پیما بعد از کشتی های ایران اراک و ایران شهرکرد است که در مجتمع ایزوایکو ساخته شده است. مجتمع کشتی سازی فراساحل از مجتمع های بزرگ خاورمیانه است که در زمینه ساخت و تعمیر کشتی های اقیانوس پیما و سازه های نفتی فعالیت دارد.
 
هم اکنون گواهینامه بین المللی این کشتی پس از موفقیت در آزمایش ها و تست های دریانوردی صادر شده که با صدور آن، کشتی ایران - کاشان اجازه دریانوردی و حمل بار را کسب کرده است.
 
بیش از این کشتی‌های اقیانوس پیمای ایران - اراک و ایران - شهرکرد در مجتمع کشتی سازی و صنایع فرا ساحل ایران در بندر عباس ساخته شد. تقریبا ۲۵۰ مایل دریایی طی ۵ روز دریانوردی، تست دریانوردی برای این شناور انجام شد که این تست با موفقیت روبرو شد.
 
هم اکنون یکی از فعالیت های مهم شرکت کشتی سازی خلیج فارس علاوه بر ساخت و تعمیر شناورها ، سکوها و سازه های نفتی و گازی، تعمیر اساسی دکل حفاری دریایی (جک آپ) مختلف و پیشرفته فعال در خلیج فارس است.
 
 باید ساز و کارهای تأمین مالی ساخت کشتی در کشور را مشخص کنیم

معاون اول رئیس جمهور گفت: باید ساز و کارهای تأمین مالی ساخت کشتی را در کشور به درستی مشخص کنیم تا امکان ساخت و تحویل کشتی در زمان کوتاه‌تری فراهم آید.
 
اسحاق جهانگیری ظهر امروز در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های ملی صنعت دریایی کشورمان در مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران در غرب شهر بندرعباس اظهار کرد: اقتصاد دریا محور توانایی‌ها و ظرفیت‌های بسیاری برای رشد و رونق دادن به اشتغال و اقتصاد کشور را دارد اما استفاده از آن به همکاری و برنامه‌ریزی میان دستگاه‌های مسؤول نیاز دارد و باید در این زمینه آسیب‌شناسی دقیقی داشته باشیم.
 
وی با بیان این که ایران با سواحل گسترده در خلیج فارس و دریای عمان، قابلیت‌های مختلف و متنوعی در زمینه بهره‌برداری از دریا را داراست، افزود: یقینا در این منطقه حساس که اقتصاد کشورهای مختلف با دریا پیوند یافته، باید ما نیز به یکی از قطب‌های مهم مرتبط با صنایع دریایی تبدیل می‌شدیم اما این مهم هنوز انجام نشده است و باید وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه برنامه‌ریزی هر چه بیشتری داشته باشد.
 
معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: صنعت کشتی‌سازی در ایران همزمان با صنعت خودروسازی کار خود را آغاز کرد اما اکنون صنعت خودروسازی به تولید سالانه حدود 800 هزار تا یک میلیون خودرو در سال رسیده اما صنعت کشتی‌سازی به دلیل وجود برخی موانع به خصوص در زمینه تأمین منابع مالی لازم برای توسعه و حمایت از تولید در آن نتوانسته به طور ویژه‌ای در این حوزه نقش‌آفرینی کند.
 
جهانگیری با تجلیل از نقش و تلاش مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران و کلیه نیروهای متخصص و توانمند این مجموعه، افزود: این اراده مدیریتی باید با حمایت‌های مختلف تداوم یافته و راه‌های حمایت از تولید در این مجتمع به خصوص از طریق مشخص شدن منابع مالی لازم برای اجرای طرح‌های بزرگ و ایجاد امکان اختصاص تسهیلات مطلوب به این حوزه تسهیل شود.
 
وی ادامه داد: شرکت‌های مختلف کشتی‌سازی در دنیا آمادگی دارند تا به مشتریان خود برای ساخت کشتی تسهیلات داده و هزینه ساخت کشتی را نیز به طور اقساط و پس از تحویل آن دریافت کنند و در چنین شرایطی ما نمی‌توانیم بازار خودمان را با سیاست‌های فعلی ادامه دهیم.
 
معاون اول رئیس جمهور گفت: ما نتوانسته‌ایم ساز و کار مالی مناسبی را برای تأمین هزینه مورد نیاز برای تعمیر و ساخت کشتی را در داخل پیش‌بینی کنیم و کشتی ایران کاشان که امروز از سوی ایزوایکو به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحویل شد، سفارش حدود یک دهه قبل بوده است و این در حالی است که توانایی ساخت سریع این کشتی در این مجموعه وجود داشته اما عدم تزریق اعتبارات و ساز و کار مالی نامناسب سبب شده تا ساخت این کشتی طولانی شود.
 
جهانگیری تأکید کرد: باید ساز و کار تأمین مالی ساخت کشتی در کشور مشخص و شفاف شود تا بتوانیم در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی از این صنعت حمایت بیشتری داشته باشیم چرا که اشتغال فراوانی بدنبال داشته و چرخ محرکی برای دهها رشته مختلف فنی و علمی در کشور است.
 
وی تصریح کرد: وقتی شجاعت ساخت هر سازه دریایی در زمان و مکان مشخص در این مجتمع وجود دارد و شرکت‌های مختلف مرتبط با حوزه وزارت نفت حاضرند سفارشات ساخت تأسیسات دریایی خود را به این مجموعه بدهند پس باید ساز و کارهای تأمین مالی پروژه‌های حوزه کشتی‌سازی را نیز مشخص و تسهیل کنیم تا وجه دیگر فعالیت این بخش در کشور نیز روان‌سازی و تسهیل شود.
 
معاون اول رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: دریا فرصت بزرگ و عظیمی را پیش روی ما قرار داده است و باید از فعالیت‌های دریامحور در کشورمان با جدیت حمایت کنیم تا اشتغال و رونق اقتصادی حاصل از آن نصیب همه مردم کشورمان شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار