معاون برنامه‌ریزی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: باید برای رسیدن به جایگاه ویژه‌ای در حوزه تجارت منطقه‌ای، سرعت توسعه بنادر کشورمان را افزایش دهیم.
کد خبر: ۲۸۶۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶ 29 August 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، منصور آرامی اظهار کرد: مزیت منطقه‌ای در زمینه توسعه سواحل خلیج فارس و دریای عمان با ایران است اما برتری جغرافیایی به تنهایی عامل توسعه‌مندی نیست و باید سرمایه‌گذاری و جلب و جذب فعالان اقتصادی به سوی توسعه ظرفیت‌های دریایی و بندری با انسجام بیشتری پیگیری شود.
 
وی با بیان این که اکنون کشورهای مختلف منطقه خلیج فارس به سرعت در حال توسعه ظرفیت‌های ساحلی خود بخصوص در بخش بنادر هستند، افزود: مزیت‌های اقتصادی این بخش و تأثیر آن بر دیگر حوزه‌ها و ایجاد و رونق اشتغال و آبادانی و کسب درآمدهای ملی از این حوزه موجب شده تا کشورهای مختلف، تمرکز سرمایه‌گذاری‌های ملی خود را بر سواحل و بنادر قرار دهند تا بتوانند از این ناحیه دیگر بخش‌های اقتصادی خود را نیز فعال کنند.
 
معاون برنامه‌ریزی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: وسعت سواحل ایران در منطقه خلیج فارس به اندازه‌ای است که می‌توان بیشترین بهره‌گیری را از اقتصاد خلیج فارس و منطقه داشت اما تحقق این مهم به توسعه سرمایه‌گذاری و هدایت مستمر سرمایه‌گذاران به سمت و سوی حضور در این بخش وابسته است و نقش دستگاه‌های مرتبط با حوزه سرمایه‌گذاری در این زمینه بسیار حساس و کلیدی است.
 
آرامی با اشاره به اهمیت توجه به زیرساخت‌های مکمل برای توسعه بنادر کشور به موزارت سرمایه‌گذاری در این بخش، خاطرنشان کرد: استفاده مطلوب از بنادر به شبکه ریلی، راه مناسب، ناوگان دریایی، ارتباط مستمر با خطوط حمل و نقلی جهانی و ... نیاز دارد که رشد و توسعه همه این بخش‌ها به موازات توجه به توسعه بنادر ضروری است تا بهره‌وری در این بخش تقویت و امکان استفاده مناسب از ظرفیت‌های کشور به طور متوازن فراهم شود.
 
وی یکی از اولویت‌های مهم سازمان بنادر و دریانوردی را نوسازی ناوگان بار و مسافر دریایی در استان‌های ساحلی کشور برشمرد و اظهار کرد: تاکنون بیش از 700 میلیارد تومان تسهیلات از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی به این امر اختصاص یافته که چهره این بخش را متحول کرده است و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت تا نوید بخش توسعه هر چه بیشتر این حوزه باشد.
 
معاون سازمان بنادر و دریانوردی به اهمیت استفاده از توان داخلی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل دریایی کشور نیز اشاره و عنوان کرد: استفاده از ظرفیت‌های داخلی در زمینه ساخت شناور در اندازه و ابعاد مختلف با توجه به نیاز شرکت‌های داخلی در این زمینه یک ضرورت برای تحقق اقتصاد مقاومتی است و سازمان بنادر در این زمینه هم‌راستا با سیاست‌های کلان نظام و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی آماده همکاری است تا روند نوسازی ناوگان سنتی نیز شتاب بیشتری به خود بگیرد.
 
آرامی نوسازی ناوگان سنتی و تبدیل شناورهای سنتی به شناورهای جدید را گامی برای افزایش بهره‌وری در زمینه استفاده از دریا دانست و گفت: یکی از قطعات تکمیل‌کننده پازل حمل و نقل 4 وجهی در کشورمان شناورهای کوچک و بزرگ با ظرفیت‌های متنوع و کاربری‌های گوناگون است که باید در حوزه تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی به آن توجه خاصی صورت گیرد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار