مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان گفت: در حال حاضر پنج هزار 424 حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد که این چاه ها خود ازعوامل ایجاد کم آبی هستند.
کد خبر: ۳۰۲۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱ 27 September 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، هوشنگ ملایی اظهار داشت: حفر چاه های غیرمجاز در استان موجب نابودی دشت های آبی و ایجاد فروچاله ها ، کاهش آبدهی چاههای عمیق و نیمه عمیق ، هدر رفتن مقدار زیادی آب کشاورزی ، از بین رفتن پوشش گیاهی و ورود آبهای شور یا آلوده به داخل سفره آب شیرین می شود.
 
ملایی با اشاره به تلاش این شرکت برای انسداد چاه های غیرمجاز در استان، افزود: در همین راستا اکیپ های گشت و بازرسی برای نظارت بر چاه های مجاز و جلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز و برداشت شن غیرمجاز و غیر اصولی و ماسه از رودخانه های استان به طور شبانه روز دشت ها را کنترل می کنند.
 
وی با اشاره به بحران کم آبی در استان، تاکید کرد: با توجه به این بحران، انسداد چاه های غیرمجاز برابر حکم قضایی در اولویت کاری این شرکت قرار دارد.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: با متخلفینی که اقدام به حفر چاه غیر مجاز می نمایند برابر قانون برخورد و چاههای غیرمجاز آنها نیز پر می شود.
 
ملائی گفت: حفاظت از منابع آب زیرزمینی به منظور نگاه داشتن سفره آب زیزمینی در حالت تعادل و حفاظت از منابع آب در شرایط بحران آب بسیار حائز اهمیت است.
 
وی در خصوص وضعیت دشتهای هرمزگان نیز ابراز داشت: هم اکنون از مجموع 54 دشت دارای شبکه سنجش آب زیرزمینی، افزون بر 90 درصد دشتهای استان دارای افت شدید سطح آب زیرزمینی می باشند.
 
ملایی بیان داشت: پنج دشت شمیل، حاجی آباد، هشتبندی، میناب و کردی شیرازی نیز با افت شدید و بحران جدی روبرو هستند.
 
وی در خصوص اقدامات این شرکت برای کاهش بحران در دشتهای هرمزگان، گفت: مبادله تفاهم نامه همکاری مشترک با مراکز علمی همچون دانشگاه هرمزگان، جهاددانشگاهی، اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی و همچنین انجام طرح های تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه کاهش بحران در دشتهای استان صورت پذیرفته است.
 
ملایی ضمن تاکید بر همکاری همه دستگاه ها و مردم به منظور کاهش اثرات بحران کم آبی در هرمزگان، بیان داشت: زنگ خطر کاهش منابع آبی به صدا در آمده و استان هرمزگان در مرز تنش آبی قرار دارد.
 
وی تصریح کرد: عدم مدیریت پیوسته، تغییرات آب و هوا، راندمان پایین مصرف آب و گسترش شهرنشینی از جمله چالش های ملی مدیریت منابع آبی است و برای این مدیریت باید اقدامات غیرسازه ای انجام شود.
 
مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان خاطرنشان کرد: استراتژی متولیان آب کشور استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی و جلب مشارکت سرمایه گذاران در اجرای طرح های آبی است.
 
استان هرمزگان بیش از 18 سال است که با خشکسالی مواجه می باشد و متوسط بارندگی آن، 30 درصد از متوسط کشوری کمتر است.
 
جب خشک شدن 365حلقه چاه آب آشامیدنی، 18 دهنه چشمه و قنات، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135 حلقه چاه بین 30 تا 70 درصد شده است.
 
بیش از 18 سال خشکسالی و کم آبی در هرمزگان مو
 
400روستای هرمزگان بکلی آب شرب ندارند و 400 روستا نیز به صورت سیار آبرسانی می شود.
 
هم اکنون تنها 43 حلقه چاه در هرمزگان در وضعیت قابل قبولی قرار دارند.
 
تعداد چاه های مجاز در هرمزگان 17 هزار و 393 حلقه می باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار