با همکاری مشترک سازمان منطقه آزاد کیش و انجمن طرح سرزمین من، پروژه پایش دلفین های اطراف جزیره کیش مهر ماه امسال آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۲۸۶۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸ 28 August 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، مدیر عامل انجمن طرح سرزمین اظهار داشت: پروژه پایش دلفین های اطراف جزیره کیش حداقل بین سه تا پنج سال به طول خواهد انجامید.
 
حامد مشیری افزود: این پروژه طی چندین فاز و با اهداف مختلف انجام خواهد شد تا در نهایت بتوانیم اطلاعات جامعی در خصوص پراکنش و وضعیت جمعیت دلفین های اطراف جزیره کیش به دست آوریم.
 
وی از حمایت سازمان منطقه آزاد کیش از انجام این پروژه محیط زیستی خبر داد و گفت: تا کنون چندین جلسه به منظور انجام مذاکرات لازم با این سازمان برگزار کرده ایم.
 
این فعال محیط زیستی بیان کرد: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته از اوایل مهرماه امسال پروژه پایش دلفین های اطراف جزیره کیش آغاز خواهد شد.
 
وی تاکید کرد: در نخستین فاز این پروژه، پراکنش جمعیت دلفین های اطراف جزیره کیش به طور کامل بررسی خواهد شد و سپس تک تک آنها تگ گذاری می شوند.
 
مشیری خاطرنشان کرد: پایش دلفین های جزیره کیش نیز همچون پروژه پایش دلفین های پارک ملی دیر- نخیلو از طریق عکاسی از باله دلفین ها انجام خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه دلفین های اطراف جزیره کیش از گونه گوژپشت به شمار می روند بیان کرد: دلفین های گوژپشت در آبهای ایران، امارات، عمان ، هند، پاکستان، سریلانکا و تانزانیا زندگی می کنند و به طور کلی می توان گفت که جمعیت دلفین های گوژپشت در دریای عرب در حدفاصل دریای عمان تا اقیانوس هند بیشترین تمرکز را دارد.
 
مدیر عامل انجمن طرح سرزمین در ادامه گفته های خود به طرح پایش لاک پشت های پوزه عقابی در پارک ملی دریایی دیر- نخیلو واقع در آبهای استان بوشهر طی سال جاری اشاره کرد.
 
وی گفت: طی یک پایش دو هفته ای موفق شدیم 150 لاک پشت پوزه عقابی را که برای تخم گذاری به سواحل این پارک ملی وارد شدند را ثبت کنیم.
 
وی خاطرنشان ساخت: از این تعداد 86 لاک پشت جدید بودند که تمام آنها را تگ گذاری کردیم تا بعد از این قابل شناسایی باشند.
 
وی عنوان کرد: از آنجا که جزیره نخیلو منطقه خالی از سکنه و آرامی است، حضور مداوم تیم پایش باعث ایجاد ناامنی در لاک پشت ها برای ورود به ساحل و تخم گذاری می شد، لذا تعداد پایش ها در این جزیره با فاصله صورت می گرفت.
 
این فعال محیط زیستی بیان داشت: پروژه پایش لاک پشت های پوزه عقابی در پارک ملی دیر- نخیلو با مشارکت جامعه محلی انجام شد.
 
وی با اشاره به اینکه پایش لاک پشت های پوزه عقابی در این پارک دریایی برای دومین سال بود که انجام می شد، اظهار امیداوری کرد: در سالهای آینده نیز شاهد تدوام این فعالیت زیست محیطی در راستای حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی باشیم.
 
مشیری در ادامه تاکید کرد: برگزاری کلاس های آموزشی برای حفاظت از محیط زیست پارک ملی دریایی دیر – نخیلو از ابتدای سال جاری تا کنون همچنان ادامه دارد.
 
منبع: مانا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار