کد خبر: ۳۰۵۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۴ 02 October 2016
عدم شناخت از قانون و اختیارات شورا از سوی برخی شهروندان و ضعف و خلاهای قانونی و محدودیت اختیارات شوراها موجب شده تا آنها را به جای روزآمدی و کارآمدی درگیر روزمرگی و اتلاف انرژی کند.
 
شوراها به سمت باری به هر جهت شدن و دکوری شدن پیش می روند و چون مأموریت‌های آنان در زمینه نظارت بر مدیریت شهری محدود به فعالیت‌های شهرداری شده و هنوز در اجرای مدیریت جامع شهری گامی اساسی در کشور برداشته نشده است، شاهد فقدان کارآمدی لازم در عملکرد شوراها هستیم.
 
به نظر می‌رسد که برای رفع این چالش باید از بزرگانی با تجربه برای حضور در انتخابات شورا دعوت کرد تا جایگاه این نهاد اجتماعی را جدی بگیرند و ترکیبی از جوانی و تجربه در شورا می تواند در ایجاد جهش و توسعه در شهرها موثر و مفید باشد.
 
متأسفانه مدیران با تجربه نگاهی به شورا ندارند و به نوعی حضور در انتخابات آن را کسر شأن خود می دانند... حال آنکه در شهرهای برخوردار شاهد حضور نمایندگان سابق مجلس، استانداران سابق، معاونین سابق وزرا و ...  در انتخابات شوراها هستیم که سطح شورا را بالا برده و تا حدود زیادی خلا قانونی و محدود بودن اختیارات شوراها را پوشش داده است.
 
مطالبه با مطالعه و آگاهی رابطه ی مستقیمی دارد...
 
هر چه آگاهی جامعه بیشتر باشد سطح مطالبات و نوع آنها ارتقاء می یابد و کیفیت موثر پیدا می کند.
 
اصلی ترین وظیفه ی عضو شورا بالا بردن میزان آگاهی شهروندان نسبت به حقوقشان است و البته ایجاد موج مطالبه‌گری در جامعه امتیازات فراوانی بدنبال دارد.
 
اگر چه این روزها فضای تخریب و تهمت جای نقد و ارایه راهکار علمی را گرفته است اما باید میدان را به روی ارائه ایده‌ها و اندیشه‌های مطالبه‌گرایانه بگشائیم و گمان نبریم که با تخریب دیگران می‌توان راهی برای پیروزی یافت.
 
البته نقد منطقی نیز بخشی اصلی موضوع است. متاسفانه اکثر نقدها جنبه تخریب شخصیتی یافته و بدون آگاهی از اختیارات قانونی شوراها بیان می‌شود.
 
شورای چهارم براساس اولویت بندی و در نظر گرفتن برنامه با تمام توان سعی کرده در مسیر درست حرکت کند هر چند معتقدیم با توجه به بحران اقتصادی حاکم بر جامعه بسیاری از برنامه ها روند حرکتی کندی به خود گرفت اما با نگاه منصفانه شورای چهارم و شهردار اگر شاگرد ممتاز نشده ولی نمره قبولی را کسب نموده است.
 
البته در 6 ماه اخیر یقینا اتفاقات خوبی در سطح شهر بوقوع خواهد پیوست که حاصل برنامه محوری و اولویت بندی در طی دوره چهارم بوده است و برخی نقدهای مخرب و بدور از انصاف را خنثی می کند.  
 
مردم بندرعباس شایسته ی دریافت بهترین خدمات هستند و تلاش برای آنان افتخاری بزرگ بشمار می‌رود اما باید این نکته را در نظر داشت که بندرعباس در شرایط متفاوتی از بسیاری شهرها قرار دارد. در بسیاری از شهرهای برخوردار یک رویکرد همگانی با همراهی تمام ارگانها و صنایع و... برای کمک به توسعه شهری جریان دارد اما در بندرعباس شهرداری برای توسعه شهر تنها است و عملا بخش‌هایی که توان کمک به شهرداری را دارند، عملا از این کار سر باز می ‌زنند.
 
به نظر می‌آید وقت آن رسیده است که لیست بدهکاران بصورت شفاف و صادقانه از سوی شهرداری به مردم اعلام شود و نهادهای نظارتی و موثر در احقاق حق مردم همراهی لازم را داسته باشند تا شهرداری مجبور نباشد برای تأمین اعتبارات مورد برای انجام وظایف خویش به شهروندان فشار آورده و یا متوسل به دریافت وام شود.
 
کیانوش جهانبخش - عضو شورای شهر بندرعباس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار